Bus- en ov-(non)appreciatietopic
- Mark Smeets
- Moderator
-
Maurits Cassee;205639 schreef : Ik begrijp niet helemaal wat een gelijkvloerse bus oncomfortabeler maakt ten opzichte van 'n bus waar je hoog moet instappen, waar zit het verschil?
Gelijkvloerse bus is minder stevig. Deze hebben geen chasis maar een zelfdragende carrosserie en dit merk je met het rijden heel goed. Overigens mag je niet klagen Bart, de bussen hier in Limburg zijn nog veel erger! Ik ben een Eindhoven een keer met zo'n MAN gereisd en ik vond die in vergelijking met de bussen hier al een stuk beter! Wij hebben deze troep .. ziet er best leuk uit maar zit niet zo lekker. Gelukkig is het hier nog geen 10 minuten naar het station, dus ik klaag niet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
-1 voor vierzitshoekjes waarbij je elkaar moet aankijken en ik heb altijd het idee gehad dat er minder zitplaatsen zijn en knieruimte ten opzichte van de oude bussen, ik weet niet of dat waar is. Ik vind ook de oude trams in bijv. A'dam veel comfortabeler dan de nieuwe. In die oude had je veel meer 1-zitters waar iemand van 1.86 z'n benen kwijt kan. En als je moest staan had je veel meer voor de hand liggende plekken om je vast te houden, vooral met optrekken is het bij die nieuwe snel zoeken naar houvast. Irritant, want iederen botst tegen elkaar.
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;205641 schreef : Overigens mag je niet klagen Bart, de bussen hier in Limburg zijn nog veel erger! Ik ben een Eindhoven een keer met zo'n MAN gereisd en ik vond die in vergelijking met de bussen hier al een stuk beter! Wij hebben deze troep .. ziet er best leuk uit maar zit niet zo lekker. Gelukkig is het hier nog geen 10 minuten naar het station, dus ik klaag niet
Helaas... Die troep hebben wij hier ook :cry2: Die MAN bussen dragen de naam stadsbus. Die Mercedes bussen zoals op jou foto zijn streekbussen. Zo'n Mercedes bedoelde ik eerder ook (verkeerde foto), want zo'n MAN heb ik nog nooit ingezeten :woops:
Wat ik wel weet, is dat zo'n Mercedes Ambasador (of hoe je het ook schrijft), nog niet eens het grootste openbare ongenoegen is wat je kunt treffen...
Dat m?et de Phileas wel zijn! Die bus moest eigenlijk rijden als een tram, maar dat is niet gelukt... Het idee was zelfs al vanaf het begin onnozel, want waarom zou je een voertuig maken waarbij je vooral de nadelen van een bus en een tram bij elkaar brengt?
Na eerst voor belachelijk veel geld bussen aan te schaffen die als tram konden rijden, en natuurlijke een hoop bijpassende busbanen, heeft de gemeente Eindhoven de bussen weer om moeten bouwen naar een standaard bus. Dit kostte al 2 keer geld natuurlijk, maar als kers op de taart zat er ook nog een productiefout in de motoren en aandrijfassen waardoor het 3 keer geld kostte :hmmz2:
Het voordeel van deze bussen is natuurlijk wel dat ze veel mensen mee kunnen, hoewel dat wel inhoudt dat je in een dubbele gelede bus zit. Voor de mensen die een gelede bus vervelend vinden, in het achterste stuk van de Phileas zitten is nog 10x erger :wtf:
Deze bus draagt hier dus de naam Phileasco, naar het fiasco dat het eigenlijk is...
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;205641 schreef : Gelijkvloerse bus is minder stevig. Deze hebben geen chasis maar een zelfdragende carrosserie en dit merk je met het rijden heel goed.
Zelfdragend of niet maakt niet zoveel uit. Het punt met lagevloerbussen is dat je veel minder ruimte hebt voor wielen en veersystemen omdat de ruimte voor die onderdelen ten koste gaat van de ruimte in het interieur (of de breedte van het gangpad). Die kleine wieltjes van een VDL Ambassador pakken een drempel toch wat minder soepel dan die grotere van weleer.
- V300 register
- Verbannen
-
Busje komt zo...
komt nog 'n stukkie.....
uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....ohhhh,dr komt ook een eind aan!
neeeeeeeeeeeeeeeeeee,dit is geen photoshop!
En toen ik dit gelezen had......
.....werd ik toch wel ERRUG nieuwsgierig.
De bus wordt bij Emile Weber in Canach,Luxemburg getest door de zwitserse constructeur.en is dus een diesel/hybride.
Het mes snijdt dus aan 2 kanten.Meer passagiers,minder uitstoot!De accu's voor de electromotor worden tydens het remmen opgeladen dmv een soort TELMArem.Dit is eigenlijk een soort dynamo die in de aandrijflijn zit en inschakeld zo gauw er geremt wordt.Bij normaal rijden laadt ie niet omdat dit teveel weerstand en dus weer een hoger verbruik zou opleveren.De Telmarem of retarder bestaat in de bus en vrachtwagensector al lang en dit is eigenlijk een logische doorontwikkeling daar van.
De bus is nog in de ontwikkelingsfase en is nog verre van gebruiksklaar.Zo ligt er een motor in die evenveel vermogen levert als een bus met 1 geleding maar die blijkt voor deze bus te klein te zijn.Verder doen zich noch regelmatig storingen voor in het electrische circuit.De bus is wel kompleet ingericht zodat er ook testritten met passagiers gedaan kunnen worden.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
niet te geloven, die gasten stormen op een zebrapad af, toeteren en rijden gewoon door!
- V300 register
- Verbannen
-
Joris;205844 schreef : In utrecht rijden ook van die 25 meter bussen, vind het toch altijd knap hoe ze zo'n ding door die straten sturen
Dat vooruit rijden is nog tot daar aan toe maar de goeie kunnen er ook mee achteruit.......da's pas echt Kunst!
- V300 register
- Verbannen
-