Bumper demonteren
- V300 register
- Verbannen
-
En als ik het goed begrijp zit de bumper dus vast aan de trekhaak en aan die twee ophangclips aan de zijkant, verder niet? (Behalve waarschijnlijk nog een aantal stroomkabels.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Vervolgens haal je eerst de bout onder de auto, door de chassisbalk, los. Die zit, als je achter de auto staat, rechts van het midden. Je ziet hem vanzelf. Deze eerst losdraaien.
Daarna laat je 1 man (of vrouw, ligt aan je eigen voorkeur) onder de auto de moeren vasthouden (vasthouden is makkelijker dan losdraaien), want het losdraaien kun je het beste vanuit de kofferbak doen (daar moet dus ook een persoon zitten). Als je ze niet loskrijgt, slijp ze dan gewoon door vanuit d kofferbak.
Als je ze door/los hebt, de bumper goed vasthouden en rustig uit de houdertjes aan de zijkant schuiven. Vergis je niet in het gewicht, het is wel een dikke stalen balk die in je bumper zit verstopt!
Ik weet niet in hoeverre dit geldt voor jouw 360, maar het lijkt me hetzelfde als de 343DLS waar wij het bij gedaan hebben (is ook een tweeliter met reservewielbak achterin).
Voor alles wat je doet geldt; kijk eerst hoe het in elkaar zit/vast zit en ga dan pas beginnen, als je direct lukraak ergens begint kom je jezelf tegen.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Maar als je de trekhaak er definitief af wilt (wat ik me persoonlijk niet kan voorstellen, maar goed
) kun je het beste d bedrading compleet verwijderen, anders is het vragen om (elektrische) problemen. Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;139401 schreef : Voor alles wat je doet geldt; kijk eerst hoe het in elkaar zit/vast zit en ga dan pas beginnen, als je direct lukraak ergens begint kom je jezelf tegen.
Vandaar ook dit topic. Ik zal proberen om een 'How to' verslag te maken na de tijd, eventueel met foto's, maar het ligt een beetje aan het weer of die lukken. In ieder geval alvast bedankt voor de tips. Hiermee kan ik het bijna met mn ogen dicht
- V300 register
- Verbannen
-
1. Allereerst maak je alle stekkers los die naar de bumper gaan. Welke draden dat zijn vind je bij de achterlichtunits. Het gaat om de draden die door een gat door de bodem naar beneden verdwijnen. Even zoeken en je snapt zonder foto wat ik bedoel.
2. Dan maak je trekhaak los. Het gaat hierbij om 3 bouten aan de ene kant en 3 bouten aan de andere kant. Hieronder de foto's daarvan:
Vanuit de kofferbak bout 1 en 2. Maat 13 en 17. De bovenste kun je laten zitten, die houdt alleen de zwarte plaat op zijn plek.
Vanaf de onderkant dezelfde bout 1 en 2. Maat 13 en 17. Let op! Deze foto is aan de andere kant gemaakt dan bovenstaande foto, maar het idee is hetzelfde. Voor de duidelijkheid ook even de stroomkabel aangeduid die hier naar boven naar de achterlampunit gaat.
Bij onderstaand plaatje zijn bout 1 en 2 ondertussen verwijderd. Toen was bout 3 (maat 13) aan de beurt. Die gaat horizontaal door de balk waar de bladvering ook aan vast zit. (chassisbalk). Op het plaatje heb ik de dop van de dopsleutel er al vast opgedaan.
Nadat de stroom en de 3 bouten aan de ene kant en de 3 aan de andere kant los zijn kun je de bumper er met gevoel af trekken. Doe dit horizontaal naar achteren zodat de bevestigingsclips aan de zijkant niet kapot gaan.
Bij onderstaande foto is de bumper eraf. Ook hier weer alle gaten genummerd. Hopelijk is het voor de mensen na mij duidelijk hoe ik het heb gedaan.
- V300 register
- Verbannen
-
Bijkomende complicatie is dat toen ik het licht weer aan ging sluiten mijn linkerremlicht het de helft van de tijd niet meer doet
. Morgen even een nieuwe lamp in doen, hopen dat dat het is... Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-