Nabespreking carburateur cursus
- V300 register
- Verbannen
-
Stoeltjes mee natuurlijk
En nog wat loze filmpjes:
[youtube]TLzN7IZYJ34[/youtube]
[youtube]OUvSGpOF_EQ[/youtube]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
De cursus heeft me veel meer inzicht gegeven in de werking van de carburateur en welke systemen er allemaal op en aan zitten om onder verschillende omstandigheden toch het juiste mengsel de cilinders in te krijgen.
Ook was het fijn dat je door de aanwezige deels gedemonteerde carburateurs meteen kon zien waar de onderdelen zich bevinden en hoe ze er uit zien.
Al met al een geslaagde dag!
Ik heb een deel van de cursus gefilmd en ga hier mee aan de slag om er een verslag van te maken welke dan in overleg met Wouter N in het leden menu op genomen kan worden.
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

De cursus was erg verhelderend, vooral de opbouw van de basis principes naar de volledige carburateur, via alle ingewikkelde oplossingen om de natuur aan onze wensen aan te passen. Aan de basis ga ik veel hebben, zeker met een set Celica's (dubbele carbs) en 2 motorfietsen (4 voudige carbs).
De specifieke bespreking heeft ook veel inzichten opgeleverd. Genoeg zelfs om weer wat idee?n te hebben om Streepje weer op de weg te krijgen. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Nu ze per 22 mei wegenbelasting vrij is en 2 340 RAI specials van 22 mei 1985 op de weg hebben wel wat heeft ga ik, zeker met deze uitleg, de poging wagen.
De omgeving was leuk gekozen, net als de locatie, al kon de timing iets beter. Volgende keer iets eerder beginnen, dan kunnen we, naast uitsluitend van het geluid, ook genieten van de optocht.

Anjo: Je wagen klinkt wel erg als een knikkerbak op het 2e filmpje... of kwam je niet boven de mijne uit. :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de carburateurcursus zelf was voor mij persoonlijk niets nieuws en ik heb er dan ook weinig nieuwe dingen bij geleerd, wat ik wel vond is dat Wouter de cursus bijzonder goed opgebouwd heeft; door bij het meest simpele stortkokertje te beginnen die alleen vol gas wat rendement heeft, steeds een oplossing voor een probleem toe te voegen zodat je uiteindelijk bij de normale register carburateurs uitkomt zoals wij op de 3 serie hebben. bij deze chappeau voor Wouter; alle nuttige elementen over de valstroomcarburateurs voor de 3 serie veredeld in 1 cursus waarbij een leek in kon stappen en stap voor stap een carburateur werking/onderhoud etc. leert kennen. als technicus is het zeeeeeeeer lastig om op die manier een cursus goed op te zetten en ik vind zeker dat dat volledig gelukt is!
@ Jan, ik hoor volgens mij een 740 knikkerbak:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De knikkerbak is inderdaad de mijne... wat een herrie. Toch eens sparen voor de verse kop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als je zij, val en stijgstroomcarburateurs en alle variaties die daarbij mogelijk zijn op 1 dag gaat behandelen dan is dat enkel te volgen voor mensen die beginnen met een aardige portie voorkennis en de bedoeling van de cursussen die we gegeven hebben en gaan geven is dat een zo breed mogelijk publiek aanspreekbaar is voor de informatie bij de cursussen zodat iedereen er van kan leren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
huysmans;133813 schreef : Ik moet toegeven dat ik de grote voor/nadeel van een side-draft gemist heb t.o.v. de down-draft, maar dat is persoonlijk.
dat is er eigenlijk niet, in principe is het mogelijk om prima functionerende carburateurs van alle 3 de types te maken.
de voornaamste reden waarom voor zijstroom- of valstroom gekozen wordt heeft te maken met inbouw overwegingen, dus feitelijk de slimste benutting van de rond de motor aanwezige ruimte.
bijv. bij daf 4 cyl. hebben ze zijstroom carburateurs, omdat daardoor de aanbouw aan de motor aan de spruitstuk kant lager is en er nog precies een reservewiel onder de motorkap past.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nasleep?? Benieuwd!AvdAkker;133804 schreef : zo; was voor Wouter, Niek en ik een dag met een aardige nasleep (ben net thuis, Wouter wat later en Niek nog later) maar ik heb me vandaag zeer zeker vermaakt.
edit: volgens mij hoor je de diesel van Wouter ook in 't filmpje....
edit2: of toch niet, wat een geluid voor een 740

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.