Thread zonder onderwerp :D

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 22:26 #760095 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Thread zonder onderwerp :D

volvofiel;91729 schreef : En dat is door Volvo zodanig ontworpen dat dit het model is dat het meeste rendement oplevert?

Nope...
  • Het moet er nog een beetje normaal uitzien... Als hij 10 cm dieper was, 40 cm breder en 60 cm verder naar voren stak was hij misschien 300% effectiever, maar geen Volvo koper die er dan een wil hebben)
  • Het moet nog een beetje praktisch zijn (2 mm boven de grond, 40 cm breder en 60 cm verder naar voren uitstekend is wat lastig rijden buiten het circuit.)
  • Het moet nog een beetje betaal baar zijn. (Volvo's waren toch al duur van zichzelf, 2 kuub polyester of kunststof extra per auto en 50.000 dure manuren R&D kost ook extra centjes...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 22:50 #760098 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D

Stefan;91707 schreef : Kijk ook eens naar de Citro?n CX (...)

de officiele term voor luchtweerstand is Cx

Citroen heeft de CX daar rechtstreeks naar genoemd. Dit was een van de eerste auto's die met een wetenschappelijke approach een zo laag mogelijke luchtweerstand ingebouwd kregen. De eerste uitvoeringen hadden zelfs speciaal daarvoor geen stootstrips, gladde wielcovers, etc.

Op het gebied van 'luchtweerstand nieuwe stijl' is de CX dus wel een pionier geweest

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 22:52 #760099 door V300 register
Profielwerkstuk
Maar ja wat moet dat moet heh.

Misschien goed om te weten, gezien je insteek met luchtweerstand, is dat de nieuwe Mercedes E-Klasse Coup? de huidige recordhouder is met een Cw-waarde (=luchtweerstandsco?fficient) van 0,24. Het record was 0,25 - ik houd het even op in serie geproduceerde auto's - zoals onder andere de nieuwe E-Klasse Sedan, Lexus LS, nieuwe Prius). Om die ene 0,01 te halen heeft Mercedes een aantal slimmigheidjes gebruikt die je alleen in de zuinige BlueEfficiency-uitvoeringen vindt. Een daarvan is een stel sleuven achter de grille die de koelopening afsluiten als die niet nodig is om rijwind binnen te laten. Tsja, hoe je verder de Cw-waarde omlaag kan trekken? Het verwijderen van externe attributen als buitenspiegels, antennes, roosters...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 22:57 #760100 door V300 register

antiekeradio;91743 schreef : de officiele term voor luchtweerstand is Cx

Citroen heeft de CX daar rechtstreeks naar genoemd. Dit was een van de eerste auto's die met een wetenschappelijke approach een zo laag mogelijke luchtweerstand ingebouwd kregen. De eerste uitvoeringen hadden zelfs speciaal daarvoor geen stootstrips, gladde wielcovers, etc.

Op het gebied van 'luchtweerstand nieuwe stijl' is de CX dus wel een pionier geweest

Klopt inderdaad. De CX was trouwens ontworpen door de beroemde Robert Opron die gruwelde toen de CX later voorzien werd van stootstrips.;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 23:12 #760103 door V300 register
Opron was wel een beetje een ouwe dief hoor .

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 23:19 #760104 door V300 register

Niels;91748 schreef : Opron was wel een beetje een ouwe dief hoor .

Wie tegenwoordig niet? Kijk bijvoorbeeld eens naar dat Koreaanse spul. De achterkant van de Kia C'eed wagon heeft veel weg van een Peugeot. De achterlichten zijn ge?nspireerd op die van de Volvo V50. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Hyundai I20. Deze auto heeft veel trekjes van de Opel Corsa.:)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
28-02-2009 14:14 #760157 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Thread zonder onderwerp :D

volvofiel;91684 schreef : Ik kan aan de slag, er moet minimaal 80 uur werk in zitten per persoon (werkstuk gaat in duo's).

Ach niks van aantrekken.. Ik had een aardige leraar, en ik geloof dat we met een beetje extra uurtjes verzinnen op 25 uur in totaal per persoon kwamen.. En we hadden een goed :w00t:

Je bent trouwens erg laat met dat werkstuk, of niet? Ik geloof dat wij het rond deze tijd van het jaar bijna af moesten hebben.. (2 weken voor het examen waren er nog steeds mensen die het niet hadden ingeleverd :humor:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2009 15:20 #760165 door V300 register
Haha, leve het studiehuis :D

Wij moesten ook zo'n logboek bijhouden. Volgens mij heb ik dat achteraf allemaal bij elkaar gelogen. Tsja wie niet. In plaats van iets nuttigs te doen, zat je je halve schooltijd weer uren te verantwoorden. Leraren met de handen in het haar omdat er voor elke eenvoudige invuloefening in een willekeurig werkboek EEN KWARTIER was gerekend. Dat het zootje nog niet rokend in elkaar is gestort mag een wonder heten.

• J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2009 18:19 #760184 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Thread zonder onderwerp :D

Stefan;91749 schreef : Wie tegenwoordig niet? Kijk bijvoorbeeld eens naar dat Koreaanse spul. De achterkant van de Kia C'eed wagon heeft veel weg van een Peugeot. De achterlichten zijn ge?nspireerd op die van de Volvo V50. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Hyundai I20. Deze auto heeft veel trekjes van de Opel Corsa.:)

de spiegels van een deawoo matiz lijken verdomd veel op die van volvo 343..

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2009 18:32 #760193 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D

v0lv0freak;91804 schreef :
Je bent trouwens erg laat met dat werkstuk, of niet? Ik geloof dat wij het rond deze tijd van het jaar bijna af moesten hebben.. (2 weken voor het examen waren er nog steeds mensen die het niet hadden ingeleverd :humor:)

Vergeet niet dat ik pas in VWO5 zit en ik dus pas over iets van 15 maanden "afstudeer".

Omdat het vak trouwens Natuurkunde is, kunnen we er wegens praktische redenen na de zomervakantie aan beginnen. Dit in tegenstelling tot Biologie (:barf:, ben ik blij dat ik wiskunde D heb!), Scheikunde etc.

Moderators: Mark Smeets