Onderhoud vouwwagen
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb sinds jaar of 4 een vouwwagen die ik tot nu trouw ieder jaar laat onderhouden bij de dealer. Kost me ieder jaar zo'n 120 Euro terwijl ze niet veel meer doen dan wielen loshalen en remmen goed invetten. Dat zou ik toch zelf moeten kunnen doen? Bezitters van aanhangwagens hier? Hoe regelen jullie dat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Daar hoor je bij caravans ed de meeste vervelende verhalen over (klapbanden) omdat de banden verouderen maar ja we rijden er zo weinig mee.....of ze zijn niet op de juiste druk die meestal veel hoger ligt dan de druk in een gemiddelde autoband.
Zomaar even mijn gedachten hierover.
- V300 register
- Verbannen
-
Waar zou ik zelf in ieder geval op letten:
- banden: spanning, profiel, uitdroging, gelijkmatige slijtage
- verlichting: alles nog functioneel, op volle sterkte en goed zichtbaar, geen massaprobleempjes of gare stekkerdoos op de auto
- in het bijzonder de remlichten en richtingaanwijzers
- as: geen defecte (heet- en/of vastlopende) wiellagers door te zware belading in het verleden (zeker bij 2e-hands)
- uiteraard de werking van het remsysteem, indien aanwezig
- hetzelfde geldt voor vering en schokdempers, indien aanwezig
- de losbreekreminrichting: ligt er niet rafelig bij, kan een stootje hebben en remt goed?
- de koppeling met de trekhaak uiteraard: geen overmatige speling, vergrendelt goed?
- en dan heb je het gasflessen- en gasslangenverhaal nog
(maar om eerlijk te zijn vind ik dit geen topic voor in de techniek-sectie, eerder caf?)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
bij een vouwwagen heb je nog minder controle punten dan bij een caravan (daar heb je ook dat gedoe met vocht inwerking en lekkages etc)
De as is op zich maar een beperkt deel van een uitgebreide controle. Wel heb ik ook het idee van 'makkelijk verdiend' want het meeste kun je zelf zoals verlichting, bandencheck.
de remmen is wat meer tricky, en volgens mij zijn er maar zat caravan bedrijven die het loshalen en invetten van de remmen wel voor gezien houden als de caravan goed remt op de handrem.
het beste is om de kar op een remmentestbank te zetten en dan de rem te activeren. remkracht moet gelijk zijn, dat is belangrijker dan dat ie een bepaalde vertraging haalt.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;138955 schreef :
het beste is om de kar op een remmentestbank te zetten en dan de rem te activeren. remkracht moet gelijk zijn, dat is belangrijker dan dat ie een bepaalde vertraging haalt.
Kijk, daar heb ik wat aan!
En nou ik een vinger heb dan maar meteen de hele hand graaien:
Kan ik hem een keer meenemen naar een klusdag om op de remmentestbank te zetten?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
? Het is de bedoeling dat alleen aan (bij de club bekende) Volvo 300?s wordt gewerkt.
helaas hoort alles achter de trekhaak daar niet bij, er zal rond Oss vast wel een garage zijn met een remmentestbank toch?
- J. Ruiter
- Verbannen
-
- Mark Smeets
- Moderator
-
- V300 register
- Verbannen
-
volvo freak;138971 schreef : welk merk en type vouwwagen is het wim?
Het is een Trigano Odyssee, Jeroen