Bus- en ov-(non)appreciatietopic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2012 22:47 #632273 door V300 register
Bus- en ov-(non)appreciatietopic is gemaakt door V300 register
Je vraagt je dan toch af waar deze heen zijn:

Tot een jaar of 3 geleden reden ze hier nog rond, toen de BBA nog bestond hier in het zuiden van het land. Met zulke bussen was het nog leuk om mee te rijden, op de harde banken met dik roodbruin kunstleer, en 4 treden om boven te komen :worship:

De iets nieuwere DAF bussen waren ook nog best leuk, uit de jaren 90. Tegenwoordig moet alles uitermate ergonomisch en verantwoord zijn, en krijg je zo'n Mercedes geval ...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2012 09:44 #915588 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bus- en ov-(non)appreciatietopic
Waarschijnlijk allemaal cola blikjes geworden of rijden nu in afrika rond, maar beter toch.. die ouwe dieselboten vervuilen enorm, en dat kan tegenwoordig gewoon niet meer!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2012 10:28 #915590 door V300 register
Ik weet wel waar ze gebleven zijn hoor :D

Een aantal van deze bussen zijn nog in gebruik voor de verhuur, ze rijden enkel geen lijndiensten meer. Ook is er hier in de buurt nog een soort schuur waar de bussen 's nachts gestald werden in de tijd van de lijndiensten. Deze schuur staat nog steeds vol met deze bussen (ooit staat de deur open, en kun je mooi naar binnen kijken).

Op de vervuiling wil ik niet te ver ingaan, want dan gaan we wel heel erg off-topic, maar ik vind het vooral de hype van de jaren 2000 en het valt allemaal best wel mee. (hoe ik het zie)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2012 16:33 #915596 door V300 register

General Custom;205590 schreef : Tegenwoordig moet alles uitermate ergonomisch en verantwoord zijn, en krijg je zo'n Mercedes geval ...

Da's een MAN ;)

Tegenwoordig wordt van EU-wege ge?ist dat voor openbare lijndiensten lagevloerbussen worden ingezet om het OV drempelvrij te maken, bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel. Combineer dat met de eisen van concessieverleners (de provincies) die vaak 'schoon' en nieuw materiaal willen en je begrijpt dat de economische levensduur van een bus in Nederland vrij kort is. De werkelijke levensduur van zo'n ding ligt bij ongeveer 15 jaar, soms nog langer. Vanuit landen als Nederland worden daarom zeer veel relatief jonge bussen ge?xporteerd. De VDL Ambassador is vrij populair omdat hij zeer licht is (nog geen 9 ton leeg) wat zo zijn weerslag heeft op het verbruik - bedenk maar eens wat 1 l/100 km minder verbruik per bus oplevert op een wagenpark van 200 bussen met elk 70.000 km per jaar. Over de andere eigenschappen van de bus zal ik het maar niet hebben ;)

Persoonlijk vind ik dat gedweep met lagevloerbussen op streekdiensten niet zo heel effectief: het aantal rolstoelers dat er gebruik van maakt is volgens mij zeer gering, terwijl het de bus voor de daadwerkelijke passagiers vrij oncomfortabel maakt. Voor het geld dat er in al die opgehoogde busperrons is gestoken had je volgens mij tot in lengte van dagen taxivervoer voor die mensen kunnen subsidi?ren...

Van het afgebeelde type BBA-bus zijn trouwens zeker twee exemplaren in Nederland bij liefhebbers beland (de 434 en de 438).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2012 21:10 #915607 door V300 register
Ik snap ook wel dat het niet kan, maar toch vind ik het jammer dat dit soort dingen verdwijnen...
Ik was er in die tijd nog niet, maar wat zou ik graag eens een weekje meedraaien in het Nederland van de jaren 70 of 80 :worship:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2012 21:36 #915608 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bus- en ov-(non)appreciatietopic
nou, ik zit nog wel eens in een oude dieseltrein (dagelijks, maar af en toe ook in echt zo'n oud Plan U hok), en als die weer eens niet rijden worden de oude Volvo diesel bussen van Syntus weer uit hun schuur gehaald:

Wat een drama die geledebussen! Ik ben eens vanuit Arnhem naar Doetinchem gereden (toen de trein weer eens niet reed) in zo'n krot, naast het feit dat ik toen een permanente gehoorbeschadiging heb opgelopen en ik na 3 kwartier geen zitvlees meer over had, heb ik me ook zitten verbazen over de extra ventilatiegaten zo hier en daar...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2012 12:39 #915615 door V300 register
Like!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2012 13:00 #915616 door V300 register
Ik zal de mods even vragen om dit verhaal af te splitsen voor een bus- en ov-(non)appreciatietopic ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2012 15:14 #915620 door V300 register
Bus- en ov-(non)appreciatietopic

[mod]check, aangemaakt en berichten verplaatst vanuit gefeliciteerd-topic[/mod]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2012 17:55 #915631 door V300 register
Ben zelf niet zo'n fan van busvervoer omdat er in de regio niet altijd gereden wordt (verdwijnt de bus opeens van het bord en kun je een ronde wachten :loser:) of te laat of met een omweg. Als je dan eenmaal zit gaat het wel weer prima.

Niels;205603 schreef : Da's een MAN ;)

*knip*
Persoonlijk vind ik dat gedweep met lagevloerbussen op streekdiensten niet zo heel effectief: het aantal rolstoelers dat er gebruik van maakt is volgens mij zeer gering, terwijl het de bus voor de daadwerkelijke passagiers vrij oncomfortabel maakt. Voor het geld dat er in al die opgehoogde busperrons is gestoken had je volgens mij tot in lengte van dagen taxivervoer voor die mensen kunnen subsidi?ren...

Ik begrijp niet helemaal wat een gelijkvloerse bus oncomfortabeler maakt ten opzichte van 'n bus waar je hoog moet instappen, waar zit het verschil?
Ben met een schoolreis in 'n touringbus van Haarlem naar Florence gereden via Parijs en dat was behoorlijk comfortabel (op het slapen na) maar ik vind een 'gewone' stadsbus niet heel veel oncomfortabeler eerlijk gezegd.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC