ook voor roestpreventie en laswerk

Advies gevraagd

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2010 16:31 #630380 door 16673-dummy
Advies gevraagd is gemaakt door 16673-dummy
Vanmiddag dacht ik "even" het paneel linksachter van de 345 te schuren en gereed te maken voor het spuiten.
Echter, op de 'vouw' van het plaatwerk zat altijd al een barstje. Ik dacht dat daar een dun laagje plamuur zat om een parkeerschade weg te moffelen.
Ik ging dus schuren, schuren en nog eens schuren omdat ik die barstjes weg wilde hebben. Er kwam echter geen einde aan dus heb ik de staalborstel op de boormachine gezet om de plamuur er "even" af te slijpen.
Dat "even" was dus geen even, want de staalborstel verzonk zowat in de plamuur. En niet op ??n plek, maar eigenlijk overal op het hele paneel..!

Valk voor het achterlicht heb ik een stuk kaalgeslepen (tot op het metaal) en ik werd niet vrolijk van wat er tevoorschijn kwam; een maanlandschap. Het lijkt alsof het hele paneel een keer flink ingedeukt is geweest, waarop ze van binnenuit met een hamer de zaak terug hebben geklopt met als gevolg een maanlandschap. Daarop hebben ze enkele kilo's plamuur geplakt om het geheel weer strak te maken.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen, mede gezien de beperkte tijd en budget.
1. Ik kan de gaatjes die ik heb gemaakt weer dichtplamuren en de zaak dus weer strak maken.
2. Ik haal het hele paneel kaal, kijk wat de schade is en ga vervolgens de zaak weer aansmeren met plamuur.

Uiteindelijk komt het dus op hetzelfde neer. Ik neig zelf naar de eerste optie omdat ik de barst in de plamuur inmiddels heb weggehaald (simpelweg omdat daar geen plamuur meer is :crock:). Ik zou de kleine gaatjes die ik heb geschuurd gewoon weer dicht kunnen smeren en vervolgens het paneel spuiten. De plamuur zit er namelijk verder wel goed op; nergens barstjes en ik moest best tekeer gaan met de staalborstel om de plamuur eraf te krijgen. Er zit ook nergens roest o.i.d. onder.

Hebben jullie nog een optie?
Edit: foto's

het begint klein....

maar het wordt groter en is overal zo

slechte foto, maar dit is dus dat "maanlandschap"

dit zijn de barstjes die er voorheen in zaten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2010 17:00 #837867 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Advies gevraagd
paneel restaureren. Nieuw of gebruikt deel inlassen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2010 17:18 #837869 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Advies gevraagd
Het kan ook en dat is zeker zo met spuitplamuur. Maar neem van mij aan dat is onzettend veel werk, telkens laten drogen in lagen spuiten en je bent zo als ik dit zo zie minimaal 5 bussen kwijt.... En het nadeel van zo,n dikke laag spuitplamuur is en dat is wellicht hier goed te zien om de onderste foto die bartsjes en die krassen die je daarop ziet komen heel snel weer terug in zo,n dikke laag spuitplamuur... het is zo zacht als wat.

Kortom dat idee van een nieuw paneel lijkt mij toch wel het slimste.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2010 19:20 #837879 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Advies gevraagd
Ik zou ook een ander stuk inlassen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2010 21:24 #837888 door V300 register
ik zou dit deel gewoon door een schadehersteller laten opknappen die w?l eer wil behalen aan het strak maken van de plaat zelf...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2010 22:41 #837897 door V300 register
Joost, dit is vergelijkbaar met de schade aan m'n GLS. Rob heeft me nog speciaal gebeld om even te komen kijken, omdat het een onvoorziene extra klus was. Hij heeft met met van die krammetjes opnieuw uitgedeukt en weer strak gemaakt.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2010 23:33 #837902 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Advies gevraagd
Mag ik vragen wat je dat gekost heeft?

Ik overweeg om het paneel te laten voor wat het is (even het kale metaal primen) en gewoon verder te gaan. Dan wil ik eind augustus de zaak inderdaad door een schadehersteller professioneel laten uitdeuken.

Bedankt voor de tip Jean-Luc, ik ga in augustus eens met de wagen naar Malden. Nu ga ik gewoon verder met de rest.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 07:51 #837913 door V300 register
www.youtube.com/user/restolad#p/u/10/QjE5jjagF3o

Joost, kijk hier is even, er staan wat handige tips om panelen met deuken wat beter te maken! Stop er dan nu gewoon nog wat tijd in, tijd heb je voorlopig genoeg! Dus maak het zelf dan nu toch al mooi en als je wat tijd en geld hebt, dan laat je het gewoon opnieuw doen...

Troost je Joost, ik heb op mijn restauratie (Goldie) ook al zo'n plekken gevonden jammer genoeg! Gewoon al 5 gerevetteerde plaatjes gevonden, mooi afgestreken met kit en dan in kleur gezet! Bijna niet te zien. Tot in de wielbogen toe, tot onder de chassis geplooid... De keuring heeft zich daar laten vangen, ik gelukkig niet! Echt stom als je beseft dat het plaatje dat hij maakte perfect op maat is, hij enkel had moeten slijpen en lassen (wat hij tevens kon en over het materiaal beschikte), maar in plaats daarvan, was het erover puntlassen, dichtsmeren en lakken!

Gewoon blijven doorgaan Joost! Even slikken, vloeken en schreeuwen en dan gewoon weer verder. Heeft geen zin om nu half werk te doen, dus gewoon doorbijten!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 08:49 #837914 door V300 register
Kosten weet ik nog niet. Bij mij gaat het om het totaalplaatje... en dat zal niet weinig zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 09:56 #837917 door V300 register
Schadeherstel bij een professional is duur. Kost al gauw 20 euro per uur. Voor dat achterscherm van je, ben je al gauw een uurtje of 3 bezig voordat het helemaal strak staat.

Ben laatst ook eens aan het informeren geweest bij een beunhaasje hiero in de buurt. Was voor m'n 244 al snel 150-200 euro kwijt.......... Terwijl het ding maar een paar relatief kleine deukjes heeft.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC