Haperen
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2005 14:21 #638627
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Haperen
Het moet ook makkelijk kunnen. Dan weet je in ieder geval wel dat je motor in orde is. Als bougies snel zwart worden en aanslaan is er iets met het mengsel. Ze kunnen ook ombuigen en dat soort dingen door hitte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2005 16:52 #638628
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
Over bougies. Voor de liefhebber. Na ca. 20k km heeft een bougie vanuit de boubine ca. 14000 volt nodig om een benzine/luchtmengsel fatsoenlijk aan te steken. Als hij nieuw is kost dit ongeveer 10000 volt. Een standaard boubine levert ca. 12000 tot 15000 volt als contacthoek en andere instellingen kloppen, en als er primair minstens 10 volt op staat. Dus zonder verder technisch uit te weiden kun je zelf constateren dat de kans op zgn. "misfires" d.i. niet ontsteken, onverbrand mengsel het milieu inblazen (richting Pieter van Geel) behoorlijk toeneemt naarmate de interne weerstand van een bougie toeneemt (=veroudert). Als je verbruik daardoor van 1 op 12 verandert in 1 op 11,5 (wat je nauwelijks zult merken) van heb je op een afstand van ongeveer 100 km het bedrag van vier nieuwe bougies weggestookt. Zo zit dat nou eenmaal; bezuinigen op onderhoud is negatief bezuinigen op kosten. En wie dat niet gelooft die laat het maar..... zijn/haar beurs zal het wel leren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2005 17:16 #638629
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
Bij het nakijken van mijn bougies (goede) liet ik mijn motor draaien en haalde een kabel los. Staat er volt op dat aluminium gedeelte bij de bougie. Hoort dat eigenlijk zo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2005 17:56 #638630
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2005 18:10 #638631
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
Spanning dus. Ja, zo kom ik wel bij berichtnummer duizend.
Is dat juist, staat daar spanning op bij draaiende motor?
Is dat juist, staat daar spanning op bij draaiende motor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2005 22:22 #638632
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
Hoeveel kost de benzine bij jullie in de buurt, Ron ? Of hoeveel de bougies? Kan me niet voorstellen dat 4 bougies maar 50 cent kosten namelijk.
Je verhaal klopt ergens natuurlijk wel, maar na 100 km zou toch wel erg rap zijn.
Aan de andere kant, hetzelfde geldt voor luchtfilter, bougiekabels en vast nog wel meer dingen. En met mijn inmiddels aangeleerde interval van 20.000 km stijgt het verbruik wel iets, maar niet zoveel dat ik daar een luchtfilter, bougies, bougiekabels, dure olie enz. van zou kunnen kopen.
En voor de goede orde, ik hou mijn verbruik sinds jaren nauwgezet met Excel bij.
(Bericht gewijzigd door thomas_d op 30 september 2005)
Je verhaal klopt ergens natuurlijk wel, maar na 100 km zou toch wel erg rap zijn.
Aan de andere kant, hetzelfde geldt voor luchtfilter, bougiekabels en vast nog wel meer dingen. En met mijn inmiddels aangeleerde interval van 20.000 km stijgt het verbruik wel iets, maar niet zoveel dat ik daar een luchtfilter, bougies, bougiekabels, dure olie enz. van zou kunnen kopen.
En voor de goede orde, ik hou mijn verbruik sinds jaren nauwgezet met Excel bij.
(Bericht gewijzigd door thomas_d op 30 september 2005)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-10-2005 10:56 #638633
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-10-2005 17:25 #638634
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
Natuurlijk een rekenvoudje, maar het bewijst dat er maar een paar mensen wakker zijn. Want er was maar een reactie op.... Toch is het de bedoeling om duidelijk te maken dat met name bougies en kabels een flinke invloed op je verbruik kunnen hebben door teveel overgangsweerstand en zwakke vonken. Het wordt vaak onderschat. Overigens, het verschil tussen 1:12 en 1:11,5 is ongeveer 1 eurocent per kilometer bij een prijs van 1,40. Dus je moet inderdaad wel wat meer rijden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-10-2005 20:49 #638635
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
Wat ik wel weet, die bougies van mij die ongeveer 10.000 km hebben gelopen... Na vervanging hoefde ik veel minder te choken...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-10-2005 21:52 #638636
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Haperen
nog een vraagje over bougies:
wat is de juiste electrode afstand ? volgens de oude instructieboekjes is het 0,55-0,65 en volgens de latere 0,7-0,8 (voor een 1400)wat ook de afstelling van nieuwe bougies is.voor een 20% grotere alectrodeafstand is lijkt me een evenredig hogere spanning van de bobine nodig.Als deze daar niet op is berekend zou dat bij koud en of nat weer problemen kunnen opleveren.
wat is de juiste electrode afstand ? volgens de oude instructieboekjes is het 0,55-0,65 en volgens de latere 0,7-0,8 (voor een 1400)wat ook de afstelling van nieuwe bougies is.voor een 20% grotere alectrodeafstand is lijkt me een evenredig hogere spanning van de bobine nodig.Als deze daar niet op is berekend zou dat bij koud en of nat weer problemen kunnen opleveren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets