Advies gevraagd
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;149982 schreef : owja Karsten, de methode om vervangend plaatwerk met gaten en proplassen vast te zetten, en het daarna met kit af te smeren, is voor de sterkte van het eindresultaat de beste methode. Dit is ook ??n van de toegestane reparatiemethodes bij de RDW, en wordt algemeen gezien als superieur aan een doorlopende las. Je moet wel met voldoende stroomsterkte lassen zodat de proplassen goed hechten aan de onderste plaat.
Mijn ervaring is minstens 2x zoveel stroomsterkte gebruiken en midden op het gat lassen, dan vloeit de las mooi door 2? 3 lagen van 0,8~1.0mm plaat heen en het hecht allemaal aan elkaar. Mijn lasapparaat heeft 12 standen voor amperage en ik las mijn plaatwerk op stand 3 normaal (met hoge draadsnelheid) en proplassen op 6~7 met dezelfde draadsnelheid.
Ik weet niet wat dit zegt over andere lasapparaten, maar het is iig een voorbeeld.
Als je het goed doet (zoals ik mijn dorpel NIET gedaan heb...) hoef je de lasjes niet eens glad te schuren. Het vloeit mooi egaal uit en een mespuntje plamuur is dan genoeg om het strak te krijgen.
Ik had mijn dorpel op te lage stroomsterkte en te hoge draadsnelheid staan waardoor er bultjes op de gaten kwamen.
Oefenen op een paar stukjes plaatstaal met gaatjes is aan te raden.
Overigens raad ik voor Joost zijn probleem absoluut NIET aan om nieuwe plaat in te lassen. Op zo'n groot stuk als een achterscherm is de kans op vervorming en trekken van de plaat te groot, zeker voor zo'n relatief kleine deuk die er makkelijk uit te trekken is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Weet alleen niet hoe lang dat stand houd.
Flinke laag aanbrengen met een rasp in model brengen en met polyester afwerken
Wordt zoiet nu ook nog gedaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;149982 schreef : owja Karsten, de methode om vervangend plaatwerk met gaten en proplassen vast te zetten, en het daarna met kit af te smeren, is voor de sterkte van het eindresultaat de beste methode. Dit is ook ??n van de toegestane reparatiemethodes bij de RDW, en wordt algemeen gezien als superieur aan een doorlopende las. Je moet wel met voldoende stroomsterkte lassen zodat de proplassen goed hechten aan de onderste plaat.
Ik heb zelfs de regels ivm lassen al langer opgezocht en weet dat proplassen sterker is dan een doorlassing, maar helaas deed de vorige eigenaar helemaal niets van deze twee! Gewoon een plat over roest lassen, of met po*prevetten vast zetten en dan afstrijken...
Dat lijkt me helemaal niets te zijn wat ?berhaupt door de keuring had mogen komen! Mijn vermoeden is, omdat hij vroeger bij een garage gewerkt heeft, hij hem er telkens door heeft kunnen lullen omdat iedereen hem kende! Ook had hij alles best goed verstopt dus dat zal ook wel helpen! In ieder geval komen er gewoon twee nieuwe dorpels op en hier en daar nog een ander vervangend stukje plaatwerk!
Morgen alvast wat plaatwerk losboren (puntlassen uitboren met puntlasboortje) en dan 2 weken vakantie en gauw plaatwerk bestellen zodat ik kan beginnen lassen! Mijn handen jeuken!
Ik zal trouwens ook beginnen met wat carosserrie werk, heb vorige keer al een deukje verwijderd, maar nu wil ik hem met vernieuwde inzichten nog strakker te maken, dus ik wacht in spanning af hoe jij technieken gaat ontwikkelen, waar ik op mijn beurt weer van kan leren!
Veel succes in ieder geval Joost, gewoon geduldig zijn en goed je kopke erbij houden! Lees je eerst wat in, kijk wat youtube'jes... Leer!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
ik dacht dat je bedoelde proplassen, als in gaatjespatroon met laspunten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;150024 schreef : nee, wat bij ons bekend staat als "popnagels" dat is niet goed....
ik dacht dat je bedoelde proplassen, als in gaatjespatroon met laspunten.
Was het dan maar! En dan nog! Dan was het nog niet goed hersteld geweest, want dan had hij ze er wss gewoon over gelast ipv erin!
Nee, het was een gore prutsboel! Niets wat ik wil laten zitten terwijl ik dan toch een grondige restauratie aan het doen ben!
Zelfs het voorfront gaat er nog af komend weekend, want daar zitten een paar plekjes waar ik anders echt niet bij kan komen! Dus om goed te zijn, alles eraf! Een bijkomend voordeel is dan dat ik de voorbalk dan op de werkbank kan gaan herstellen! Dat is weer een meevaller! Kan ik deze ook direct helemaal goed doen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb ondertussen al heel wat puntlassen gevonden en kaal gemaakt zodat ik ze goed kan zien en verder zal ik gewoon heel erg voorzichtig moeten zijn dan! Geen probleem, gewoon als het even niet lukt, iets anders gaan doen, anders loopt het wss verkeerd af! haha! Ik ken mezelf en als ik gefrustreerd raak, dan ga ik brokken maken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een goed puntlasboortje maakt het leven ook wel heel prettig, overigens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





