Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.

Nabespreking carburateur cursus

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2010 17:04 #629945 door V300 register
Nabespreking carburateur cursus is gemaakt door V300 register
Het was voor mij een zeer leerzame cursus. Ik had al respect voor de carburateur, maar nu nog veel meer, omdat ik me nu pas besef hoeveel sproeiertjes, kanaaltjes, kamertjes, vacu?mregelingen nodig zijn om ervoor te zorgen dat we te allen tijde een zo ideaal mogelijk mengsel houden. Wouter heeft alles erg duidelijk uitgelegd. Nog wat impressiefoto's:

Stoeltjes mee natuurlijk

En nog wat loze filmpjes:
[youtube]TLzN7IZYJ34[/youtube]

[youtube]OUvSGpOF_EQ[/youtube]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-02-2010 18:32 #817441 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Nabespreking carburateur cursus
Zo weer thuis, allereerst mijn complimenten aan Wouter N voor de zeer heldere uitleg welke ondersteund werd door de hand-outs die ook hardstikke fijn zijn als naslag werk.

De cursus heeft me veel meer inzicht gegeven in de werking van de carburateur en welke systemen er allemaal op en aan zitten om onder verschillende omstandigheden toch het juiste mengsel de cilinders in te krijgen.

Ook was het fijn dat je door de aanwezige deels gedemonteerde carburateurs meteen kon zien waar de onderdelen zich bevinden en hoe ze er uit zien.

Al met al een geslaagde dag!

Ik heb een deel van de cursus gefilmd en ga hier mee aan de slag om er een verslag van te maken welke dan in overleg met Wouter N in het leden menu op genomen kan worden.

Gr; Wouter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2010 20:08 #817452 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nabespreking carburateur cursus
Leuk... zo'n dag, maar wat was dat vroeg zeg. 6:59 ging de radio aan, 7:04 de wekker. Uit de veren (of beter gezegd, onder de wol vandaan), douchen, lunch smeren, cavia's medicijnen geven, eten... oh ja, stoel opvissen van zolder, zut in de wagen en gaan. Op tijd op weg en volgens Greet (De Garmin, de tom tom is gestolen en hete Truus) 9:50 aanwezig. G*dgl****nd*... op de A2 de Waal over (nog geen 10 min van de eindbestemming) waren er een aantal wagens op elkaar geknalt gok ik... rechter 2 rijstroken van de 3 afgesloten. Dan maar afrit af en binnendoor... Oh wacht, verkeerde kant van de Waal. :( Greet laten zoeken en zelf maar richting Leeuwen, zodat ik die Waal over kon. Greet had een route door Tiel, want ik had snelwegen uit gezet (lastig, geen optie 'blokkeer deel van route', zoals Truus wel had) Na een rondrit Tiel eigenwijs de eigen route gevolgd en bijna 20 min te laat aangekomen. Gelukkig was Wouter pas bij pagina 2, waardoor ik niet veel info gemist had.

De cursus was erg verhelderend, vooral de opbouw van de basis principes naar de volledige carburateur, via alle ingewikkelde oplossingen om de natuur aan onze wensen aan te passen. Aan de basis ga ik veel hebben, zeker met een set Celica's (dubbele carbs) en 2 motorfietsen (4 voudige carbs).

De specifieke bespreking heeft ook veel inzichten opgeleverd. Genoeg zelfs om weer wat idee?n te hebben om Streepje weer op de weg te krijgen. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Nu ze per 22 mei wegenbelasting vrij is en 2 340 RAI specials van 22 mei 1985 op de weg hebben wel wat heeft ga ik, zeker met deze uitleg, de poging wagen.

De omgeving was leuk gekozen, net als de locatie, al kon de timing iets beter. Volgende keer iets eerder beginnen, dan kunnen we, naast uitsluitend van het geluid, ook genieten van de optocht. ;D

Anjo: Je wagen klinkt wel erg als een knikkerbak op het 2e filmpje... of kwam je niet boven de mijne uit. :humor:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2010 23:24 #817490 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nabespreking carburateur cursus
zo; was voor Wouter, Niek en ik een dag met een aardige nasleep (ben net thuis, Wouter wat later en Niek nog later) maar ik heb me vandaag zeer zeker vermaakt.

de carburateurcursus zelf was voor mij persoonlijk niets nieuws en ik heb er dan ook weinig nieuwe dingen bij geleerd, wat ik wel vond is dat Wouter de cursus bijzonder goed opgebouwd heeft; door bij het meest simpele stortkokertje te beginnen die alleen vol gas wat rendement heeft, steeds een oplossing voor een probleem toe te voegen zodat je uiteindelijk bij de normale register carburateurs uitkomt zoals wij op de 3 serie hebben. bij deze chappeau voor Wouter; alle nuttige elementen over de valstroomcarburateurs voor de 3 serie veredeld in 1 cursus waarbij een leek in kon stappen en stap voor stap een carburateur werking/onderhoud etc. leert kennen. als technicus is het zeeeeeeeer lastig om op die manier een cursus goed op te zetten en ik vind zeker dat dat volledig gelukt is!

@ Jan, ik hoor volgens mij een 740 knikkerbak:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2010 23:35 #817497 door V300 register
Ik moet toegeven dat ik de grote voor/nadeel van een side-draft gemist heb t.o.v. de down-draft, maar dat is persoonlijk. (De Toyota Celica's hebben en down bij de 2T-B en de side bij de 2T-G... die ik beide heb en waarbij ik graag leer waar die 25 pk vandaan komt)

De knikkerbak is inderdaad de mijne... wat een herrie. Toch eens sparen voor de verse kop. ;D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2010 23:43 #817503 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nabespreking carburateur cursus
eh we gingen op deze cursus specifiek naar de valstroomcarburateurs kijken omdat die bij de 3 serie op zowat alle auto's in de club voorkomt hea:)

als je zij, val en stijgstroomcarburateurs en alle variaties die daarbij mogelijk zijn op 1 dag gaat behandelen dan is dat enkel te volgen voor mensen die beginnen met een aardige portie voorkennis en de bedoeling van de cursussen die we gegeven hebben en gaan geven is dat een zo breed mogelijk publiek aanspreekbaar is voor de informatie bij de cursussen zodat iedereen er van kan leren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2010 00:06 #817520 door V300 register

huysmans;133813 schreef : Ik moet toegeven dat ik de grote voor/nadeel van een side-draft gemist heb t.o.v. de down-draft, maar dat is persoonlijk.

dat is er eigenlijk niet, in principe is het mogelijk om prima functionerende carburateurs van alle 3 de types te maken.

de voornaamste reden waarom voor zijstroom- of valstroom gekozen wordt heeft te maken met inbouw overwegingen, dus feitelijk de slimste benutting van de rond de motor aanwezige ruimte.

bijv. bij daf 4 cyl. hebben ze zijstroom carburateurs, omdat daardoor de aanbouw aan de motor aan de spruitstuk kant lager is en er nog precies een reservewiel onder de motorkap past.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2010 00:12 #817525 door V300 register

AvdAkker;133804 schreef : zo; was voor Wouter, Niek en ik een dag met een aardige nasleep (ben net thuis, Wouter wat later en Niek nog later) maar ik heb me vandaag zeer zeker vermaakt.

Nasleep?? Benieuwd!

edit: volgens mij hoor je de diesel van Wouter ook in 't filmpje....
edit2: of toch niet, wat een geluid voor een 740 :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2010 00:15 #817526 door V300 register
ja bij seconde 15 of 16, maar de 740 overstemt het toch nog behoorlijk :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2010 00:16 #817527 door V300 register
de nasleep was een overleg/vergadering met de technische commissie van DCN waarbij o.a. samenwerking op het gebied van sleuteldagen en cursussen besproken is. Zeer belangrijk onderdeel daarbij is altijd het ophalen van leuke gebeurtenissen en sterke verhalen van dingen die allemaal kapot gaan aan onze autotjes :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC