Bus- en ov-(non)appreciatietopic
- V300 register
- Verbannen
-
Tot een jaar of 3 geleden reden ze hier nog rond, toen de BBA nog bestond hier in het zuiden van het land. Met zulke bussen was het nog leuk om mee te rijden, op de harde banken met dik roodbruin kunstleer, en 4 treden om boven te komen :worship:
De iets nieuwere DAF bussen waren ook nog best leuk, uit de jaren 90. Tegenwoordig moet alles uitermate ergonomisch en verantwoord zijn, en krijg je zo'n Mercedes geval ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Een aantal van deze bussen zijn nog in gebruik voor de verhuur, ze rijden enkel geen lijndiensten meer. Ook is er hier in de buurt nog een soort schuur waar de bussen 's nachts gestald werden in de tijd van de lijndiensten. Deze schuur staat nog steeds vol met deze bussen (ooit staat de deur open, en kun je mooi naar binnen kijken).
Op de vervuiling wil ik niet te ver ingaan, want dan gaan we wel heel erg off-topic, maar ik vind het vooral de hype van de jaren 2000 en het valt allemaal best wel mee. (hoe ik het zie)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;205590 schreef : Tegenwoordig moet alles uitermate ergonomisch en verantwoord zijn, en krijg je zo'n Mercedes geval ...
Da's een MAN

Tegenwoordig wordt van EU-wege ge?ist dat voor openbare lijndiensten lagevloerbussen worden ingezet om het OV drempelvrij te maken, bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel. Combineer dat met de eisen van concessieverleners (de provincies) die vaak 'schoon' en nieuw materiaal willen en je begrijpt dat de economische levensduur van een bus in Nederland vrij kort is. De werkelijke levensduur van zo'n ding ligt bij ongeveer 15 jaar, soms nog langer. Vanuit landen als Nederland worden daarom zeer veel relatief jonge bussen ge?xporteerd. De VDL Ambassador is vrij populair omdat hij zeer licht is (nog geen 9 ton leeg) wat zo zijn weerslag heeft op het verbruik - bedenk maar eens wat 1 l/100 km minder verbruik per bus oplevert op een wagenpark van 200 bussen met elk 70.000 km per jaar. Over de andere eigenschappen van de bus zal ik het maar niet hebben

Persoonlijk vind ik dat gedweep met lagevloerbussen op streekdiensten niet zo heel effectief: het aantal rolstoelers dat er gebruik van maakt is volgens mij zeer gering, terwijl het de bus voor de daadwerkelijke passagiers vrij oncomfortabel maakt. Voor het geld dat er in al die opgehoogde busperrons is gestoken had je volgens mij tot in lengte van dagen taxivervoer voor die mensen kunnen subsidi?ren...
Van het afgebeelde type BBA-bus zijn trouwens zeker twee exemplaren in Nederland bij liefhebbers beland (de 434 en de 438).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik was er in die tijd nog niet, maar wat zou ik graag eens een weekje meedraaien in het Nederland van de jaren 70 of 80 :worship:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Wat een drama die geledebussen! Ik ben eens vanuit Arnhem naar Doetinchem gereden (toen de trein weer eens niet reed) in zo'n krot, naast het feit dat ik toen een permanente gehoorbeschadiging heb opgelopen en ik na 3 kwartier geen zitvlees meer over had, heb ik me ook zitten verbazen over de extra ventilatiegaten zo hier en daar...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
[mod]check, aangemaakt en berichten verplaatst vanuit gefeliciteerd-topic[/mod]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;205603 schreef : Da's een MAN
*knip*
Persoonlijk vind ik dat gedweep met lagevloerbussen op streekdiensten niet zo heel effectief: het aantal rolstoelers dat er gebruik van maakt is volgens mij zeer gering, terwijl het de bus voor de daadwerkelijke passagiers vrij oncomfortabel maakt. Voor het geld dat er in al die opgehoogde busperrons is gestoken had je volgens mij tot in lengte van dagen taxivervoer voor die mensen kunnen subsidi?ren...
Ik begrijp niet helemaal wat een gelijkvloerse bus oncomfortabeler maakt ten opzichte van 'n bus waar je hoog moet instappen, waar zit het verschil?
Ben met een schoolreis in 'n touringbus van Haarlem naar Florence gereden via Parijs en dat was behoorlijk comfortabel (op het slapen na) maar ik vind een 'gewone' stadsbus niet heel veel oncomfortabeler eerlijk gezegd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.