ook voor roestpreventie en laswerk

rotte plek in motorkap

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2011 18:49 #631090 door V300 register
rotte plek in motorkap is gemaakt door V300 register
Hallo,
Sinds een paar weken ben ik trotse eigenaar van een 340 uit '90, ik ben bijna 17 en het is m'n eerste wagen. Met slechts 68000 'echte' km's is hij mechanisch nog mooi in orde en goed onderhouden maar er is wat carrosseriewerk.

Ik heb me gisteren eens bezig gehouden met een doorgeroeste plek op m'n motorkap. Toen ik begon weg te schuren had ik al snel door dat het toch net iets meer was dan ik dacht. Maar na een paar uurtjes werk heb ik het op een oneffenheidje na helemaal goed gekregen.
WERKWIJZE:
Ik ben alles beginnen wegschuren met een scotch-brite op een boor machine. Voor sommige stukjes heb ik ook een staalborstel er even opgestoken. (omdat ik dan mooi de rotte stukken kon weg doen met de staaldraadjes vanachter een mooi stuk plaat)
Toen de lak rond het weggeschuurd stuk beetje bijgeschuurd, even ontvet, en dan met opvulplamuur gevuld (alhoewel vezelplamuur beter zou geweest zijn aangezien ik gedeeltelijk een gat moest opvullen, maar het is toch gelukt) zo'n 3 lagen telkens geschuurd en dan nog 1-2 lagen afwerkingsplamuur.
Dan weer ontvet en geprimerd in 3-4lagen.
Nu nog lichtjes schuren en dan binnenkort misschien plaatselijk spuiten in het juiste kleur.

Hier zijn de foto's:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2011 19:02 #869581 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic rotte plek in motorkap
leuke bak! originele Redline met 1.7 motor?

die plek is een bekende en komt vooral veel voor bij 340/360's uit 89 en 90. ik denk eerlijk gezegd niet dat dit lang mooi blijft, omdat dit gedeelte van de motorkap open is aan de binnenkant kan er vocht bij de plamuur komen. ik zou stiekem uit gaan kijken naar een vervangend motorkapje; de kleur is niet al te bijzonder en er zit zowieso minder kleurverschil in als bij het strakgemaakte stukje motorkap:P

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2011 19:03 #869582 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic rotte plek in motorkap
Welkom! En prima (tijdelijke) oplossing voor de motorkap. Maar die bruine putjes, dat is ook roest. Ik ben bang dat het er zo weer zit...desalniettemin toch een goede actie! Spuiten is best te doen voor zo'n stukje, goede kleur lak bestellen, spuiten en wijd uit laten waaien (dus niet te strak afplakken), blanke lak als laatst en na een paar weken goed polijsten/poetsen...en dan maar hopen dat die plamuur ff blijft zitten.

Is dit een echte redline?

edit: Anjo was me al voor...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2011 19:04 #869583 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic rotte plek in motorkap
Welkom, prachtige auto!

Ik vraag me alleen wel af of je het roestproces op deze manier wel gestopt hebt. Die roestplek komt namelijk van binnenuit, en daar zit nu nog roest waardoor het proces van binnen vrolijk verder gaat.

Om het nog even goed af te werken; als je de rand van de tape/plakband omhoog zet en dus niet aan alle kanten helemaal vast plakt, "waai" je de lak mooi uit en heb je niet die scherpe randen. Daarna een laagje blanke lak er overheen, laten uitharden, polijsten en klaar.

Edit: het is een bewezen feit dat je met 2 vingers niet snel kunt typen. Dus toen waren er ineens 2 berichten v??r mij :woei:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2011 19:09 #869585 door V300 register
Volgende keer even met een kwastje fertan al die bruine delen inkwasten. Vooral binnenin de kap zo ver als je er bij kunt. Dat scheelt voor de komende jaren weer.

Leuke auto verder! Die redlinebumpers staan goed.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2011 20:50 #869609 door V300 register
Wel ik lees overal dat die met een 1.7 kwamen, en aangezien de mijne een 1.4 is zal het dus geen echte redline zijn zeker? Ik heb deze auto van een oude man gekocht die er zo 20 jaar mee gereden heeft, maar jullie weten misschien waarom hij dan die stickers en bumpers heeft? Ja ik vrees er ook voor dat hij misschien weer zal beginnen roesten in die putjes, maar voor de rest heb ik met de staalborstel alle resten in het holle gedeelte verwijdert. En van dat vocht, ja daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Ik zal dit dus inderdaad moeten zien als een tijdelijke reparatie :)
Bedankt voor de tips!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2011 21:27 #869616 door V300 register
Ik heb ook eens een motorkap zo 'gerepareerd'. Later kreeg die wagen een aanrijding en alle plamuur was er in 1 keer uitgeklapt! Ik zou inderdaad zoeken naar een vervangend kapje.

Waarom zou een redline geen 1400 kunnen zijn? Blueline is ook als 1400 geleverd.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2011 21:28 #869617 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic rotte plek in motorkap
Welkom op dit forum en veel rij en klus plezier toegewenst met deze auto.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-04-2011 21:32 #869618 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic rotte plek in motorkap

Lucluc;172847 schreef : Waarom zou een redline geen 1400 kunnen zijn? Blueline is ook als 1400 geleverd.

Daar heb je een punt! Dit is namelijk een Belgische auto, en elk land had zijn eigen uitvoeringen etc. In NL was redline altijd een 1.7, maar misschien in Belgi? niet :)
Er zit zo te zien wel gen redline interieur in, dus misschien zijn de rode strepen ook wel als optie op de bumper gemonteerd. Ziet er in elk geval leuk uit!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2011 21:50 #869620 door V300 register

elpee;172848 schreef : Welkom op dit forum en veel rij en klus plezier toegewenst met deze auto.

thnx!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC