ook voor roestpreventie en laswerk
Gaten voorbalk
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2011 10:56 #631331
door V300 register
Gaten voorbalk is gemaakt door V300 register
Hallo
Ik heb een vraagje over de voorbalk voor mensen die hier ervaring mee hebben.
Ik zou graag even weten wat ik het best kan doen met volgende 2 roestplekken/gaten:
gaatje in het midden onder de nummerplaat, +- 2cm breed, 1cm hoog (het roest heb ik al weggestoken)
Gaatje aan de linkerkant, +- 1cm breed en 1cm hoog (roest ook hier al weggestoken).
Verder is de steenslagcoating over bijna de hele breedte gebobbeld door de roest er onder. Boven dat onderste randje is alles roestvrij.
Wat zal ik hier mee doen? Met antiroest behandelen en spuiten e.d. en op die manier de nieuwe roestplekken bijhouden, of meteen een nieuw stuk er in laten lassen?
Ik heb een vraagje over de voorbalk voor mensen die hier ervaring mee hebben.
Ik zou graag even weten wat ik het best kan doen met volgende 2 roestplekken/gaten:
gaatje in het midden onder de nummerplaat, +- 2cm breed, 1cm hoog (het roest heb ik al weggestoken)
Gaatje aan de linkerkant, +- 1cm breed en 1cm hoog (roest ook hier al weggestoken).
Verder is de steenslagcoating over bijna de hele breedte gebobbeld door de roest er onder. Boven dat onderste randje is alles roestvrij.
Wat zal ik hier mee doen? Met antiroest behandelen en spuiten e.d. en op die manier de nieuwe roestplekken bijhouden, of meteen een nieuw stuk er in laten lassen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 10:59 #881697
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gaten voorbalk
Schoonmaken en lassen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 11:01 #881698
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Gaten voorbalk
als de auto altijd buiten staat zou ik dit direct laten lassen. Nu valt het nog mee allemaal en dus blijft het laswerk dan relatief goedkoop.
Misschien kun je wel een dealtje maken met een bedrijf dat je zelf de voorbewerking (uitslijpen rotte stukken) en nabewerking (afslijpen lasnaden, primen, spuiten etc.) doet o.i.d.
Als je er niets aan doet zal het vroeg of laat een APK-punt worden want de voorbalk is een chassisbalk.
Misschien kun je wel een dealtje maken met een bedrijf dat je zelf de voorbewerking (uitslijpen rotte stukken) en nabewerking (afslijpen lasnaden, primen, spuiten etc.) doet o.i.d.
Als je er niets aan doet zal het vroeg of laat een APK-punt worden want de voorbalk is een chassisbalk.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2011 11:02 #881699
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gaten voorbalk
OK, en is er dan ook een manier om te voorkomen dat het daar weer gaat roesten? (ergens iets dichtmaken/open maken,...)
Edit: helemaal een nieuw stuk er in, of alleen de gaatjes?
Edit: helemaal een nieuw stuk er in, of alleen de gaatjes?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 11:09 #881700
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gaten voorbalk
coating weghalen en alles wat ook maar op geoxideerd ijzer lijkt eruit slijpen, anders komt het gegarandeerd sneller terug dan je lief is:)
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 11:09 #881701
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gaten voorbalk
Je moet het goed er uit halen en de rest er omheen schoonmaken, totdat geen roest zichtbaar is. Daarna het laswerk doen, dus plaatje op maat maken en dan zorgvuldig afwerken. Als je dit niet zelf kunt zijn er bedrijven die dit voor je kunnen doen of wellicht clubleden. Wellicht is het handig om de auto gelijk goed te inspecteren op meer roest en plekken. Dit kan op een sleuteldag of wellicht bij sommige clubleden op de brug. Hiervoor kun je natuurlijk ook naar een garage gaan, maar kennen die de plekken?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2011 11:26 #881708
door V300 register
Zelf kan ik in elk geval niet lassen of slijpen, spuiten zal wel lukken (al vaak gedaan). Ik zal straks eens aan mijn opa vragen of hij iemand weet om te lassen hier in de buurt.
Bij de achterste wielkasten zitten er in elk geval ook gaten (roest wel gestopt met antiroest en primer) waar je het niet ziet, dus dat kan dan ook meteen gelast worden.
Zou het helpen om de gaten (voor mistlampen?) aan de achterkant van de voorbalk dicht te lassen zodat er geen/minder rommel via de voorwielen in die balk komt? Of is het zinnig om de zaak op een of andere manier aan de binnenkant af te kitten of zo?
Bij de achterste wielkasten zitten er in elk geval ook gaten (roest wel gestopt met antiroest en primer) waar je het niet ziet, dus dat kan dan ook meteen gelast worden.
Zou het helpen om de gaten (voor mistlampen?) aan de achterkant van de voorbalk dicht te lassen zodat er geen/minder rommel via de voorwielen in die balk komt? Of is het zinnig om de zaak op een of andere manier aan de binnenkant af te kitten of zo?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 11:32 #881709
door Anjo van den Akker
het is inderdaad zinnig om de gaten voor de mistlampen af te dekken, maar je kunt hier eenvoudig een plaatje voor maken dat je evt met een kooimoer(std gaatjes zijn vierkant) of met parkers vastzet.
voordat je de gaten dichtmaakt raad ik wel aan om de balk van binnen helemaal schoon te maken (tuinslang erin hangen en grind eruit pakken etc.) en als je overtuigd bent dat hij schoon is + de gaten onder in de balk zijn gelast dan eerst goed conserveren
probleem van lassen op een "tochtige"-open balk is dat je door de warmteinbreng van het lassen aan 2 kanten van de plaat alle corrosiewerende lagen wegbrand, dit op de juiste/goede manier voor langere tijd conserveren is uiterst lastig.
voordat je de gaten dichtmaakt raad ik wel aan om de balk van binnen helemaal schoon te maken (tuinslang erin hangen en grind eruit pakken etc.) en als je overtuigd bent dat hij schoon is + de gaten onder in de balk zijn gelast dan eerst goed conserveren
probleem van lassen op een "tochtige"-open balk is dat je door de warmteinbreng van het lassen aan 2 kanten van de plaat alle corrosiewerende lagen wegbrand, dit op de juiste/goede manier voor langere tijd conserveren is uiterst lastig.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2011 11:37 #881711
door V300 register
Zou het dan niet zinnig zijn om het randje er af te slijpen, en de zaak na te maken van glasvezel (en een laagje glasvezel over de dragende balk natuurlijk)?
Edit:Ik bedoel dan dat randje waar het roesten begint namaken, de dragende balk niet.
Edit:Ik bedoel dan dat randje waar het roesten begint namaken, de dragende balk niet.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 11:38 #881712
door Anjo van den Akker
dat is wel het makkelijkste ja, maar je doet jezelf echt geen plezier met glasvezelreparaties aan een stalen carosserie. t komt er vanzelf als 1 grote klont onderuit vallen en dan sta je naar een gat dat minstens 3x zo groot is te kijken.
Moderators: Mark Smeets