specificaties condensator 343/340

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2011 12:56 #631022 door Floris Schropp
specificaties condensator 343/340 is gemaakt door Floris Schropp
Ik ben op zoek naar de specificaties, of 'waardes', van de condensator voor de ontsteking. in de haynes, onderdelenzaken en marktplaats was niet veel te vinden behalve 'dit is de condensator'.

de reden hiervoor is dat ik wellicht iets heb liggen (audio, zelfbouw en reparatie van electronica is de andere hobby en studie), en dat zou het foutzoeken makkelijker maken dan blind een nieuwe condensator bestellen en hopen dat het daar aan lag.

even kijken of het erop staat gaat niet, vandaar dat ik het hier vraag, en daarnaast is het ook handig voor het archief :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 16:04 #867596 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic specificaties condensator 343/340
goed, net even gekeken bij een 343, en als het dat dunne buisje is naast de verdeler (1.5-2 cm bij 5-7 cm) dan was daar niet veel meer dan roest op te zien :+

geen cijfertjes dus :snif: iemand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 17:45 #867611 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic specificaties condensator 343/340
De condensator voorkomt in branding in de contactpuntjes. De warmte van de motor versnelt het verouderingsproces van de condensator. Ik zou de condensator gewoon meenemen in het jaarlijks onderhoud van de auto waar je als het goed is ook de contactpunten vervangt. Zoveel kost zo'n condensator nou ook weer niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 18:33 #867614 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic specificaties condensator 343/340
Punt is alleen, de auto waar het om gaat heeft elektronische ontsteking d.m.v. Renix.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 18:44 #867616 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic specificaties condensator 343/340
hmm, ik heb er nog niet veel kaas van gegeten :)

de reden dat ik hierom vroeg was omdat het nl niet mijn auto (een 340 '86) is ,maar eentje die te leen is (343 uit 78). de eigenaar suggereerde zelf de condensator. gezien mijn electro-studie/hobby heb ik nogal wat zooi liggen, waaronder ook hoogspannings-caps, dus ik dacht: even proberen.

een dergelijk ding als in het attachment is te vinden waar de verdeelkap zit, ik neem aan dat dit wel degelijk een condensator is?

maar misschien is het de cap ook wel helemaal niet. symptoom: bokken/hakken bij lage snelheden. bij hoge snelheden goed, maar pitloos of gewoonweg: sloom. nu heb ik zelf een 340 uit 86 die ik opvallend pittig vind rijden, dus misschien is het verschil wel zo groot van fabriek af?

stationair toerental lijkt me aan de lage kant, maar is wel helemaal stabiel.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 19:11 #867623 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic specificaties condensator 343/340
Ahzo, ik dacht dat het over je eigen auto ging. Ik laat me graag bijpraten over contactpuntjes (moet er zelf aan geloven zodra ik de Daf onder het stof vandaan ga trekken) dus ik luister hier graag mee. Wat vervangen van de condensator betreft ga ik met Freek mee; dat is de moeite niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 19:14 #867626 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic specificaties condensator 343/340
Contactpunten vervangen behoort tot het reguliere onderhoud. Officieel moeten ze elke 5.000 km worden gecontroleerd/afgesteld, en elke 10.000 km vervangen worden.
De condensator kun je maar beter mee vervangen. Afstellen is wel een apart klusje, luistert heel precies.

Ga het spul dus maar gewoon vervangen en afstellen, waarschijnlijk wordt 'ie er beter van.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 19:28 #867636 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic specificaties condensator 343/340

Niels;170801 schreef : Ahzo, ik dacht dat het over je eigen auto ging. Ik laat me graag bijpraten over contactpuntjes (moet er zelf aan geloven zodra ik de Daf onder het stof vandaan ga trekken) dus ik luister hier graag mee. Wat vervangen van de condensator betreft ga ik met Freek mee; dat is de moeite niet.


ja, ik had het nogal onhandig opgeschreven. zojuist ook nog een edit gemaakt om dit te verduidelijken.

semi-offtopic: een 340 heeft dus sowieso geen contactpunten?
van die van mij weet ik dat, maar da's een handige vuistregel.

volvofiel;170804 schreef : Contactpunten vervangen behoort tot het reguliere onderhoud. Officieel moeten ze elke 5.000 km worden gecontroleerd/afgesteld, en elke 10.000 km vervangen worden.
De condensator kun je maar beter mee vervangen. Afstellen is wel een apart klusje, luistert heel precies.

Ga het spul dus maar gewoon vervangen en afstellen, waarschijnlijk wordt 'ie er beter van.


ik geef het door :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 23:27 #867675 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic specificaties condensator 343/340
die nieuwe vervangers voor oude condensatoren is pulp kwaliteit. Als ik zo'n glimmende nieuwe condensator zie, is dat eigenlijk gelijk al de eerste verdachte bij motorproblemen, of het moet iets zijn wat zeker niet door de ontsteking veroorzaakt kan worden.

de condensator is volgens mij, 0,12 of 0,16 ?F met een limiet van 160V ofzo. Een normale MKP of MKT condensator met goede temperatuurbestendigheid zou dit prima kunnen vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 23:37 #867680 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic specificaties condensator 343/340
Renix kwam per modeljaar 84, er zijn dus zeker wel 340's en 360's met contactpuntontsteking (zie technotips afgelopen volvoices).

aan je omschrijving te lezen zou ik eerder denken aan algehele timing (verdeler die te laat staat) of de vacuumvervroeger die niet (goed) werkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD