Leuke 1.7 voor weinig
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Maar als het helemaal perfect in orde is, is het wel de fijnste motor wat ik van andere begreep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
er zijn allemaal spookverhalen over de 1700 maar dat komt omdat de meesten het liefst 0,0 onderhoud aan de auto plegen, behalve olie verversen
Het enige grote euvel van de 1700 is de voet van de carburateur, die trekt snel krom. Zet er een carburateur van een 440 op en het is afgelopen.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb ??n keer een kromme carburateurvoet gehad, en toen was er een koelslang kapot gegaan en reed ik op een erg korte snelwegoprit (dus veel gas en hoog in toeren). Doemscenario dus...
Verder heb ik een keer een kapotte vlotter gehad, maar die is sneller vervangen dan je een band gewisseld hebt.
Verder vind ik het een hele fijne motor; genoeg power om goed met het verkeer mee te kunnen met lage toeren. Eerder vergelijkbaar met een 2 liter dan met een 1.4. Het grote verschil met een 2 liter is dat een 1.7 een stukje zuiniger is, maar ook wat meer onderhoud nodig heeft dan een 2 liter (vooral distributieriem). Verder is een 1.7 redelijk hufterproof, en een 2 liter de overtreffende trap daarvan (bokitoproof? :+)
- V300 register
- Verbannen
-
- soms ook krom inlaatspruitstuk
- vlotter verduurt en wordt te zwaar (reeds genoemd)
- loslopende moeren van de spruitstukken
- positie verdelerkap + kwaliteit gemiddeld verkrijgbare vervangingsdelen
- dampbelafscheider wil nog wel eens problemen geven
het voordeel van bekende problemen is dat je ze gericht kunt onderzoeken en oplossen. als bovenstaande allemaal in orde is kun je nog steeds wel eens warmestart problemen hebben met een 1.7 maar echt grote issues zijn er dan ook echt niet meer.
de oude versie (zonder kat) trekt veel beter. kan ook een individueel probleem geweest zijn maar katalysators willen nogal eens dicht gaan zitten na 25 jaar dus liever g??n dan wel aanwezige kat....
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;232426 schreef : de oude versie (zonder kat) trekt veel beter. kan ook een individueel probleem geweest zijn maar katalysators willen nogal eens dicht gaan zitten na 25 jaar dus liever g??n dan wel aanwezige kat....
Na af en toe een keer richting de 4500 toeren trekt hij wel ineens een stuk beter Wouter; de versie met katalysator uiteraard.
Maar ik heb gehoord dat je deze tegenwoordig vrijwel ongestraft weg kunt halen door de nieuwe uitstootnormen bij de apk voor oude auto's.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Uiteraard weet ik de technische staat van die auto ook niet, dus het zou kunnen dat deze gewoon slecht/traag reed voor zo'n vroege 1.7.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;232469 schreef : ik weet niet of je mijn rijstijl kent
Ik weet dat jij na de sleuteldag in Veldhoven voor mij de snelweg op reed in een standaard automaatje. Je verdween snel uit het zicht

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Vooral in nieuwere auto's is het vaak een ramp om te sleutelen. Voor het verdelerkapje van de 1.7 haal ik zelf het liefst even het kachelhuis los, dat zijn immers ook maar 2 schroefjes en een moertje.
Trouwens, wist je dat de Robbert Jan nieuwe vlotters heeft voor ?35?
Dat scheelt meteen 20 euro met de Renault dealer.