specificaties condensator 343/340
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

antiekeradio;170854 schreef : die nieuwe vervangers voor oude condensatoren is pulp kwaliteit. Als ik zo'n glimmende nieuwe condensator zie, is dat eigenlijk gelijk al de eerste verdachte bij motorproblemen, of het moet iets zijn wat zeker niet door de ontsteking veroorzaakt kan worden.
de condensator is volgens mij, 0,12 of 0,16 ?F met een limiet van 160V ofzo. Een normale MKP of MKT condensator met goede temperatuurbestendigheid zou dit prima kunnen vervangen.
ik heb een kleine berg van die oranje philips MKT's, en dat zit er zeker tussen. 160V klinkt echter wat weinig?
weetje, ik ga het hele verhaal gewoon doenAvdAkker;170859 schreef : Renix kwam per modeljaar 84, er zijn dus zeker wel 340's en 360's met contactpuntontsteking (zie technotips afgelopen volvoices).
aan je omschrijving te lezen zou ik eerder denken aan algehele timing (verdeler die te laat staat) of de vacuumvervroeger die niet (goed) werkt.

Qua vacuum heb ik er tijdens een eerdere gelegenheid een andere EMVK + electrisch doosje in gezet (beide defect), en het vario-systeem werkt sindsdien goed.
Er is wel een resterend vacuum'probleem' waar ik van weet:
Er zit een schakelaar bij de pook die tegen een relais vertelt dat de koppeling tot 2000 toeren niet mag pakken. deze schakelaar is altijd actief, er zit een andere vario onder en waarschijnlijk is daar iets fout gegaan, dus pakte de koppeling heel laat.
Mijn simpele oplossing was gewoon dat relais uitschakelen (schakeldraad los), en de koppeling pakt nu wanneer het hoort. Enige ding is dat je moet wachten tot de motor rustig is voor je van D naar iets anders gaat - maargoed, dat doe je sowieso wel. tenminste, ik heb nog nooit de neiging gehad om ergens tussen de 1500 en 2000 toeren de pook in een andere stand te zetten :+ Oorspronkelijk dachten we dat het een kwestie van stelplaatjes was, dus die zijn toen ook gedaan. Toen ik deze actie had gedaan werkte de auto prima, liep keurig en ook nog eens met goed werkende vario en koppeling.
Nu enige tijd later heb ik hem dus te leen - er zijn allerlei auto's doorgeschoven, lang verhaal, en loopt hij dus slecht. Gisteren heb ik hem van de ene parkeerplaats naar de ander gezet (je moet wat in je vakantie), en viel me op dat hij in N niet/nouwelijks wil starten en in P eigenlijk prima. Wel met een beetje choke uiteraard. De 20 meter die ik toen heb afgelegd ging met bokken. Gezien dat stationair goed gaat even gekeken of alle bougies wel spanning kregen, en dat was zo. Ik leer de wagentjes steeds beter kennen, maar van timing heb ik helemaal niks begrepen (nog).
edit: er schiet me nog te binnen dat toen ik dat vacuuum-gedoe had aangepakt het luchtfilter half los zat. Dat heb ik vastgezet vlak voordat ik naar huis ging, maar niet zelf meer mee gereden nadien (tot nu, natuurlijk). Het zou kunnen dat het filter verstopt is en de motor te weinig lucht krijgt, maar dit eerder niet is opgevallen omdat de pijp zo los zat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

antiekeradio;170854 schreef : die nieuwe vervangers voor oude condensatoren is pulp kwaliteit. Als ik zo'n glimmende nieuwe condensator zie, is dat eigenlijk gelijk al de eerste verdachte bij motorproblemen, of het moet iets zijn wat zeker niet door de ontsteking veroorzaakt kan worden.
de condensator is volgens mij, 0,12 of 0,16 ?F met een limiet van 160V ofzo. Een normale MKP of MKT condensator met goede temperatuurbestendigheid zou dit prima kunnen vervangen.
Dit is goed om te weten! Alleen snap ik er weinig van

Als ik het goed begrijp, krijg ik rommel als ik naar de onderdelenboer ga voor een nieuwe condensator?
Waar kan ik dan het beste een goede nieuwe halen? Binnenkort moet de 345 ook weer een nieuwe hebben namelijk.
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

Zelfde verhaal voor de bobine.
- V300 register
- Verbannen
- 

variomagic;171026 schreef : De oude condensatoren waren waarschijnlijk oliegevuld en de nieuwe glimmende condensatoren zijn droge uitvoeringen (iets met PCB's die niet meer mogen).
Zelfde verhaal voor de bobine.
Het di?lektricum (de niet-geleidende tussenlaag) van die oude condensatoren zal dan zijn geweest olie? Maar bestaan er dan geen goede alternatieven voor die stof? En nieuwe bobines zijn ook pulp? Allemaal?
- V300 register
- Verbannen
- 

de 160V zou ruim voldoende moeten zijn. de schakeling van de puntjes staat in de primaire zijde van de bobine, die dus nog 'gewoon' met 12V werkt. Door de zelfinductie krijg je wel puls spanningen op moment van verbreken van de contacten, en dat zijn juist de momenten dat de condensator goed werk moet doen om de puntjes tegen inbranden te beschermen. maar volgens mij is 160V meer dan voldoende!
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

't lijkt me raar. MKT/MKP is een uitstekende condensator (wbt cijfertjes flink beter dan PIO - paper in oil), en zo duur nou ook weer niet. maarja, chinezen doen alles voor de winst. misschien gooien ze er tantaaltjes (nogal fragiel) of de slechtst mogelijke keramische (nogal slecht in alles, behalve HF) in..
- V300 register
- Verbannen
- 

- is het makkelijk in een hulsje te proppen zodat het er voor de leek geruststellend identiek uitziet?
- kan het niet n?g een kwart cent goedkoper??
belangrijker voor de fabrikant dan de specs :+
je zou evt ook een nieuw exemplaar kunnen nemen en daarvan de capaciteit bepalen met een multimeter (die dat kan doen)
- V300 register
- Verbannen
- 

Beide condensatoren zien er aan de buitenkant, qua vorm, identiek uit. De een komt zeker uit een Volvo 340 1.4, van de ander weet ik het niet. (Heel misschien uit een Fiat 500)
[FONT="]Het exemplaar uit de Volvo gaf een waarde aan van 250 nF (0,25uF). Van de andere ziet het omhulsel er duidelijk minder gaaf uit (het ding hoort misschien in de vuilnisbak thuis) en daarvan mat ik (ca.) 750pF. Van deze condensator blijkt, achteraf na een hermeting, mijn opgave niet te kloppen. Bij mijn 1e meting (die een verkeerd resultaat dus opleverde) had ik ??n van twee meetpennen van mijn meetinstrument op het klemmetje aangesloten die om het condensatorhuis zit. Ik dacht (aanvankelijk) dat die klem d.m.v. puntlassen aan het condensatorhuis vast zat en daardoor goed contact met het condensatorhuis maakte. (Het condensatorhuis is een van de twee elektrische aansluitingen van het ding). Dat klemmetje blijkt echter om het condensatorhuis geklemd te zitten ?n omdat dat dat omhulsel enigszins roestig was maakte dat ding (condensatorklemmetje) dus niet goed contact met het condensatorhuis en veroorzaakte aldus bij het meten een verkeerde uitkomst. Na de condensator schoongemaakt te hebben (buitenkant) heb ik nog een meting aan het ding uitgevoerd en bleek de uitkomst hetzelfde (ong.) te zijn als bij die andere (Volvo 340, 1.4) condensator: (Ca.) 250 nF (0,25 uF). Sorry voor het ongemak.[/FONT]
Beide condensatoren bevatten op de kopse kant inscripties.
Op het ding dat uit de Volvo komt staat een D (hoofdletter) in een rondje. Dat staat misschien voor Ducellier? En verder 'Made in France' en het nummer 607453. Voorts nog in heel kleine cijfertjes 0,27. Dat laatste staat misschien voor de capaciteit in uF? Als dat zo is dan komt de door mij gemeten waarde aardig in die buurt.
De andere condensator (dat ding dus dat er aan de buitenkant het minst fraai uitziet) daarvan heb ik na wat poetswerk de volgende gegevens kunnen ontfutselen. In mooi schoonschrift gegraveerd het merk Ducellier, verder 'Made in France' (mogelijk zelfs, hoe vreemd dat ook moge klinken, dat er staat 'Made in Frans', met dus een 's' aan het eind van die landaanduiding!) en het nummer 1205 en nog wat. Dat 'nog wat' van het nummer is door de tand des tijds vergaan, dus niet leesbaar meer.
- V300 register
- Verbannen
- 

de 0,27? herken ik inderdaad wel als correcte waarde voor de ducellier ontstekingen van de 343. De oude daf 4-cilinders hadden een iets kleinere condensator.
dus; aan topicstarter; 0,27? 600V eens proberen maar?