ook voor roestpreventie en laswerk

Gaten voorbalk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2011 11:41 #881713 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gaten voorbalk

AvdAkker;180438 schreef : dat is wel het makkelijkste ja, maar je doet jezelf echt geen plezier met glasvezelreparaties aan een stalen carosserie. t komt er vanzelf als 1 grote klont onderuit vallen en dan sta je naar een gat dat minstens 3x zo groot is te kijken.

Ik bedoel dan niet het repareren, maar gewoon het deel namaken van iets wat niet kan roesten ter voorkoming van het roesten. Het makkelijkste of goedkoopste hoeft van mij in elk geval niet (het moet natuurlijk wel een beetje bij en bij blijven).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2011 11:45 #881715 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gaten voorbalk
mja, zelfs al zou je dat voor elkaar krijgen; het is APK afkeur op een balk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2011 11:46 #881716 door V300 register
Is dat randje onder die balk dan ook nog dragend?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2011 11:48 #881717 door Anjo van den Akker
door de constructie van de balk wel, het randje is het deel waar het voorste en achterste deel van de balk aan elkaar vastgelast is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2011 11:50 #881719 door V300 register
Dan wordt dat inderdaad lastig.

Nu is mijn idee om dat randje dan naar boven te maken, maar dan wordt het wel een heel kostbare zaak omdat de halve auto dan verbouwd moet worden.

In zo'n balk slijpen en lassen mag dan toch wel gewoon? Niet dat dan de constructie niet stijf meer is of zo.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2011 12:29 #881722 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gaten voorbalk
In een balk slijpen lassen mag (doe ik vaak). Het moet goed gelast worden. Het is een balk, vaak is de achterkant ook al een stuk door. Ook daar moet gelast worden dan. Verder is wat Anjo zegt heel er zinvol. Goed schoonmaken, goed conserveren en spatplaatje voor de mistlampgaten maken.
Daarnaast weet ik bijna zeker dat je meer (komende) roestpunten onder je auto hebt. Het is goed om daar op tijd bij te zijn.

<met speciale laspasta voorkom je nog meer dat het op de naad gaat roesten>

Om je een beeld van de tijd te geven. Het stuk in de voorbalk bij jouw kost al
ongeveer vier a vijf uur. Ik heb laatst een wielrand vervangen (trekhaak en bumper moest ook los en daar ben ik samen met iemand van de club 12 uur mee bezig geweest. Het is een hoop passen en meten. Een stukje van een wielrand bij een andere auto, inclusief plamuren en spuiten koste me ook al 6 a 8 uur. Vooral het schuurwerk na het plamuren kost tijd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2011 14:07 #881727 door V300 register
Dat is inderdaad veel werk als ik dat zo hoor Erik, maar als hij er dan weer even tegen kan is dat niet erg.

Ik heb er nu tijdelijk even antiroestprimer op gespoten, tot ik iemand heb gevonden die er aan wil lassen. Iets is natuurlijk beter dan niets...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2011 18:29 #881738 door V300 register
Het makkelijkste is gewoon ruim uitzagen, een plaatje maken dat aan elke kant 1cm overmaat is, de overmaat 1mm verzetten, gaatjes van 6mm in je voorbalk boren en met propjes dichtlassen.

Zo heb je een goede overgang die je makkelijk met een mespuntje plamuur weg kunt werken en je hebt minimale laswarmte in je plaat. Wel even goed behandelen naderhand.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2011 21:43 #881755 door V300 register
bedankt voor de tip :) Ik denk trouwens wel dat ik dit nog even uit ga besteden, kwestie van onervarenheid. Ik kan namelijk wel lassen zodat 2 dingen aan elkaar hangen, maar echt goed niet :( Ik wil wel weer een keer gaan oefenen bij mijn opa (hij heeft allemaal van die staalbewerkingsaperatuur)...

Even een off-topic vraagje: Aan een auto lassen, moet dat met halfautomaat of met zo'n apparaat met elektroden die je er zelf in steekt?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2011 21:47 #881756 door Anjo van den Akker
moeten is een groot woord, maar plaatwerken gaat wel het makkelijkst met een halfautomaat (MIG)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC