Apart: Licht klokje en KM teller uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 23:17 #694452 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Apart: Licht klokje en KM teller uit.

Frans;43651 schreef : Dat meten daar heb ik geen verstand van.

Voor een euro of 6 heb je al een prima multimeter. Diezelfde zijn soms bij de Aldi te koop voor 3,50. Daar doe ik 'het' al jaren mee. Meten is gewoon weten. Ik heb al mijn kennis daarover van wikipedia en allerlei fora.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 23:42 #694458 door V300 register
Ik heb wel zo'n koperen dingetje liggen met met snoertje en klemmetje.
Daar mat ik wel eens wat mee met de buurman.
Maar dat is geen multimeter naar ik aanneem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2008 19:51 #694488 door V300 register
Proeflampje?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2008 21:50 #694495 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Apart: Licht klokje en KM teller uit.

bolster;43654 schreef : Bij mij doet de tellerverlichting het weer. Hier kan ik het volgende over vertellen.
Ik heb NIETS ondernomen om het probleem te verhelpen.
Maar mijn bevindingen zijn als volgt.
Ik heb de auto van oktober tot half december intensief gebruikt.
Golbaal genomen de eerste maand geen enkel probleem met de dashboard verlichting. Daarna werd de verlichting wispelturig. Dus soms wel en soms geen licht. En nog daarna totaal geen verlichting meer, weken na elkaar, laat zeggen van half november tot half december. In oktober heeft de wagen niet of nauwelijks in de regen gestaan of gereden. Eind november en begin december des te meer.
Daarna heeft de auto twee weken in een afgesloten garage stilgestaan omdat ik op vakantie was. En als ik terug was heb ik direct een ritje gemaakt en het probleem met de verlichting was gewoonweg vanzelf verdwenen.
Het enige wat ik daaruit kan besluiten is dat het met vocht te maken moet hebben. Als de auto blijkbaar kurkdroog is dan is er geen enkel probleem.
De toekomst zal het moeten uitwijzen. Alleen dan nog vinden waar het vochtprobleem zit...en daar bestaan spuitbusjes voor...:wtf:

al zou het vocht zijn en hij doet het niet dan zou toch ook gelijk je zekering eruit moeten liggen ivm sluiting? ik verdenk inderdaad het draaiknopje voor de dashlichtsterkte, uit het elektrisch schema blijkt dat de instrumentenverlichting (IV) op zekering 5 afgezekerd is, hierop zit inderdaad oa parkeerlicht lv. maar ook het lampje van je sigarettenaansteker, het lampje van de aanjager etc., ( vraagbaak figuur 17.1 blz 171 ) als 1 of meerdere van deze componenten het ook niet doen en de zekering heel blijft dan kan het zijn dat de contacten bij de zekeringkast slecht zijn, of de voeding ergens door een slechte verbinding wegvalt. je moet in ieder geval op 1 van de 2 contactjes van die draai(schakel)dimmer een voeding krijgen, van daaruit gaat een draad naar een 4 tal instrumentenverlichtingslampjes. mocht je twijfelen aan de werking van deze dimmer, verbind dan deze 2 contactjes door met een los draadje. dit is geen sluiting maken maar gewoon het contact doorverbinden, in de dimmer zit enkel een potmetertje, dit werkt als een variabele weerstand waardoor je licht normaal brandt of gedimd wordt. werkt de verlichting met dit losse draadje ertussen? dan is de dimmer kapot. remedie is een nieuwe dimmer of als je van mening bent dat je instrumentenverlichting gerust normaal kan branden een permanente verbinding tussen de 2 draden die naar de dimmer gaan. mvg anjo

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2008 14:40 #694536 door V300 register
10 tegen 1 dat er ook geen spanning bij de dimmer aankomt.

neem de stekkerblokken aan de achterkant van de zekeringkast eens los.
dat is dus aan de bovenkant van de voetenruimte bij de bijrijder.

die contacten die je daar ziet, moet je eens goed bestuderen, zowel aan de stekkers als aan de zekeringkast. hier heb je een zaklamp, (of liever een looplamp) voor nodig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2008 21:00 #694725 door V300 register
Misschien is de dimmer zelf het probleem?

Ik heb t stekkertje van mn dimmer nog niet aangesloten nadat ik een ander instrumentarium had ingebouwd (vergeten, ja stom) en nu is t met die verlichting precies hetzelfde.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2008 21:16 #694728 door V300 register
Als ik tijd heb zal ik het nalopen. De info die er nu is moet voldoende zijn.
Bedoelen jullie met de dimmer het dimmerknopje? Als ik dat los haal zitten er drie ingangen met snoeren er naar toe. Druk blokje trouwens.
Er zit een vreemd blokje wat verbonden is een de snoeren naar twee ingangen. Zou je hier mee kunnen testen? Snoeren los en tegen elkaar houden of zo iets? Laat ik stap een maar doen, kijken of hier spanning naar toe loopt met zo'n dingetje.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC