Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.

forum-aankondiging technische avond februari

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 18:51 #628415 door Anjo van den Akker
forum-aankondiging technische avond februari is gemaakt door Anjo van den Akker
Deze eerste technische avond is bedoeld om kennis te nemen van het correct onderhouden van de variomatic.
Het is inmiddels algemeen bekend dat je bijna alleen nog maar bij de hobbyisten terecht kan voor het correct onderhouden van de variomatic. Bij de meeste dealers hoef je niet meer aan te kloppen, de kennis is vergaan. En als ze zeggen dat ze het kunnen, wordt het 9 van de 10x alsnog verkeerd uitgevoerd, wat een korte levensduur van de onderdelen ten gevolge heeft. We hebben het hier op het forum al een paar keer meegemaakt..

Voor onze autoclub dus een serieus aandachtspunt, want een vario heeft nu eenmaal onderhoud nodig! Mede hierdoor starten we als Technische Commissie met een serie cursussen, die bij succes jaarlijks of tweejaarlijks herhaald worden. Ik ben er trots op als nieuw lid binnen de Technische Commissie dat ik deze eerste cursus mag organiseren en uitvoeren. De cursussen omvatten diverse aspecten die voor de 300 serie toepasselijk zijn. De eerste cursus is dus specifiek gericht op het correct onderhouden van de variomatic. De eerstvolgende cursussen zullen het correct en proffesioneel uitvoeren van een grote beurt, en uitvoerige theorie over de carburateur zijn.

Het doel van deze specifiek vario- gerelateerde cursus is het kennis nemen van het correct afstellen, diagnoseren en div onderdelen vervangen van de variomatic en alle onderdelen die daar mee te maken hebben. Op die manier willen we de kennis van het correct onderhouden van de variomatic zo goed mogelijk verspreiden, ten behoeve aan het behoud van de variomatic!

En om maar even wat enkele directe voorbeelden te noemen, het elke 10.000 km afstellen van de luchtspleet voor de centrifugaalkoppeling doet de levensduur van de koppeling aanzienlijk verlengen, daar komt bij dat bij de meeste 340?s de dagwaarde van een nieuwe koppeling, uitbesteed bij een garage niet meer waard is, hierdoor belanden helaas een hele hoop 340?s op de sloop.

Nog een voorbeeld, een foutieve riemspeling kan al gauw voor 1000 extra toeren zorgen bij 100 kmh, wat het normale verbruik van een vario op die snelheid van laten we zeggen 1 op 12 naar 1 op 10 brengt. zonde van je geld al die weggegooide brandstof!

Welnu, wat houdt de cursus precies in voor de deelnemer?

- Storing zoeken in het elektro-pneumatisch aanstuur systeem
- Controle elektro-pneumatisch systeem
- Afstellen luchtspleet centrifugaalkoppeling
- Riemwissel en riemen/schijfafstand afstellen
- Afstellen schakelstang
- Oliewissel primair en secundaire

Verwacht NIET dat je aan je eigen auto kunt sleutelen! Er gaat 1 auto uitgerust met cvt op de brug, en er staat er een om de hoek met een reeds voorbereide uitgebreide storing. Klaar om door jullie opgelost te worden.

De cursus is aan iedereen gericht die graag z?n eigen 300 serie onderhoudt, of altijd heeft willen weten hoe je het bovenstaande nou precies uit moet voeren.
We gebruiken overigens het begrip technische avond, maar ik heb liever dat we dit overdag uitvoeren. Hierover is reeds wat communicatie richting de EVC gaande, en de richttijden komen dan ook op de website te staan onder het evenement.

Ook wil ik Erik van Oostveen, lid van de EVC en een echte volvoliefhebber bedanken voor het ter beschikking stellen van zijn brug en werkplaats. We houden deze eerste cursus dus heerlijk in Landhorst!

Ik hoop iedereen hiermee volledig ingelicht te hebben, verdere specifieke vragen/opmerkingen over het bovenstaande kunnen in dit forum of via: tc-anjo@volvo300club punt nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2009 19:12 #750916 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic forum-aankondiging technische avond februari
14 of 15 februari?

Ik had dan eigenlijk mijn verjaardagsfeestje willen vieren, maar dat schuif ik er graag een week voor op. :yesyes:
(Ik krijg toch al weer de neiging om het niet te vieren...)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 19:29 #750924 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic forum-aankondiging technische avond februari
wat mij betreft zijn allebei de dagen prima. dit moet nog even vastgesteld worden door de evc.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2009 19:42 #750925 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic forum-aankondiging technische avond februari
Dan gaan we een verjaardag verschuiven (komt mij ook wat beter uit, weekje extra de tijd... nah, gewoon op tijd projectje af hebben ;) )

Hoe kunnen wij ons aanmelden?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 19:50 #750927 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic forum-aankondiging technische avond februari
waar en hoe je je op kunt geven zal in het officiele bericht dat op de website komt komen te staan. daar komen dan ook de kleine details aan bod (adres, tijden/data etc..) dit is echter een stukje wat ik aan de EVC overlaat. door op tijd een forum-aankondiging te doen, hoop ik dat er een leuk animo voor is straks.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2009 19:51 #750928 door V300 register
Een goed initiatief waar ik graag bij ben.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
16-01-2009 21:36 #750935 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic forum-aankondiging technische avond februari
Ik heb geen vario, dus voor mij is de cursus niet echt van toepassing. Misschien als de datum schikt, dat ik gewoon kom om nog eens wat nieuws te leren.

De volgende cursus, waarin aandacht wordt besteed aan een grote beurt geven, daar wil ik wel graag bij zijn!
Ik kan zelf namelijk (nog) helemaal niets! Ik heb zelfs nog nooit een fietsenband geplakt :f
En pap kan en doet alles zelf, en heeft niet echt het geduld om het mij te laten doen / te leren.
Dus bij de volgende cursus wil ik zeker aanwezig zijn!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 21:53 #750938 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic forum-aankondiging technische avond februari
Gezien mogelijke plannen van mijn broer wil ik HEEL GRAAG bij deze avond zijn.

Punt is dat ik altijd op zaterdag moet werken, dus het zou mij UITSTEKEND uitkomen als dit evenement eens op zondag is! :)

Nog even dit: chapeau voor de organisatie:y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2009 21:59 #750943 door V300 register
Ik zie dat dit samenvalt met de Autotron klassiekerbeurs in Rosmalen.

Wat is het idee daarbij? combinatie van evenementen op 1 dag?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 22:46 #750969 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic forum-aankondiging technische avond februari
Klassieker beurs is twee dagen. Deze cursus is maar 1 dag en er is een beperking aan deelnemers.

Mensen die zaterdag naar de cursus gaan en zondag naar Rosmalen en van ver komen kunnen slaapplaats regelen. Misschien wel bij clubleden. Ik heb dan al slapers, maar misschien zijn er andere mogelijkheden. Graag buiten de club en EVC om regelen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC