ook voor roestpreventie en laswerk

Advies gevraagd

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 09:58 #837919 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Advies gevraagd
Als je een (belastingvrije) auto hebt is dat de investering zeker wel waard. De auto stijgt ook in waarde en je voorkomt toekomstige problemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 15:48 #837935 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Advies gevraagd
100 euro wil ik er best aan uitgeven, daar gaat het niet om :)
Spuiten/voorbewerken e.d. doe ik toch zelf.

Ik heb de kaalgemaakte plekken iig maar weer geprimed zodat het niet gaat roesten; kan ik nog even nadenken over wat ik ga doen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 15:53 #837937 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Advies gevraagd
Ik zal binnenkort de foto's van mijn auto uploaden voor je. Mijn achterscherm op precies dezelfde plek was nog veel erger. Helemaal ontzet (tot aan de achterkant van de auto toe) en compleet maanlandschap.

Met een liniaal langs de auto en een zelfgemaakte plaatwerktrekker (hoe noem je dat?) heb ik het hele paneel stukje voor stukje naar buiten getrokken en weer in vorm gezet. Een zeer tijdrovend klusje maar zeker de moeite waard om te doen (je leert hoe plaatwerk zich gedraagt).
Toen met een dun laagje plamuur de laatste putjes overgesmeerd en het is weer zo strak als het ooit uit de fabriek kwam, met slechts een handjevol plamuur over het hele achterscherm.

De plaatwerktrekker:

Had ik zelf gemaakt van lang stuk dun staal, een punt aan geschuurd aan de ene kant, aan de andere kant een handvat gemaakt en met een dop 30 eroverheen geschoven om te trekken.

----[==]---| <--Deze vorm, waar [==] de dop 30 is waarmee je trekt.

De punt aan de ene kant las je met een hechtje vast aan de plaat en je trekt het naar buiten. Dan slijp je het hechtje los en pak je de plaat 1cm naar links/rechts/boven/beneden. Als je structureel te werk gaat kun je je hele achterscherm weer in vorm trekken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 15:55 #837938 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Advies gevraagd
Bedankt voor de tip Jos! Dat lijkt me erg leuk om te doen.

Ik ga eerst de rest van de wagen in orde maken; als ik dan nog voldoende tijd over heb, ga ik proberen wat jij gedaan hebt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 15:57 #837939 door V300 register
Ik zal binnenkort mijn foto's uploaden. Als je het achterscherm van mijn auto ziet is die van jou heerlijk strak op deze foto's. Oude eigenaar van mijn auto was nogal een paaltjesridder geloof ik :humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 16:01 #837940 door V300 register
Ah wacht, ik had nog wat fotos op tinypic staan:

Dit was na een tijdje werken, nog niet helemaal strak maar je ziet waar de lak verwijderd is dat de deuken en ontzette plaat tot in de achterplaat van de auto doorgaan.

Dit is het achterscherm met slechts een dekkend laagje plamuur om de putjes op te vullen. Over de "hoge stukken" zit slechts een flinterdun laagje om het egaal te maken.

Andere kant:

Zelfde methode, vooral de hoek waar het achterlicht op rust was behoorlijk ontzet en gedeukt.

Na een slechts afdekkend laagje plamuur:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 21:08 #840317 door V300 register
:worship:Mooie voor/na foto's Jos! + constructieve tips :worship:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 21:16 #840320 door V300 register
owja Karsten, de methode om vervangend plaatwerk met gaten en proplassen vast te zetten, en het daarna met kit af te smeren, is voor de sterkte van het eindresultaat de beste methode. Dit is ook ??n van de toegestane reparatiemethodes bij de RDW, en wordt algemeen gezien als superieur aan een doorlopende las. Je moet wel met voldoende stroomsterkte lassen zodat de proplassen goed hechten aan de onderste plaat.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 21:18 #840321 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Advies gevraagd
Zorg wel voor de juiste afstanden. Maak de afstande klein genoeg, anders levert dat hier in Nederland weer problemen bij de APK. Voor Belgi? weet ik niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 21:21 #840322 door V300 register
ja, de afstand moet volgens mij ongeveer 2 cm zijn. dit is vrijwel gelijk aan de afstand van de puntlassen die in de fabriek gebruikt werden.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC