in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2003 20:43 #624595
door V300 register
in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak is gemaakt door V300 register
Hallo Forum,
ik heb een 340 uit 87, helaas met 4-bak. Nu moet ik de laatste tijd veel lange afstanden over duitse snelwegen rijden, en vind het best frustrerend, met 120 door het landschap te sukkelen (en blijkbaar vinden mijn medeweggebruikers me ook best hinderlijk).
Nou ga ik soms wel richting 140, maar ten eerste wordt het dan wel heel irritant lawaaierig, bovendien lijken me die toerentallen (5000 of zo?) ook niet echt gezond, en het verbruik gaat ook meteen van 1 op 15 naar 1 op 13.
Nu weet ik dat een 5-bak niet zo heel duur is (Jelle, je woont gewoon te ver weg !!! ;-))
3 Vragen dus:
1.Heeft iemand in de regio limburg (of ietsje verder) een 5-bak liggen ?
2.Hoeveel tijd en vooral moeite kost de inbouw ? (heb wel al eens de motor zelf vervangen, maar heb eigenlijk geen zin meer in zo een klus)
3.Scheelt het eigenlijk veel ? Heeft iemand ervaring opgedaan met 4- en 5-bak, en kan me zeggen of het echt veel stiller, soepeler en zuiniger is?
Vooral op vraag 3 had ik heel graag een antwoord.
Heel veel dank alvast, Thomas
ik heb een 340 uit 87, helaas met 4-bak. Nu moet ik de laatste tijd veel lange afstanden over duitse snelwegen rijden, en vind het best frustrerend, met 120 door het landschap te sukkelen (en blijkbaar vinden mijn medeweggebruikers me ook best hinderlijk).
Nou ga ik soms wel richting 140, maar ten eerste wordt het dan wel heel irritant lawaaierig, bovendien lijken me die toerentallen (5000 of zo?) ook niet echt gezond, en het verbruik gaat ook meteen van 1 op 15 naar 1 op 13.
Nu weet ik dat een 5-bak niet zo heel duur is (Jelle, je woont gewoon te ver weg !!! ;-))
3 Vragen dus:
1.Heeft iemand in de regio limburg (of ietsje verder) een 5-bak liggen ?
2.Hoeveel tijd en vooral moeite kost de inbouw ? (heb wel al eens de motor zelf vervangen, maar heb eigenlijk geen zin meer in zo een klus)
3.Scheelt het eigenlijk veel ? Heeft iemand ervaring opgedaan met 4- en 5-bak, en kan me zeggen of het echt veel stiller, soepeler en zuiniger is?
Vooral op vraag 3 had ik heel graag een antwoord.
Heel veel dank alvast, Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2003 21:49 #640260
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
sukkel nog even verder. en koop een 360 met 5 bak en 2 liter motor :-) kan je met een paar kleine aanpassingen (sportluchtfilter, goede bougies, dure olie, wind in de rug) de auto over de 200kmpu trekken, heb je geen last meer :-) scheelt je een hoop moeite
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-04-2003 01:25 #640261
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
Ja, en nu even een serieus antwoord graag.
(btw, over verbruik zullen we het dan even niet hebben, en wat dure olie voor zin moet hebben .... synthetisch van begin af aan, of anders weggegooid geld lijkt mij)
(btw, over verbruik zullen we het dan even niet hebben, en wat dure olie voor zin moet hebben .... synthetisch van begin af aan, of anders weggegooid geld lijkt mij)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-04-2003 09:59 #640262
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
ik heb er een duur type mineraalolie in :-) enne verbruik kan heel zuinig, in de snikhitte vorige week woensdag ben ik van Hoorn naar Rotterdam gereden met een volgeladen wagen (verhuizing) op z'n reserve,(metertje op kwart tank) ingredienten: wind in de rug, 80kmpu in z'n 5 achter een vrachtwagen die ook naar rotterdam moest, maargoed dat was wel heel extreem, en geen pretje....
Versnellingsbak zou volgens mij moeten passen, en mits je een brug (en een bok voor de versnellingsbak) tot je beschikking hebt, en een met paar rechter handen, zou je het in een middagje kunnen fixe.
Houd er aleen rekening mee dat Volvo bij de 300's weleens Locktite gebruikte op de steekassen, ff warmstoken dus dan trek je ze zo los!
Voor de rest is het een vrij "simpel" karwei. maar of het echt veel effeect heeft kan ik helaas niet zeggen, ik heb een vermoeden dat de 340 en 360 5-bak hetzelfde zijn, maar hier moeten de echte 300 kenners maar even uitsluitsel over geven,
Versnellingsbak zou volgens mij moeten passen, en mits je een brug (en een bok voor de versnellingsbak) tot je beschikking hebt, en een met paar rechter handen, zou je het in een middagje kunnen fixe.
Houd er aleen rekening mee dat Volvo bij de 300's weleens Locktite gebruikte op de steekassen, ff warmstoken dus dan trek je ze zo los!
Voor de rest is het een vrij "simpel" karwei. maar of het echt veel effeect heeft kan ik helaas niet zeggen, ik heb een vermoeden dat de 340 en 360 5-bak hetzelfde zijn, maar hier moeten de echte 300 kenners maar even uitsluitsel over geven,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2003 13:11 #640263
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
Zit verschil in de bak van een 340 en 360. Zou je aanraden om dan ook een 5-bak van een 340 te kopen en te monteren.
Kom in Juni in Groningen (meeting), mischien kan iemand uit "het zuiden" een 5-bak voor je meenemen als je dan nog niets in de buurt gevonden hebt.
En als antwoord op vraag 3: scheelt behoorlijk. Maaktt veel minder toeren, en is dus zuiniger en stiller.
Kom in Juni in Groningen (meeting), mischien kan iemand uit "het zuiden" een 5-bak voor je meenemen als je dan nog niets in de buurt gevonden hebt.
En als antwoord op vraag 3: scheelt behoorlijk. Maaktt veel minder toeren, en is dus zuiniger en stiller.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2003 13:26 #640264
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
Jelle,
dat is op zich wel een goed idee. Komen er veel "limburgers" naar Groningen denk je?
Hoeveel zou een bak ongeveer kosten, wat heb ik verder aan materiaal nodig (moet ik ergens een bepaalde afstand met "plaatjes" opvullen?).
Standaardgereedschap lijkt me voldoende, maar een brug heb ik niet. Is het enigszins te doen met van die "oprijbokken" (ca 25 cm)?
Groet, thomas
dat is op zich wel een goed idee. Komen er veel "limburgers" naar Groningen denk je?
Hoeveel zou een bak ongeveer kosten, wat heb ik verder aan materiaal nodig (moet ik ergens een bepaalde afstand met "plaatjes" opvullen?).
Standaardgereedschap lijkt me voldoende, maar een brug heb ik niet. Is het enigszins te doen met van die "oprijbokken" (ca 25 cm)?
Groet, thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2003 20:45 #640265
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
Ben er zeker van dat je de bak hebt van een 340, van een 360 is de voorste koppeling (prise as)anders (dit ivm met de torquetube, deze is niet over te zetten zonder de bak uit elkaar te pakken.
Een versnellingsbak weegt al snel tegen de 50 kilo, als je geen brug hebt en geen krik om hem erop te laten rusten is het een vrij link karweitje denk ik.
Je heb geen extra materialen nodig, er liggen geen vulplaatjes of iets dergelijks tussen zoals bij de variomatic.
Een tip: om de aandrijfassen van de wielen los te krijgen zonder de boutjes te breken; geef voordat je hem losdraait een goede tik met een hamer (of op de kop van de bout of het gereedschap) dan draai je ze bijna altijd eruit. Ik heb zelf al een keer meegemaakt dat er een boutje brak, en ik zeg je, da's kl*tewerk om dat weer recht te zetten.
Succes ermee.
Een versnellingsbak weegt al snel tegen de 50 kilo, als je geen brug hebt en geen krik om hem erop te laten rusten is het een vrij link karweitje denk ik.
Je heb geen extra materialen nodig, er liggen geen vulplaatjes of iets dergelijks tussen zoals bij de variomatic.
Een tip: om de aandrijfassen van de wielen los te krijgen zonder de boutjes te breken; geef voordat je hem losdraait een goede tik met een hamer (of op de kop van de bout of het gereedschap) dan draai je ze bijna altijd eruit. Ik heb zelf al een keer meegemaakt dat er een boutje brak, en ik zeg je, da's kl*tewerk om dat weer recht te zetten.
Succes ermee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-04-2003 19:34 #640266
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
Ben er zeker van dat deze onder een 340 vandaan komt. Heb eventueel ook wel enkele 360 bakken liggen.
Als je een goede werkplek hebt is het vrij simpel, maar zoals Huubke al meld, zonder goed gereedschap is het kl*tewerk.
Het benodigde gereedschap is trouwens allemaal "standaard". Met een paar ringsleutels, en imbussetje en een hamer kun je veel maken (en vernielen).
Als je een goede werkplek hebt is het vrij simpel, maar zoals Huubke al meld, zonder goed gereedschap is het kl*tewerk.
Het benodigde gereedschap is trouwens allemaal "standaard". Met een paar ringsleutels, en imbussetje en een hamer kun je veel maken (en vernielen).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-04-2003 19:49 #640267
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
Ben er niet zeker van maar volgens mij hoef je alleen de "lange" aandrijfas los te halen en kun je dan de bak van het differentieel huis schroefen. Kan dit eerst wel eens bekijken bij de "losse" bak.
Mischien zijn er mensen die hier meer vanaf weten.
Mischien zijn er mensen die hier meer vanaf weten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-04-2003 21:29 #640268
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic in Forum : Hoeveel verschil maakt een 5bak
is dit bij een 360 ook makkelijk te doen? en is het de moeite om er een kortere bak van een GLT onder te hangen, ipv de lange bak van de GL?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets