Dynamo-lampje brandt: advies gevraagd
- V300 register
- Verbannen
- 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

steenmar;140016 schreef : Bonsoir Joost.
Dat van die 10 minuten moet nog wel lukken. De Champions League begint pas om 20.45 & er is nog licht.
De koolborstels zitten aan de achterzijde ? Waar die stekker met twee draden zit ? Hoe moet die los ?
Merci Bien.
Ik heb natuurlijk een 2-liter, ik weet niet in hoeverre dat overeenkomt met jouw 340. Volg de stekkertjes naar de dynamo, je komt dan uit bij een deel dat je uit de dynamo kunt nemen (met daarin twee versleten koolborsteltjes als het goed is).
Je kijkt dan tegen de sleepringen in de dynamo, check gelijk of die nog goed zijn. Als die glimmen en mooi glad zijn is er niks aan het handje met de dynamo an sich.
Dan haal je bij een revisiebedrijf o.i.d. twee nieuwe borsteltjes, die druk je erin, je drukt de houder weer in de dynamo en gaan met die banaan! Een half uurtje rijden en de accu is weer vol.
In de huidige situatie is het waarschijnlijk zo dat als je goed gas geeft, het lampje uit gaat?
Bij mij was het ook van de een op de andere dag dat 'ie niet meer bijlaadde. Alleen brandde mijn lampje maar heel zwak (hij laadde nog ietsjes bij) waardoor ik er pas achter kwam toen hij niet meer wilde starten.... bij de supermarkt dus :f
- V300 register
- Verbannen
- 

Vanmorgen gewacht op daglicht om naar mijn werk te gaan. Maar bij het wegrijden bleef het lampje uit (voor niets de file in !). Mijn eerste conclusie was dat er verband was met het mooie weer van gisteren: een slecht-weer-auto dus.
Maar helaas bleek na >10 km snelweg in een heeel lange doordraaier naar rechts weer dat vervelende lampje te gaan branden. Eerst vooral knipperend. Later permanent. Er was geen sprake van flauw branden.
Nu wil het geval dat bij de eerste keer dynamo-lampje (gisteren) de auto met de rechterwielen op een tamelijk hoog stoepje heeft gestaan.
Ik hou nu dus (ook) rekening met een evenwichtsprobleem. Vocht/olie/stekker. Het blok is tamelijk vettig.
Tussenvraag: is het ook mogelijk dat alleen het lampje problemen geeft ? Maw dat het laad-circuit verder gewoon werkt ?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

steenmar;140064 schreef : Tussenvraag: is het ook mogelijk dat alleen het lampje problemen geeft ? Maw dat het laad-circuit verder gewoon werkt ?
Dan zul je toch de zaak moeten gaan doormeten met een multimeter.
Ik heb natuurlijk een andere tellerset waarvan het lampje misschien "regelbaar" brandt (continu signaal), terwijl het bij jou misschien "of uit, of aan" is (discreet). Geen idee.
Je kunt natuurlijk altijd gewoon even de houder met koolborsteltjes losnemen om te bekijken. Kan verder geen kwaad.
Bonne chance :+
- V300 register
- Verbannen
- 

Kijk daar maar snel even naar, want als die wat los hangt, dan draait je waterpomp ook maar halftijds, dat moet je nou niet hebben!
snaar even tussen duim en wijsvingen pakken en torsen. Je mag hem ongeveer 90? kunnen torsen tussen die twee vingers, indien meer, riemspanning nastellen!
- V300 register
- Verbannen
- 

Edit @ hierondeR: Haha heel wakker Joost, ik had er ook overheen gekeken

- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

steenmar;139993 schreef : -V-snaar netjes, goed gespannen, dynamo draait mee, geen rare geluiden volgens mij.
Daarom dacht ik meteen aan de koolborsteltjes

- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

Maar als er groeven inzitten zoals op dat plaatje in dat topic wat ik linkte, dan is het niet meer ok.volvofiel;140027 schreef : Je kijkt dan tegen de sleepringen in de dynamo, check gelijk of die nog goed zijn. Als die glimmen en mooi glad zijn is er niks aan het handje met de dynamo an sich.
Die complete spanningsregelaars (incl. koolborstels) zijn ook gewoon te krijgen, 2 tientjes ofzo.volvofiel;140027 schreef : Dan haal je bij een revisiebedrijf o.i.d. twee nieuwe borsteltjes, die druk je erin, je drukt de houder weer in de dynamo en gaan met die banaan! Een half uurtje rijden en de accu is weer vol.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

punkazz;140082 schreef : Maar als er groeven inzitten zoals op dat plaatje in dat topic wat ik linkte, dan is het niet meer ok.
Precies! Dan kun je na een rondje om de kerk weer die borsteltjes vervangen

De spanningsregelaar zit bij mij apart gemonteerd op het binnenscherm, daarom noemde ik alleen de koolborsteltjes