ook voor roestpreventie en laswerk

Frontbalkreparatie - de Gromsound methode

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 00:07 #630288 door V300 register
Frontbalkreparatie - de Gromsound methode is gemaakt door V300 register

Klein strookje rot helemaal links onderaan de frontbalk op een verder puntgave 340 uit 1991 da?s balen. Vooral omdat over een week of 3 de apekool verloopt.

Schuurschijf op de slijper en draaien maar. Uiteraard valt het altijd tegen onder die antisteenslagzooi, uiteindelijk is de hele onderrand over een cm of 4 min of meer poreus. Ik doe het goed of helemaal niet dus alle rot eruit.

Bij het lospeuren van de dubbele laag onderaan komt er een opgesloten natte koek van zand vuil en steentjes tevoorschijn. Ik dacht eerst dat die balk door condens oplost maar dat is niet logisch er zitten immers genoeg openingen achter- en bovenin.

Aha dat IS juist de oorzaak: die rechthoekige gaten tbv optionele mistlampen zitten perfect in lijn met de voorwielen, alle afspattende drek gaat linea recta door die gaten de balk in! Stelletje onmeunige SUKKELS, twee plastic afschermplaatjes hadden al deze ellende voorkomen. Of gewoon niet van die gaten erin laten zitten als er geen lampen worden gemonteerd, maarja dat is weer te duur in de logistiek, 2 verschillende balken.

Tja nu zitten we er maar mee. Na het recht uitslijpen van alle rotranden en het schoonslijpen van de achterplaat kan begonnen worden met plaatjes pasmaken, per ca 25 cm tegelijk omdat het bol wegloopt en een omgezette rand heeft gaat dat slecht in 1 keer. Onderrand van het plaatje omzetten in een bankschroef en dan net zo lang op de voorkant kloppen tot er een lichte ronding ontstaat.

Tussentijds passen op de auto tot je in de buurt komt. Het zit niet echt geweldig in het zicht dus superstrak hoeft niet, er kan nog afwerkplamuur en/of antisteenslag overheen en bovendien is het maar apekool laswerk geen concoursarbeid.

Als het stukje past dan achterzijde menien en klaarleggen voor de volgende dag om het in te lassen. En zo dan van links naar rechts tot ie dicht is. Bus tectyl erachteraan en het moet wel weer 10 jaar houden.
Ik denk een dag of 3 nodig te hebben t/m de aflak. Uiteraard gaan die lampgaten nu wel dicht met een afschermplaatje, demontabel tbv inspectie en tectyleren.

Een eventueel te ??regelen?? reparatiedeel zou met een hoogte van 5 cm voldoende groot zijn, alleen de frontplaat is ook genoeg de achterkant zie je niet dat kan met recht blik. Dat deense imitatieding waar ik het elders over had blijkt op de foto een complete ineengelaste voorbalk te zijn dat is een beetje overkill. Een compleet front is wel makkelijk dan kan je hem onder de radiator netjes uit het zicht vastlassen, desnoods met een rij proplasjes. To be continued?

(fotos in ministeck resolutie, sorry het moet bij mij door een telefoonlijntje met 56k modempie heen naar een gratis lowtech hosting. Maar het is te zien wat ik bedoel)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2010 07:27 #833581 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Frontbalkreparatie - de Gromsound methode
Goed bezig!
Er zitten origineel ook plastic kapjes voor de mistlampgaten geloof ik... :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2010 10:01 #833596 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Frontbalkreparatie - de Gromsound methode
mooi werk, bewijst maar weer dat het ook met minimale hulpmiddelen goed mogelijk is om plaatwerk te maken:)

die gaten aan de binnenkant van de voorbalk is inderdaad een vrij bijzondere blunder als je 't mij vraagt, ik heb bij m'n 340T die gaten geblokkeerd met een kunststof plaatje, de gaatjes die daar origineel aan weerskanten van de gaten zitten voor de mistlampbevestiging heb ik opgeboord en M6 trekmoeren in bevestigd om de plaatjes mee vast te schroeven, contactoppervlak van het kunststof is afgewerkt met een kleefrubbertje om zoveel mogelijk het vocht uit de voorbalk te houden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 13:59 #833618 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Frontbalkreparatie - de Gromsound methode
Next day, 1 blikkie zit er al ingebakken en de resterende drie liggen te drogen in de menie.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2010 17:43 #833644 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Frontbalkreparatie - de Gromsound methode
Goed bezig. Gezien de balk had ik een plaat uit 1 stuk of maximaal twee stukken gepakt en deze op maat gemaakt, geklopt en gevouwen. De binnenkant/achterkant er goed passend en redelijk orgineel er in krijgen is meestal ook een geduldig klusje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2010 13:32 #833712 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Frontbalkreparatie - de Gromsound methode
Ondertussen in Hoksebarge, weer een uurtje of 2 verder. Alle stripjes ingebakken, afgebraamd en in de menie. Morgen afkitten en nog een keer

menie en dan als laatste aflak en teer. Ach het is eigenlijk weinig werk en het zal best wel weer 10 jaar houden.

@Erik, de plaat die ik nog had was max 40 cm lang... en het is lastig om een lang stuk plaat overal in 1x passend te krijgen tegen de snijrandjes. Daarom doe ik het liever in meerdere stukjes, ook om het wat vloeiender de bocht om te krijgen (haaks omgezette rand inknippen).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2010 14:22 #833726 door V300 register
Mooie oplossing zo. Ik vrees met groten vreze voor de ellende op mijn voorbalk. Volgens mij heeft niemand die afdekkapjes aan de achterzijde. Mijn '91er ook niet.

Leuke grillemod trouwens ;)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2010 14:26 #833728 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Frontbalkreparatie - de Gromsound methode
Klopt, die kapjes dekken alleen het gat aan de voorkant af bedenk ik me nu...
Ik heb er gelukkig al mistlampen in gezet, maar dat is toch wel te laat voor deze voorbalk denk ik...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2010 14:30 #833730 door V300 register
Voorbalk een keer goed van binnen schoonmaken helpt al veel. Vaak zijn de ontwateringsgaatjes ook ontzettend verstopt.
Als je beide voorschermen er af haalt kun je de hele voorbalk van binnen schoonmaken, de beide binnenschermen schoonmaken, een flinke lading roestbeschermend middel in de voorbalk en in de binnenschermen duwen en dan je mistlampgaten aan de achterkant van je voorbalk dichtmaken.
Dan houdt het wel weer een hele tijd zonder te roesten.
Als het al geroest is is dat een ideaal tijdstip om te lassen :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2010 16:04 #833765 door V300 register
Als het open laten van de gaten in de binnenbalk de oorzaak zou zijn van
de roest aldaar, en een afdekkapje zou geholpen hebben, dan zouden er
anno 2010 dus geen GLT?s met roestende voorbalken rond mogen rijden.
Ik zou er een bak afgewerkte olie in leeggieten (na schoonmaken uiteraard).

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC