Onderhoud vouwwagen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2010 18:09 #630076 door V300 register
Onderhoud vouwwagen is gemaakt door V300 register
Beetje illegaal onderwerp maar wie weet knijpen moderatoren oogje dicht....
Ik heb sinds jaar of 4 een vouwwagen die ik tot nu trouw ieder jaar laat onderhouden bij de dealer. Kost me ieder jaar zo'n 120 Euro terwijl ze niet veel meer doen dan wielen loshalen en remmen goed invetten. Dat zou ik toch zelf moeten kunnen doen? Bezitters van aanhangwagens hier? Hoe regelen jullie dat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-03-2010 18:30 #824844 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Onderhoud vouwwagen
Is het niet het belangrijkste dat de banden nog goed zijn?

Daar hoor je bij caravans ed de meeste vervelende verhalen over (klapbanden) omdat de banden verouderen maar ja we rijden er zo weinig mee.....of ze zijn niet op de juiste druk die meestal veel hoger ligt dan de druk in een gemiddelde autoband.

Zomaar even mijn gedachten hierover.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2010 19:24 #824846 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onderhoud vouwwagen
Ik zou kijken op forum.vouwwagenclub.info, op www.caravans.net/rijden/caravancontrole.php , bij de ANWB of bij een merkspecifieke club (welk merk?), kan me niet voorstellen dat je hier de enige in bent en dat zo'n controle niet zelf te doen is.

Waar zou ik zelf in ieder geval op letten:
- banden: spanning, profiel, uitdroging, gelijkmatige slijtage
- verlichting: alles nog functioneel, op volle sterkte en goed zichtbaar, geen massaprobleempjes of gare stekkerdoos op de auto
- in het bijzonder de remlichten en richtingaanwijzers
- as: geen defecte (heet- en/of vastlopende) wiellagers door te zware belading in het verleden (zeker bij 2e-hands)
- uiteraard de werking van het remsysteem, indien aanwezig
- hetzelfde geldt voor vering en schokdempers, indien aanwezig
- de losbreekreminrichting: ligt er niet rafelig bij, kan een stootje hebben en remt goed?
- de koppeling met de trekhaak uiteraard: geen overmatige speling, vergrendelt goed?
- en dan heb je het gasflessen- en gasslangenverhaal nog

(maar om eerlijk te zijn vind ik dit geen topic voor in de techniek-sectie, eerder caf?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2010 22:09 #824865 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Onderhoud vouwwagen
Vergeet de stofhoes aan de koppeling niet. Essentieel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2010 00:32 #824877 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onderhoud vouwwagen
@Wim, dit mag gewoon hoor.... maar inderdaad wel alleen in het V3C caf? :+

bij een vouwwagen heb je nog minder controle punten dan bij een caravan (daar heb je ook dat gedoe met vocht inwerking en lekkages etc)

De as is op zich maar een beperkt deel van een uitgebreide controle. Wel heb ik ook het idee van 'makkelijk verdiend' want het meeste kun je zelf zoals verlichting, bandencheck.

de remmen is wat meer tricky, en volgens mij zijn er maar zat caravan bedrijven die het loshalen en invetten van de remmen wel voor gezien houden als de caravan goed remt op de handrem.

het beste is om de kar op een remmentestbank te zetten en dan de rem te activeren. remkracht moet gelijk zijn, dat is belangrijker dan dat ie een bepaalde vertraging haalt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2010 01:23 #824881 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onderhoud vouwwagen

antiekeradio;138955 schreef :
het beste is om de kar op een remmentestbank te zetten en dan de rem te activeren. remkracht moet gelijk zijn, dat is belangrijker dan dat ie een bepaalde vertraging haalt.


Kijk, daar heb ik wat aan!
En nou ik een vinger heb dan maar meteen de hele hand graaien:
Kan ik hem een keer meenemen naar een klusdag om op de remmentestbank te zetten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2010 10:40 #824890 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Onderhoud vouwwagen
kopie uit reglement:

? Het is de bedoeling dat alleen aan (bij de club bekende) Volvo 300?s wordt gewerkt.


helaas hoort alles achter de trekhaak daar niet bij, er zal rond Oss vast wel een garage zijn met een remmentestbank toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2010 15:08 #824893 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Onderhoud vouwwagen
welk merk en type vouwwagen is het wim?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
27-03-2010 15:19 #824895 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Onderhoud vouwwagen
Wij hebben zelf een vouwwagen. Elke jaar controleert pap de remmen en voelt hij meteen na de rit vanaf de stalling of de lagers een normale temperatuur hebben. Verlichting wordt uiteraard al meteen bij de stalling gecontroleerd. Hetzelfde geldt voor de banden. Die zijn nu 1 keer vervangen. Veel meer zit er niet op.... Ik denk dat Tjeerds lijstje zeer compleet is. Daar zou ik in elk geval geen 120 euro voor betalen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2010 17:16 #824896 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onderhoud vouwwagen

volvo freak;138971 schreef : welk merk en type vouwwagen is het wim?


Het is een Trigano Odyssee, Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD