in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2003 23:37 #640269 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
Het is verstandig om de bak met het differentieel er af te pakken, en zo ook compleet terug te monteren. Het differentieel is er niet echt makkelijk vanaf te halen, plus alle olie komt op dat moment uit de bak lopen.

Ik heb toevallig 3 weken geleden een 360 dif (lang) aan een bak van een 340 1700 gehangen. Mijn broertje had zonder dif olie gereden en zodoende de hele boel van binnen opgestookt.

Bij een 360 is het een stukje moeilijker om de bak te vervangen omdat je met de torquetube zit te kijken. De lange bak kan wel zo vervangen worden voor de korte. Alleen zou ik het persoonlijk niet doen, hij draait in elke versnelling dan meer toeren en zodoende gaat het verbruik dus ook omhoog.

Als het goed is zit de eindoverbrenging in het dif-huis. Je zou dus in theorie een 360 korte dif op een 340 1700 bak kunnen zetten. Vraag me af hoe dat rijdt !?!?

Ohja, nog een klein tipje, de bak hangt aan twee profielen die weer tegen de carrosserie aan zijn geschroeft. Aangezien de bak met boutjes en losse moertjes aan deze profielen is bevestigd is het aan te raden om de profielen meteen los te draaien. Nadeel is wel dat je dan de handremkabels ter hoogte van de tunnel los moet gooien. verder is het allemaal goed te doen.

Vergeet ook niet de schakelstang los te gooien!! :-S

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2003 11:04 #640270 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
Ik meen me te herinneren, dat de eindoverbrenging bij een vijfbak (3,81 ?) iets korter is dan bij de vierbak (3,61 ?). Als die nou in het diff zit, en ik de diff laat zitten en alleen de bak vervang, dan zou ik dus in theorie nog lagere toerentallen bereiken, dan met de standaard gemonteerde vijfbak, toch ? Vraag me inderdaad wel af, hoe dat met een 1400 motor rijdt. Lijkt me heerlijk, moet ik alleen de windruis die van de spiegels afkomt nog wat elimineren.

Stomme vraag misschien, maar moet ik dan ook de pook vervangen ? Of gewoon een vijfje erbij krassen ? ;-)

Jelle, prijsopgaaf ongeveer ? Met/zonder diff ?

Groeten, Thomas

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2003 14:42 #640271 door V300 register
En nog even aan Huub, want je hebt er blijkbaar ervaring mee...

De bak met diff weegt 50 Kilo, of de bak alleen al ? Ik bedoel, de olie is op zich wel bij te vullen, en als ik alleen de kardanas hoef los te halen, lijkt me dat minder werk dan de aandrijfassen nog erbij.

Even los van het feit dat de extra lange vijfbak me best goed in de oren klinkt (zie vorige post).
Of is het echt zoveel lastiger alleen de bak, ipv maar meteen de bak met diff en al te vervangen ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-04-2003 14:36 #640272 door V300 register
Heeft iemand toevallig de overbrengingsverhoudingen van de 4 en 5-bak ?

(Oei, 3 replies achter elkaar, ik hoop het wordt niet irritant...)

Groeten, Thomas

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2003 23:15 #640273 door V300 register
Het diff zit aan de bak gemonteerd met 5 bouten, de as uit de bak zit een beetje geklemt in het diff. je hebt de boel sneller vervangen door de bak met diff eronderuit te halen dan dat je de bak onder de auto losneemt van het diff. De aandrijfassen zijn in principe zo los, is een kwestie van ongeveer 5 minuten (12 boutjes).

En de bak met diff weegt ongeveer 50 kilo, het is in ieder geval niet aan te raden om hem in je eentje te pakken. of je moet redelijk wat gewend zijn.

Ik denk dat je de 4bak pook gewoon kunt gebruiken, aangezien het schakelpatroon zich in de bak bevindt en niet bij de pook.

Succes en ik hoop dat je wat hebt aan de tips.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2003 13:11 #640274 door V300 register
Heb trouwens wel een bak van een GLT voor je liggen Paul. Ook wel van een GLE, weet niet of die gelijk is aan de GLT bak.

Thomas, zal ik je anders binnekort eerst een foto van de 5-bak met diff. sturen? Kun je mischien beter bekijken hoe het zit en wat je er mee wilt doen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2003 18:03 #640275 door V300 register
Klinkt goed, GLT bak heeft ff kortere versnellingen, tot en met zijn 3 geloof ik, ben je ff sneller met optrekken, ik weet nog niet of ik hem van je koop, ik moet eerst kijken hoe het met mijn huidige bak gesteld is, hij schakelt erg stroef en af en toe "floept" hij uit zijn 1 naar neutraal als ik wil optrekken, en bij hard optrekken wil het wel eens gebeuren dat ik hem van zijn een niet in zijn 2 krijg, of niet van 2 naar drie,. hoor ik aleen tandjes poetsen terwijl ik de koppeling toch lekker intrap, ik wil eerst kijken of ik dit kan verhelpen met het stellen van kabels en het bijvullen van de olie, mocht het dan nog BUT zijn, neem ik hem graag van je over,

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2003 18:16 #640276 door V300 register
Weet je e-mail adres niet (Thomas). Vandaar dat ik de foto van de bak hier even plaats. Is mischien wel handig dat je je mail-adres vermeld.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2003 22:29 #640277 door V300 register
Voor zover ik me herrinner zijn er 4 verschillende eindreducties mogelijk. De verhouding van de bak zelf is volgens mij altijd gelijk waarbij de 4 een directe verbinding is (1:1). De 5e versnelling is gewoon extra.
De 1,4 met 5-bak heeft 3,82:1 Dit is de kortste eindoverbrenging.
De 1,4 met 4-bak heeft 3,64:1 net als de GLT (en ik geloof alle latere injectie modellen).
Voor de (oudere) 360 GLE was er de 3,45:1.
De 2,0 carburateur modellen hebben de grootste eindoverbrenging met 3,36:1
Dus Paul waarschijnlijk heb je al de GLT bak. Op de eindreductie, aan de rechter zijde, daar waar hij bevestigd is aan de versnellings bak zit een ik geloof blauw plaatje waar de eindreductie staat vermeld.
Bij de 3,64:1 rij je in 4 bij 5500 rpm ongeveer 165 km/h op de teller en in 5 bij 5700 rpm ongeveer 200 km/h, maar dit kan natuurlijk verschillen door afwijking teller en bandenmaat.
Bij de 3,36 moet je bij 5500 rpm in 4 al ruim over de 170 zitten. Ik heb ook ooit de 3,82 eens op mijn GLT geprobeerd, maar dan miste ik echt de 6e versnelling terwijl ik niet het idee had dat hij veel sneller optrok.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2003 10:11 #640278 door V300 register
Jelle,

bedankt voor je moeite. Ik heb inmiddels mijn motorfiets verkocht, en denk dat ik nu toch eerder op zoek ga naar een 340-vijfbak met een hele auto eromheen ;-)

Heb afgelopen week-end de olie ververst, en schrok een beetje van het lage oliepeil. (recentelijk bijgevuld). Waarschijnlijk loont het de moeite ook niet meer nog veel aan mijn 340 te veranderen.

Groet, Thomas

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC