Onderhoud vouwwagen
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wat er nog bij kan:
- Trekhaak invetten
- Koppeling van het oploopmechanisme checken door met de hand in te drukken. Als dat te makkelijk gaat dan is oploopdemper defect
- Stofhoes van oploopdemper controleren op scheuren
- nippels van oploopdemper smeren
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zelf heb een caravan (Fendt Karaat 325) van 1969, 41 lentes jong dus net uit de garantie :crazy2: en al 16 jaar in het bezit. Ook dit jaar hoop ik er weer me weg te gaan, deze keer naar Beieren. :w00t:
Belangrijk is de banden,
die moet je niet ouder dan 8 jaar laten worden en bij een goede bandenzaak kopen!!!!! met de echte deskundigheid!!!!!:y:Remmen stellen is een kwestie van iets geduld en oren.
ik doe het altijd zo:
wielen van de grond ( op assteunen)
handrem iets aantrekken, klik voor klik zodat ??n wiel iets sleept, het andere wiel moet dan ook iets slepen, staat deze al (meer) vast of draaid die nog vrolijk rond zit er verschil in en moet je de een of de ander verstellen.
Is er iets versteld, even handrem paar keer flink los en vast, remvoeringen kunnen zich dan zetten en opnieuw de test zoals eerst.
Zo stel ik altijd de remmen als dat nodig is.
Eens in de 2 jaar gaan de trommels eraf en schoongemaakt.
Verleden jaar heb ik nieuwe banden gekocht en de oploopremdemper en de glijbussen vervangen, dat gaat dit jaar niet meer uitelkaar, alleen wat vet erbij en de trommels schoonmaken en kabels smeren met keramisch vet, geen kopervet meer tegenwoordig.
De gasslang is verleden jaar met de drukregelaar vervangen.:yesyes:
Gasdichtheid test ik op de volgende manier:
ik neem de oude toch al te vervangen gasslang en een afgezaagd fietsbandventiel, met 2 ? 3 laagjes tape past die in de slang en zet hem vast met een slangenklemmetje. Pomp de slang met de fietspomp op, je ziet al gauw de slang iets dik worden en loop alle koppelingetjes en aansluitingen langs met een sopje afwasmiddel, heel goed kijken :wtf: geen belletjes blazerij dan is alles dicht. Zo komt er meer druk op dan normaal uit de gasfles.
De watervoorziening (meeste vouwwagens hebben dit misschien niet)
Ik los 2 Steradent (gebitsreinigingtabletten, speciaal gekocht;)) op in een laagwater in een emmer en pomp dit door de leiding en laat het een uurtje of wat staan. Dan spoel/pomp ik de leiding nog een paar keer met schoonwater en alle bacterie?n zijn op de vlucht
Het is allemaal niet zo moeilijk en hoort gewoon bij mijn vakantie voorbereiding
Het is een zaterdagje werk en mijn caravan is dan vakantie klaar.
Ik doe elk jaar wat vervanging dan blijft het ook betaalbaar en leuk, dit jaar heb ik groot uitgepakt en een nieuwe voortent met luifel gekocht.
Ik ben al 15 jaar van plan om de buitenkant nieuw in de lak te zetten, misschien volgend jaar.:w00t:
- J. Ruiter
- Verbannen
-
yeehaa!steenmar;139098 schreef : Jeroen heeft smaak:y:
- V300 register
- Verbannen
-
Je zal niet de eerste zijn die zijn broek verpest door tegen een ingevette koegel te lopen. Daarnaast blijft er opstuivend zand aan de kogel kleven waardoor de trekhaak en koppeling sneller zullen slijten.
- V300 register
- Verbannen
-
variomagic;139294 schreef : In plaats van de trekhaak invetten, ben ik meer een voorstander van een stukje plasticzak zoals een boodschappentasje oid tussen trekhaakkogel en koppeling om eventueel piepen te voorkomen.
Je zal niet de eerste zijn die zijn broek verpest door tegen een ingevette koegel te lopen. Daarnaast blijft er opstuivend zand aan de kogel kleven waardoor de trekhaak en koppeling sneller zullen slijten.
Behalve als je zo'n antislingerkoppeling hebt. Daar mag absoluut geen vet en plastic zakken aan zitten.
Vet deed ik er ook wel aan bij gewone koppelingen, en als je de wagen loshaald dan gelijk een dop erop, niks aan het handje. Opstuivend zand ben ik nooit op mijn ingevette kogel tegen gekomen maar ik heb ook geen terreinwagen;) Na de vakantie alle vet er weer af en doppie erop