Knipperlicht blijft hangen
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Daar zitten diverse inputs op, zoals de alarmlichtenschakelaar, de richtingaanwijzer, signaal vanaf centrale vergrendeling, indien aanwezig het alarmsysteem, continu spanning, contact spanning, etc.
De outputs zijn:
- aparte kanalen voor ieder knipperlicht, met 'lamp of bedrading defect' indicatie.
- een klikker in je dashboard
- 2 lampjes met ri.aanw. indicatie in het dash
De verwerking van de signalen gaat volgens een stappenplan waarbij
- de alarmlichten altijd werken en voorrang hebben op alles.
- de knipperlichten gaan op alle 4 bij acties van cent.verg. en alarm
- het detecteren van een 'tip' actie, geeft 3 x knipper in de betreffende richting
- in geval van defecte lampjes gaan de indicatie lampjes dubbel zo snel knipperen, en eventueel wordt een reserve lamp of desnoods de betreffende mistlamp aangestuurd.
- een knipper cyclus altijd afgemaakt wordt, ook al zet je de hendel halverwege de 'aan' periode uit.
Doordat dit soort dingen meestal een complete integratie in het boordsysteem hebben, met CANBUS signaaloverdracht en heel de bijbehorende digitale rataplan is het niet zo simpel om zo'n compleet pakket aan functies in een oude auto te zetten. Maar wellicht zijn er ook wat minder vergaande integraties waarbij je gewoon een regelkastje hebt wat tipstand kan toevoegen aan je clignoteur.... kan leuke toevoeging zijn, net als die regelbare interval relais.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Misschien dat het daarin dan ook simpel werkt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Richtingaanwijzer kort aan, afvalrelais houd voor ingestelde tijd je knipperlicht relais aan de gang en valt daarna af.
Nadeel hiervan is dat als je hem lang aan hebt staan en uitzet, hij als nog daarna volgens ingestelde tijd je knipperlicht aan laat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Sorry Wouter je hebt gelijk, ik ben overduidelijk ook niet helemaal wakker.antiekeradio;157835 schreef : dat ging over de ruitenwisser, kan nooit hetzelfde relais zijn
Het relais zit in ieder geval wel daar, het is een relais met 3 draden:
-Rose
-Bruin
-Grijs
Het merk is UHER, en verder staat er op de bovenkant:
72 BK00
70904 DOT
SAE J590e/945b
12V/2(4)x21W
Kevin;157852 schreef : Simpelste is natuurlijk een afvalvertraagd relais tussen je richtingaanwijzer en je knipper relais.
Richtingaanwijzer kort aan, afvalrelais houd voor ingestelde tijd je knipperlicht relais aan de gang en valt daarna af.
Nadeel hiervan is dat als je hem lang aan hebt staan en uitzet, hij als nog daarna volgens ingestelde tijd je knipperlicht aan laat.
Ik weet niet of ik dat een nadeel vind eigenlijk.
De vraag is meer even hoe dat precies gaat, want zoals je hierboven kan zien zitten er maar 3 draden aan dat relais. Het relais knippert dus gewoon en weet niet of het voor links of rechts knippert. Dus wat gebeurt er bij een snelle links/rechts combinatie? En betekent dat dat je twee van die vertraagde relais moet gaan knutselen dan...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
v0lv0freak;157848 schreef : De VW bus is vrij kaal, geen mistlampen, geen CV, geen alarm, geen niks eigenlijk (zelfs nog cassette speler :crazy1:). Een 340GL special is luxer (en sneller :no:).
Misschien dat het daarin dan ook simpel werkt
Als VW-monteur kan ik vertellen al is die bus nog zo kaal, dat met die knipperlichten is standaard en net wat Wouter zegt het zit verwerkt in de canbus. In je comfortregelapparaat.
Een volvo 360 heeft maar 1 regelapparaat, het motorregelapparaat
Een VW-bus, heeft er vaak 10 standaard, motorregelapparaat, airbagregelapparaat, ABS/ESP regelapparaat, Boordnetregelapparaat, comfortregelapparaat, instrumentenpaneel, Airco-regelapparaat enz.
Een Audi A8 uit 2010 heeft er sowieso al 63 regelapparaten.
Veel relais bij de 300 serie komen overeen, Diede
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;157816 schreef : het probleem bij Jeroen85 lijkt te zijn dat het 'clignoteur relais' defect is waardoor de lampjes niet meer aan-uit-aan-uit-aan-uit gaan, maar gewoon 'aan' totdat ie de hendel weer uitzet.
Dat klopt, om nog even terug te komen op het onderwerp:) Is dit relais nog te krijgen? Hoe ziet dit eruit en waar zit het precies?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.