wat ga jij dit weekend doen?
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De bouten van de bumper. Hier hang ik een metalen strip achter die naar beneden hangt, waar ik de mistlampen aan monteer.
Is het een idee om er een Garagescene-topic van te maken, voor toekomstige mistlampen-aansluiters?
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Het aansluitschema is echt ontzettend simpel. De lampen zijn 55 Watt trouwens. 12 Volt, en 55:12= ongeveer 4,5, dus een zekering van 5 Amp?re lijkt me geschikt?
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;73100 schreef : Eerst aansluiten:)
Gisteravond heb ik de plusdraden gesoldeerd en de massadraden zitten vast aan de behuizing.
Op school heb ik een schemaatje getekend.
Ik ga er een schakelaar opzetten die origineel Volvo 343 is. Ik heb in het tweede dashboard nog een mistlampschakelaar zitten. Die zet ik v??r de versnellingspook. De plus haal ik rechtstreeks van de accu af, haal ik door het schutbord heen, zet er een zekering tussen en maak 'm aan de schakelaar. Vervolgens weer een plus van de schakelaar door het schutbord naar de lampen, voor elke lamp ??n (parallelschakeling dus, anders krijgen beide lampen maar 6 Volt, toch?).
Nu nog een ophanging bedenken.
Als ik het goed lees, ga je ze nu rechtstreeks vanaf de accu, via de schakelaar, voeden, klopt dat? Dat lijkt me niet zo verstandig
Je schakelt de lampen (na het relais) inderdaad parallel. Maar dat hoeft niet met 2 draden vanaf het relais, desnoods kun je de splitsing pas bij de lampen zelf maken. En dan kun je dus ook de massa vlak n? de lampen weer bij elkaar laten komen. Dat scheelt weer onnodig draden trekken. Je hebt dan gewoon 1 plus en 1 massa waar je twee lampen aanhangt.
De zekering leg je zo dicht mogelijk bij de accu, in de (enkele) plusdraad. Aangezien daar twee lampen aankomen krijg je (55*2)/12 = 9 A. De eerstvolgende zekering is er eentje van 16A dus.
(shit, waar heb ik dat schemaatje nou toch gelaten...??)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Gisteren heb ik me trouwens ook bedacht dat het helemaal niet nodig is om al vanaf de schakelaar twee draden te trekken. E?n draadje is genoeg en v??r de eerste mistlamp splits ik ze.
Massadraden heb ik geen last van, de massa krijgt 'ie via de bevestiging.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
gewoon op 1 mistlamp aansluiten, en bij het connectortje dat je daar gebruikt 2 draden erin, en de ene draad naar de andere.
relais is heel simpel, schakelaar sluit je aan op het spoeltje,
draad naar mistlamp op maakcontact en een vaste voeding op voeding voor je schakelaar en voeding voor het maakcontact
- V300 register
- Verbannen
-
Navigeren moet je trouwens niet aan mij overlaten
. Dan kan je beter afzeggen.. Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
lol @ Stefan Joost: Relaisje izze simpel: in de voedingsdraad zet je je relaisje, en de spoel bekrachtig je vanaf je schakelaar.
Kwam je vanavond nou naar de nachtrit? Anders neem ik wel zo'n speeltje mee en teken ik het voor je uit.
[edit] ik heb er hier eentje liggen, standaard relaisje zoals hij in onze autootjes zit:
Het relais hang je met pootje 30 aan je zekering die weer aan de accu hangt (altijd afzekeren!!!!! dus...), pootje 87 hang je je lichtkanonnen aan, pootje 85 hang je aan je mistlichtschakelaartje (en als dat een apart, nieuw aangelegd schakelaartje is: dus ook tussen schakelaar en accu afzekeren) en pootje 86 gaat naar de massa, ergo een willekeurig blank stukje staal van je carosserie. Bij voorbeeld een al bestaande schroef oid.
En nu voor het makkelijke: pootje 30 en 87 zijn uitwisselbaar, en pootje 85 en 86 ook
Comprende?
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;73157 schreef : waarom voor de mistlamp splitsen?
gewoon op 1 mistlamp aansluiten, en bij het connectortje dat je daar gebruikt 2 draden erin, en de ene draad naar de andere.
Da's precies wat ik bedoelde inderdaad: dan splitst je de plus dus op het allerlaatste koment v??r de ene lamp