specificaties condensator 343/340
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

de reden hiervoor is dat ik wellicht iets heb liggen (audio, zelfbouw en reparatie van electronica is de andere hobby en studie), en dat zou het foutzoeken makkelijker maken dan blind een nieuwe condensator bestellen en hopen dat het daar aan lag.
even kijken of het erop staat gaat niet, vandaar dat ik het hier vraag, en daarnaast is het ook handig voor het archief

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

geen cijfertjes dus :snif: iemand?
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

de reden dat ik hierom vroeg was omdat het nl niet mijn auto (een 340 '86) is ,maar eentje die te leen is (343 uit 78). de eigenaar suggereerde zelf de condensator. gezien mijn electro-studie/hobby heb ik nogal wat zooi liggen, waaronder ook hoogspannings-caps, dus ik dacht: even proberen.
een dergelijk ding als in het attachment is te vinden waar de verdeelkap zit, ik neem aan dat dit wel degelijk een condensator is?
maar misschien is het de cap ook wel helemaal niet. symptoom: bokken/hakken bij lage snelheden. bij hoge snelheden goed, maar pitloos of gewoonweg: sloom. nu heb ik zelf een 340 uit 86 die ik opvallend pittig vind rijden, dus misschien is het verschil wel zo groot van fabriek af?
stationair toerental lijkt me aan de lage kant, maar is wel helemaal stabiel.
- V300 register
- Verbannen
- 

- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

De condensator kun je maar beter mee vervangen. Afstellen is wel een apart klusje, luistert heel precies.
Ga het spul dus maar gewoon vervangen en afstellen, waarschijnlijk wordt 'ie er beter van.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

Niels;170801 schreef : Ahzo, ik dacht dat het over je eigen auto ging. Ik laat me graag bijpraten over contactpuntjes (moet er zelf aan geloven zodra ik de Daf onder het stof vandaan ga trekken) dus ik luister hier graag mee. Wat vervangen van de condensator betreft ga ik met Freek mee; dat is de moeite niet.
ja, ik had het nogal onhandig opgeschreven. zojuist ook nog een edit gemaakt om dit te verduidelijken.
semi-offtopic: een 340 heeft dus sowieso geen contactpunten?
van die van mij weet ik dat, maar da's een handige vuistregel.
volvofiel;170804 schreef : Contactpunten vervangen behoort tot het reguliere onderhoud. Officieel moeten ze elke 5.000 km worden gecontroleerd/afgesteld, en elke 10.000 km vervangen worden.
De condensator kun je maar beter mee vervangen. Afstellen is wel een apart klusje, luistert heel precies.
Ga het spul dus maar gewoon vervangen en afstellen, waarschijnlijk wordt 'ie er beter van.
ik geef het door

- V300 register
- Verbannen
- 

de condensator is volgens mij, 0,12 of 0,16 ?F met een limiet van 160V ofzo. Een normale MKP of MKT condensator met goede temperatuurbestendigheid zou dit prima kunnen vervangen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 

aan je omschrijving te lezen zou ik eerder denken aan algehele timing (verdeler die te laat staat) of de vacuumvervroeger die niet (goed) werkt.