ook voor roestpreventie en laswerk
roest omzetter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-07-2012 15:57 #632107
door V300 register
roest omzetter is gemaakt door V300 register
hallo,
ik ben mijn 144 aan het ontroesten en bijwerken her en der, en nu zoek in een spulletje om roest in kieren (tussen naden in het plaatwerk) weg te werken.
Met de staalborstel/schuurpapier e.d kom ik er n?t niet bij...
Nou heb ik bij wheelerdealers op discovery een keer gezien dat die monteur een of ander chemisch goedje op wat roestig plaatwerk smeerde, wat de roest omzette in iets 'niet roestigs'...
Dit spul lijkt me ideaal voor in de naden en kieren om het daarna met (lood)ijzermenie, primer en tenslotte lak af te werken.
Iemand enig idee wat dit chemische spul is wat ik bedoel?
ik ben mijn 144 aan het ontroesten en bijwerken her en der, en nu zoek in een spulletje om roest in kieren (tussen naden in het plaatwerk) weg te werken.
Met de staalborstel/schuurpapier e.d kom ik er n?t niet bij...
Nou heb ik bij wheelerdealers op discovery een keer gezien dat die monteur een of ander chemisch goedje op wat roestig plaatwerk smeerde, wat de roest omzette in iets 'niet roestigs'...
Dit spul lijkt me ideaal voor in de naden en kieren om het daarna met (lood)ijzermenie, primer en tenslotte lak af te werken.
Iemand enig idee wat dit chemische spul is wat ik bedoel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-07-2012 17:27 #910243
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic roest omzetter
Is het
roestomvormer
?
Chemisch als de hel dus dat is in ieder geval wat je zoekt
Bij de Action hebben ze ook zoiets staan en ongetwijfeld voor een fractie van de prijs.
Chemisch als de hel dus dat is in ieder geval wat je zoekt

Bij de Action hebben ze ook zoiets staan en ongetwijfeld voor een fractie van de prijs.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-07-2012 19:17 #910253
door V300 register
Fertan. Werkt erg goed moet ik zeggen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-07-2012 19:54 #910255
door V300 register
ja dat merk heb ik al vaker voorbij zien komen.
zet dit spul ook daadwerkelijk de roest om in iets wat niet meer roest? en wat dus uiteindelijk gewoon overspuitbaar is?
Jos360;202576 schreef : Fertan. Werkt erg goed moet ik zeggen.
ja dat merk heb ik al vaker voorbij zien komen.
zet dit spul ook daadwerkelijk de roest om in iets wat niet meer roest? en wat dus uiteindelijk gewoon overspuitbaar is?
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2012 22:17 #910261
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic roest omzetter
Is dat nu echt waar? Roest omzetten?
Ik heb er altijd mijn twijfels bij, volgens mij is het gewoon meuk dat de roest inkapselt, net als verf.
Maar dan hard het niet uit, ofzo.
Ik heb er altijd mijn twijfels bij, volgens mij is het gewoon meuk dat de roest inkapselt, net als verf.
Maar dan hard het niet uit, ofzo.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-07-2012 22:23 #910263
door V300 register
Fertan levert een chemische reactie dat zich bindt aan geoxideerde deeltjes en omzet in een stof die niet verder zal oxideren.
Het wil niet zeggen dat een roestige dorpel opeens volledig beschermd is, maar als je een oppervlakte goed opgeschuurd en schoongemaakt hebt en de putjes die overblijven waar het nog wat bruin is spuit je in met Fertan beschermd het wel goed is mijn ervaring.
Als je het oppervlak behandeld hebt moet je het spul een dag laten drogen en het blijft dan zwart en werkt als grondlaag om verder af te werken (met plamuur of primer of wat je dan ook wilt).
Het wil niet zeggen dat een roestige dorpel opeens volledig beschermd is, maar als je een oppervlakte goed opgeschuurd en schoongemaakt hebt en de putjes die overblijven waar het nog wat bruin is spuit je in met Fertan beschermd het wel goed is mijn ervaring.
Als je het oppervlak behandeld hebt moet je het spul een dag laten drogen en het blijft dan zwart en werkt als grondlaag om verder af te werken (met plamuur of primer of wat je dan ook wilt).
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2012 00:41 #910275
door V300 register
wat ik dus eigenlijk zoek is een middeltje wat roest kan bereiken (met behulp van een kwast bijv) waar ik met de staalborstel of schuurpapier niet bij kan.
Daarna werk ik alles af met loodmenie, primer en tectyl.
Dus het spulletje hoeft geen beschermend laagje aan te brengen, want die menie komt er nog overheen (en primer en tectyl).
Het spul moet gewoon de roest omzetten in iets wat niet meer verder roest (na behandeling met menie+primer+tectyl).
De kanshebbers zijn nu:
- HG roestomvoermer
- Fertan
Ohja voorwaarde aan het spul...
het moet dus geen dikke stroperige zooi zijn, want ik moet het met een penseeltje kunnen aanbrengen, moet dus erg vloeibaar zijn.
Daarna werk ik alles af met loodmenie, primer en tectyl.
Dus het spulletje hoeft geen beschermend laagje aan te brengen, want die menie komt er nog overheen (en primer en tectyl).
Het spul moet gewoon de roest omzetten in iets wat niet meer verder roest (na behandeling met menie+primer+tectyl).
De kanshebbers zijn nu:
- HG roestomvoermer
- Fertan
Ohja voorwaarde aan het spul...
het moet dus geen dikke stroperige zooi zijn, want ik moet het met een penseeltje kunnen aanbrengen, moet dus erg vloeibaar zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2012 09:24 #910280
door V300 register
Bij Action hebben ze ook zo'n middeltje:
Dit werkt prima, en kost maar 2 of 3 euro of zo! Wel gebruik ik er na het drogen nog een extra laag primer overheen, en kleur- en blanke lak natuurlijk.
Van van die bevestigingsplaatjes, tot de accubak, tot de voorbalk. Als je de aanwezige roest goed weghaalt, en dit spul er in 2 ? 3 lagen opspuit, zal het niet snel verder roesten.
Voor heel die kleine dingetjes met vliegroest gebruik ik dit gewoon permanent, maar voor plaatwerk is dat natuurlijk geen oplossing. Roest komt hier van binnenuit, en wanneer je het ziet, ben je eigenlijk al te laat met dit spul. Het is beter dan niks, maar lassen is dan de enige goede oplossing.
E?n ding waar je rekening mee moet houden, is dat de bus af en toe verstopt wanneer hij nog niet leeg is. Ook als je het spuitmondje goed leeg spuit voor je hem wegzet. Om ergernis te voorkomen, zet je best een 2e bus klaar
Tegenwoordig hebben ze een ander model bus, eentje zonder dat witte randje onder de dop. Ik weet niet hoe het hier zit met het verstoppen, omdat ik deze nog niet vaak heb gebruikt.
Dit werkt prima, en kost maar 2 of 3 euro of zo! Wel gebruik ik er na het drogen nog een extra laag primer overheen, en kleur- en blanke lak natuurlijk.
Van van die bevestigingsplaatjes, tot de accubak, tot de voorbalk. Als je de aanwezige roest goed weghaalt, en dit spul er in 2 ? 3 lagen opspuit, zal het niet snel verder roesten.
Voor heel die kleine dingetjes met vliegroest gebruik ik dit gewoon permanent, maar voor plaatwerk is dat natuurlijk geen oplossing. Roest komt hier van binnenuit, en wanneer je het ziet, ben je eigenlijk al te laat met dit spul. Het is beter dan niks, maar lassen is dan de enige goede oplossing.
E?n ding waar je rekening mee moet houden, is dat de bus af en toe verstopt wanneer hij nog niet leeg is. Ook als je het spuitmondje goed leeg spuit voor je hem wegzet. Om ergernis te voorkomen, zet je best een 2e bus klaar

Tegenwoordig hebben ze een ander model bus, eentje zonder dat witte randje onder de dop. Ik weet niet hoe het hier zit met het verstoppen, omdat ik deze nog niet vaak heb gebruikt.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2012 09:34 #910281
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic roest omzetter
Blijf toch altijd benieuwd naar hoe al die zooi zich houd na pakweg 5jaar buiten staan. Ik geloof er niet zo in, liever uitslijpen en lassen en vanaf schoon metaal anti-roest behandelen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2012 09:52 #910282
door V300 register
Ik heb die stoproest gebruikt onder de voorschermen. Dus schermen loshalen, alles ontvetten, schoonmaken en dan hiermee ingespoten en later aflakken.
Moderators: Mark Smeets