Thread zonder onderwerp :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2010 10:55 #858109 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D

volvofiel;163366 schreef : Zeiken op de NS, ... doen!

Dan nu een lichtpuntje:

nu.nl schreef : Op het spoorwegennet doen zich maandag nauwelijks problemen voor.

Klein minpuntje, zojuist waren er nog vier aardig grote verstoringen, maar goed. Zolang ze de winterdienstregeling kunnen volhouden vind ik dat ze al iets goed doen, nu nog terug naar de normale dienstregeling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-12-2010 11:13 #858110 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Thread zonder onderwerp :D

Wouter76;163415 schreef : @Mark; mooi initatief, zou ik misschien ook wel doen als ik een vrachtwagen rijbewijs had.

Gaat mij puur om het geld hoor, en het feit dat ik een echte kerst-hater ben ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2010 12:02 #858111 door V300 register
Ik begrijp best dat deze hoeveelheid sneeuw gevolgen heeft voor de uitvoering van de treinenloop, en dat het geen zin heeft om kwartierdiensten uit te voeren. Het risico dat er nu een trein ergens uitvalt is aanzienlijk groter en dan staan die elk-kwartier-treinen domweg in de file achter die ene trein. Dat soort grappen kost dan veel meer tijd en moeite om op te lossen.

Wat ik dan echter vrij laakbaar vind is dat reizigers verstoken blijven van reisinformatie: op het journaal weer de bekende beelden van een groot leeg blauw vertrekbord op Utrecht Centraal. Al jaren hetzelfde liedje dus. Tenzij je een vrij encyclopedische parate kennis van het spoorwegnet, basale treinenlopen en gebruikelijke vertreksporen hebt, kom je in zo'n geval nergens meer. Ik heb het een paar jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt op Rotterdam Centraal: vrijdagmiddag, vijf centimeter sneeuw en er reed op slag vrijwel niets meer. Honderden mensen in de vertrekhal die naar een blauw bord zitten te staren, alleen de standaard omroepberichten die telkens maar herhalen dat de actuele reisinformatie ofwel op de borden ofwel door de omroeper verstrekt wordt, wat dus niet gebeurt. Ik moest richting Dordrecht en ben maar naar het vertrouwde vertrekspoor gelopen, en verdraaid daar stond de sneltrein richting Breda. De conducteur maar aangesproken en die wist mij exact te melden wat de bedoeling was: vertrekken over een paar minuten als stoptrein. Niets van dat alles is blijkbaar aan de mensen in de vertrekhal gecommuniceerd want de trein vertrok vrijwel leeg.

Wat het NOS Journaal niet meldde en RTL Nieuws wel is dat de helft (!!) van de nieuwe Sprinters (de 'Sprinter Light Trains') met defecten aan de kant staat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2010 12:56 #858118 door V300 register
Ach Niels, ik werk zelf bij de spoorwegen en ik weet hoe erg het kan zijn. Dat die nieuwe treinen in panne staan verbaast mij helemaal niet! Wij hebben het hier ook elke week voor met wat winterweer!
De nieuwe treinen zitten vol electronica en waar dat spul niet tegen kan is een beetje koude (lees net onder nul) en wat vochtige lucht!

Heb laatst nog mee gekeken met de proeven, trein stond een weekendje buiten en bij min 5?C was hij gewoon niet meer op te starten! Het heeft 10 pogingen met doorslagen op hoogspanning nodig gehad voordat hij wou opstarten! We hebben nog geluk gehad in zoverre, want voor het zelfde geld was het doorslagen en direct terug de werkplaats in!

In Belgi? worden er bij extreme winterse condities wachtdiensten ingelegd, dat komt erop neer dat de treinen aan de spanning blijven hangen gedurende het weekend/nacht zodat ze eigenlijk heel de tijd onder spanning blijven. Vooral bij de nieuwe treinen wordt dit toegepast.
Wij hebben hier oudjes staan (bouwjaar 1962), thyristor en weerstandgestuurde aandrijving, geen electronica enz en zelfs bij min 20 starten die beestjes op alsof het gewoon zomer is...

Wat betreft het spoorverkeer is ijs en sneeuw gewoon altijd lastig, wissels zijn niet schoon genoeg en sluiten niet helemaal! Het enige wat hier de oplossing biedt, is deze manuaal gaan vrijmaken van sneeuw en je kan je voorstellen dat dat even duurt. Het is geen excuus natuurlijk, maar het is gewoon niet bij te houden met zo'n weer!

Ik zou een boek kunnen volpennen met wat er allemaal niet goed loopt hier in het Belgische spoorwezen, maar denk dat ik daar niet te ver over moet uitwijken...

Qua communicatie valt er hier in Belgie ook nog veel te leren, al moet ik zeggen dat het de laatste jaren toch fel verbeterd is... Maar zoals alles, voor verbetering vatbaar!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2010 12:58 #858119 door V300 register

Wat het NOS Journaal niet meldde en RTL Nieuws wel is dat de helft (!!) van de nieuwe Sprinters (de 'Sprinter Light Trains') met defecten aan de kant staat.

haha omdat die nooit op sneeuw zijn getest :') zelfde geldt voor die omgebouwde intercity's die vorig jaar ook al allemaal kapot waren. Hebben ze een sneeuwfilter gemonteerd maar die filtert niet de stuifsneeuw.. dus die staan ook allemaal weer stil.

Gelukkig hoef ik niet meer elke dag naar Utrecht met de trein.

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2010 13:01 #858120 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Thread zonder onderwerp :D
OMG net terug vd keuring en er was een of ander nieuw jochie ipv de man die ik al jaren ken.. die ging me een potje tekeer op de wagen alsof ie nieuw moest zijn.

Ja het is een racewagen dus moet extra goed zijn, etc nou kreeg uiteindelijk dit lijstje mee

L+R fussekogels
stuurhuis vervangen
dorpel links lassen (echt klein stukje was het, maar ok)
Accu beter vastzetten.

toen kwam de oude keurmeester godzijdank binnen dus is het daarbij gebeleven.. nou lekker nu maar weer spullen gaan zoeken en veder in de sneeuw sleutelen :/

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-12-2010 13:13 #858122 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Thread zonder onderwerp :D

Wouter76;163415 schreef : @Mark; mooi initatief, zou ik misschien ook wel doen als ik een vrachtwagen rijbewijs had.

maat van me werd net gebeld, van 5 vanavond tot 5 morgen vroeg werken.
Ik kan mee, eerste werk ervaring op trekker + oplegger :D
Zout in Duitsland halen, paar vrachtjes :P

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2010 13:19 #858123 door V300 register
Maken ze die treinen van snijkoek tegenwoordig? Ik lees net elders dat ze in Duitsland ook ouwe meuk (uit de jaren 50 en 60 dus) uit het archief hebben getrokken ter vervanging van ICE's. Kijk dat er een LCD-schermpje een beetje maf doet bij een paar graden onder nul begrijp ik... maar de algehele techniek moet toch gewoon met kou en winterse neerslag kunnen omgaan? Hangen ze de chips buiten aan de ruitenwissers ofzo?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-12-2010 14:14 #858124 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Thread zonder onderwerp :D
Bij de NS kunnen ze kennelijk met dit soort inferieur materiaal wegkomen..., als een gemiddelde auto fabrikant een product op de markt zet dat bij de minste sneeuwval en vrieskoude niet meer start of allerlei rare mankementen gaat vertonen dan heeft de betreffende fabrikant een hoop uit te leggen.

De NS heeft mijns inziens als het op betrouwbaarheid van hun computer systemen, communicatie, onderhoud van het spoor en betrouwbaarheid van de treinen aankomt ook een hoop uit te leggen, het is dan ook erg jammer te moeten concluderen dat ze dat niet doen maar steeds met slappe excuses komen of de verantwoordelijkheid op een andere partij afschuiven.

Ik begrijp heel goed dat dit winterse weer met de nodige sneeuwval en matige vorst in de nachten problemen met zich meeneemt, maar bijvoorbeeld RWS en Schiphol wekken in ieder geval nog de indruk er hun best voor te doen deze op te lossen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2010 15:00 #858127 door V300 register

Niels;163431 schreef : Maken ze die treinen van snijkoek tegenwoordig? Ik lees net elders dat ze in Duitsland ook ouwe meuk (uit de jaren 50 en 60 dus) uit het archief hebben getrokken ter vervanging van ICE's. Kijk dat er een LCD-schermpje een beetje maf doet bij een paar graden onder nul begrijp ik... maar de algehele techniek moet toch gewoon met kou en winterse neerslag kunnen omgaan? Hangen ze de chips buiten aan de ruitenwissers ofzo?

Het ligt hem vooral in slecht gekozen electronica, je hebt electronica die bestand is tegen extremen, zoals lage temperaturen, maar dan zit je gewoon een slagje duurder in prijs. En hier in Belgie is het zo dat omdat we door de staat gefinancieerd worden, we verplicht worden het goedkoopste te nemen... Dat wil zeggen inferieure kwaliteit!

Je zou ervan versteld staan hoeveel electronica er wel niet in een trein zit Niels, de gewone sturing van motoren gebeurd tegenwoordig zelfs electronisch, het zijn frequentieomvormers op basis van verschillende principes... Dat zit dus vol met electronica en als je daar dan verkeerd in gekozen hebt... tja, dan wil die gewoon niets doen! Dan is het vaarwel tractie en vaarwel een ritje maken! Amen en uit tot het weer wat warmer is. Dat gebeurd hier elke dag!
Daarom dat ook hier in Belgi? de oudste meuk van stal wordt gehaald, daar heb je die problemen niet! Blijkbaar is het dan in de buurlanden niet anders!

Wij hebben hier ook zo'n mooi voorbeeldje van sneeuwfilters zitten, heb al gezien dat er hoogspanningsomvormers in 10cm water staan en zijn doorgebrand omdat ze vooral sneeuw binnenhalen als koeling... Zoals je zegt, niet gebouwd om ertegen te kunnen en dan is het kostenplaatje al gauw een 10.000 euro voor de herstelling, want een hoogspanningsspoeltje heb je niet voor een paar 100 euro!

Moderators: Mark Smeets