(alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers)

Leuke 1.7 voor weinig

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2014 17:27 #951018 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Leuke 1.7 voor weinig
Tjonge, als ik dit zo lees is de 1.7 wel de ergste motor kwa onderhoud en techniesche mankementen van de hele 300 serie :hmmz2:

Maar als het helemaal perfect in orde is, is het wel de fijnste motor wat ik van andere begreep.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2014 18:42 #951020 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Leuke 1.7 voor weinig
nee hoor, de eerste B14's zijn veel erger

er zijn allemaal spookverhalen over de 1700 maar dat komt omdat de meesten het liefst 0,0 onderhoud aan de auto plegen, behalve olie verversen

Het enige grote euvel van de 1700 is de voet van de carburateur, die trekt snel krom. Zet er een carburateur van een 440 op en het is afgelopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2014 19:28 #951025 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leuke 1.7 voor weinig
Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het best meevalt.

Ik heb ??n keer een kromme carburateurvoet gehad, en toen was er een koelslang kapot gegaan en reed ik op een erg korte snelwegoprit (dus veel gas en hoog in toeren). Doemscenario dus...
Verder heb ik een keer een kapotte vlotter gehad, maar die is sneller vervangen dan je een band gewisseld hebt.

Verder vind ik het een hele fijne motor; genoeg power om goed met het verkeer mee te kunnen met lage toeren. Eerder vergelijkbaar met een 2 liter dan met een 1.4. Het grote verschil met een 2 liter is dat een 1.7 een stukje zuiniger is, maar ook wat meer onderhoud nodig heeft dan een 2 liter (vooral distributieriem). Verder is een 1.7 redelijk hufterproof, en een 2 liter de overtreffende trap daarvan (bokitoproof? :+)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2014 23:49 #951040 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leuke 1.7 voor weinig
- kromme carburateurvoet (reeds genoemd)
- soms ook krom inlaatspruitstuk
- vlotter verduurt en wordt te zwaar (reeds genoemd)
- loslopende moeren van de spruitstukken
- positie verdelerkap + kwaliteit gemiddeld verkrijgbare vervangingsdelen
- dampbelafscheider wil nog wel eens problemen geven

het voordeel van bekende problemen is dat je ze gericht kunt onderzoeken en oplossen. als bovenstaande allemaal in orde is kun je nog steeds wel eens warmestart problemen hebben met een 1.7 maar echt grote issues zijn er dan ook echt niet meer.

de oude versie (zonder kat) trekt veel beter. kan ook een individueel probleem geweest zijn maar katalysators willen nogal eens dicht gaan zitten na 25 jaar dus liever g??n dan wel aanwezige kat....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-10-2014 08:31 #951045 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leuke 1.7 voor weinig

Wouter;232426 schreef : de oude versie (zonder kat) trekt veel beter. kan ook een individueel probleem geweest zijn maar katalysators willen nogal eens dicht gaan zitten na 25 jaar dus liever g??n dan wel aanwezige kat....


Na af en toe een keer richting de 4500 toeren trekt hij wel ineens een stuk beter Wouter; de versie met katalysator uiteraard.
Maar ik heb gehoord dat je deze tegenwoordig vrijwel ongestraft weg kunt halen door de nieuwe uitstootnormen bij de apk voor oude auto's.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-10-2014 23:40 #951080 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leuke 1.7 voor weinig
nou ik heb het met die millionaire geprobeerd hoor.. ik weet niet of je mijn rijstijl kent maar de toerenteller kwam echt wel regelmatig in hogere sferen zeg maar. Toch was het niks en werd het niks met die trekkracht, in vergelijking met de 1.7 die ik jaren geleden gereden heb. Het kan ook zijn dat ie deels gesmolten was wegens historie met een verrotte carburateur natuurlijk (fout mengsel, veel onverbrande meuk.. wordt een kat erg heet van). Ook het feit dat een katversie een wat vertraagd ontstekingstijdstip heeft kan voor je gevoel een aardig verschil in "oumph" geven bij de lagere toerentallen. Heb je wel eens met een katloze 1.7 gereden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2014 07:05 #951084 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leuke 1.7 voor weinig
Ik wel eens met een 1.7 uit 1986 gereden, ook een sedan. Een bekende op het forum hier, een zwarte GL die aan alle kanten omgebouwd was tot GLE. Deze moest destijds snel weg, en ik zou hem overnemen als de sloop het andere alternatief werd.
Uiteraard weet ik de technische staat van die auto ook niet, dus het zou kunnen dat deze gewoon slecht/traag reed voor zo'n vroege 1.7.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2014 09:40 #951087 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leuke 1.7 voor weinig

Wouter;232469 schreef : ik weet niet of je mijn rijstijl kent


Ik weet dat jij na de sleuteldag in Veldhoven voor mij de snelweg op reed in een standaard automaatje. Je verdween snel uit het zicht :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2014 11:23 #951088 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Leuke 1.7 voor weinig
Voor de voet van de carb. en voor de spruitstukbouten zijn allerlei oplossingen. De plaats van de verdelerkap, ach met een beetje handigheid is dat ook geen echt probleem. Ik sleutel ook aan nieuwe en nieuwere auto's en dan valt dit klusje reuze mee. De vlotter (enof vlotternaald) vervangen is wel duur, maar als je daarmee weer heel lang en prettig kunt rijden. 1 x in de 20 jaar zoiets vervangen is toch eigenlijk heel acceptabel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2014 12:56 #951091 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leuke 1.7 voor weinig
Je hebt helemaal gelijk Erik!

Vooral in nieuwere auto's is het vaak een ramp om te sleutelen. Voor het verdelerkapje van de 1.7 haal ik zelf het liefst even het kachelhuis los, dat zijn immers ook maar 2 schroefjes en een moertje.

Trouwens, wist je dat de Robbert Jan nieuwe vlotters heeft voor ?35?
Dat scheelt meteen 20 euro met de Renault dealer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD