show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Even voorstellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2014 21:27 #941506 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen.
Met dank aan Diede en Dafhobby is dan kans groot dat het probleem na dit weekend is opgelost:

De revisie set kan ik morgenmiddag ophalen bij een DPD deposit point.

Edit:
Ze zien er beiden wel aanzienlijk anders uit dan die van mij, Diede wist zo snel niet de exacte rede voor deze verschillen te noemen (bouwjaar, 340/440, etc.) Iemand hier misschien wel?
Die van mij heeft een (elektrische?) stationair sproeier in het midden zitten en mist volgens mij het linker mechanische deel dat nog vast zit aan de gashevel.
De onderlinge verschillen tussen de carbs zijn al noemenswaardig, als iemand weet waar dit uit voort komt hoor ik het graag! :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-01-2014 00:14 #941516 door V300 register
Zie je andere topic. Rechts is hoogstwaarschijnlijk een 440 exemplaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-01-2014 07:13 #941520 door V300 register
Laten we sowieso de hele discussie rond het technische probleem en de carburateurs maar verplaatsen naar die thread.
Voor degene die het nog niet wisten dat staat dus hier: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=8840

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 10:35 #941584 door V300 register
Om misverstanden te voorkomen:

General Custom;224877 schreef : Op zich maakt een carburateur van een 340 of 440 niet heel veel uit. Die van een 340 wordt gekoeld, dus als je je koelsysteem netjes voor elkaar hebt valt het wel mee... (dit bedoelde ik met mijn gevolgschade)
Echter, ?ls je een 440 carb hebt of kunt krijgen, zeker doen!

Bart Manders;224885 schreef : Ffff correctie Bart............

Die carburateur wordt niet gekoeld......maar verwarmd!En wel om bevriezen(wat ook bij buitentemperaturen boven nu gebeurt) te voorkomen.l

General Custom;224888 schreef : Letterlijk ''om de temperatuur te regelen'', maar wel degelijk ??k om te koelen als de motor op temperatuur is.
Daar kwam mijn schade destijds ook door; lekkende koelslang => te weinig koelvloeistof => hoogste punt van het systeem (carburateur) wordt niet gekoeld => zwakke plek begeeft het, en de voet van de carb trekt krom.

Toen ik eens bij de dealer was werd dit bevestigd als probleem van vooral de B172:
Als er koelvloeistof bij de carb komt kun je gassen wat je wilt, maar de voet trekt niet krom. Komt er geen koelvloeisof, dan krijg je al snel problemen. Daarbij komt dat het niveau maar een centimeter of wat onder niveau hoeft te staan wil het niet meer bij de carb komen.
Bij andere motoren krijg je deze problemen niet direct, omdat die carburateur niet die specifieke zwakke plek heeft...

volvofiel;224891 schreef : De carburateur wordt in principe verwarmd door het koelwater en gekoeld door de benzine. [knip]

Om dit misverstand nog even de kop in te drukken, opgezocht in de bijbel van de Volvo 300 bezitter (Volvo's eigen carb revisatiehandleiding):

Die aansluiting is dus wel degelijk erg belangrijk!!!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2014 14:58 #941601 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Even voorstellen.
is daar ooit over getwijfeld dan?

Situatie 1: winter. Benzine is koud (dat is het sowieso). Aangevoerde lucht ook. Bij rijden op de snelweg met lage temperaturen zou dan de carburateur bevriezen. Om dat te voorkomen circuleert er koelwater doorheen (althans, door de voet). In deze situatie wordt de carburateur verwarmd door het koelwater.

Situatie 2: je staat in Zuid-Frankrijk met 40 graden in de file op een propvolle tolweg. De aanvoer van benzine is minimaal (wat zal het zijn, een borrelglaasje per minuut?), er is geen rijwind, de hoeveelheid aangevoerde lucht is klein en ook nog eens warm. De carburateur wordt dus eerder verwarmd dan gekoeld door de lucht, en de benzineaanvoer is te klein/langzaam om voldoende te koelen. Omdat de carburateur opwarmt ontstaat een relatief rijk mengsel (benzine verdampt voortijdig en wordt "opgenomen" in de aangevoerde lucht), wat je niet wilt. Dus circuleert er koelwater doorheen zodat de carburateur gekoeld wordt.

Je ziet; dit zijn twee extremen. Bij normaal gebruik in Nederland zit het in het midden; het koelwater zal vooral een verwarmende functie hebben en de benzine een koelende (al is dat eerste opzettelijk en dat tweede een niet te voorkomen effect).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 17:32 #941606 door V300 register
Dat is het hem net Joost, het zijn geen extremen.
Ok?, als het buiten 20 graden vriest dan zal de carburateurvoet misschien niet door de koelvloeistof gekoeld hoeven worden omdat de buitenlucht koud genoeg is. Zijn het normale Nederlandse temperaturen, dan zou ik toch maar zorgen dat dat ding wordt gekoeld!

Ik heb het 2 jaar geleden getest (niet opzettelijk uiteraard), en na 10km provinciale weg begon de auto steeds minder vermogen te leveren. Bij de garage aangekomen bleek de carburateurvoet zo krom als een hoepel, en trok valse lucht.
Oorzaak: koelvloeistofslang was wat gescheurd tegen de kop (waar de bocht naar het thermostaathuis zit), daardoor flink te weinig koelvloeistof, waardoor het te laag stond om bij de carb te komen.
Dit terwijl het buiten maar maximaal een graad of 10-15 kan zijn geweest.

Nu probeer ik mensen te waarschuwen om niet, net als ik, een perfecte carburateur naar de vaantjes te helpen. Geloof mij, koelen dat ding!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2014 18:49 #941607 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Even voorstellen.
er zitten een paar natuurwetten onder, Bart. Snelstromende lucht koelt behoorlijk af. Benzine brandt alleen als het verdampt is (en in de goede verhouding staat tot lucht), dus verdampt het al in het inlaattraject. Om te verdampen, onttrekt het warmte uit de omgeving. Zodoende koelt de carburateur flink af. Als het buiten 10 graden is, is de luchtstroom in de inlaat/carburateur veel kouder. Daarom heeft een koude motor ook choke nodig; er slaat relatief veel benzine neer op de koude wanden/omgeving, wat gecompenseerd moet worden (het mengsel in de cilinder blijft hetzelfde).
Een carburateur moet dus eerder verwarmd dan gekoeld worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 19:01 #941608 door V300 register
Heren, ik wilde ook geenzins het nut van de koelwateraansluiting betwisten ;) ik was alleen geschokt door het feit dat mijn carburateur deze aansluitingen niet heeft en er ook geen slangen door mijn motorruim lopen die hiervoor zijn bedoeld.

Waar komen deze normaliter vandaan? (Als in: radiateur, net achter de thermostaat, etc.)

Bedankt voor alle achtergrond info en hulp!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 19:09 #941610 door V300 register
Joost, ik denk dat wij een beetje langs elkaar af aan het praten zijn :D

Ik denk dat jij het hebt over de werking van de carburateur, en ik over het mechanisch heel houden. Om hem goed te laten werken moet er dan een bepaalde minimum temperatuur zijn, en om hem heel te houden een bepaalde maximum temperatuur (in geval van de 1.7). Een temperatuur tussen die waarden is dus gewenst, en die wordt verkregen door de temperatuur te regelen met het koelvloeistof.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2014 19:27 #941612 door V300 register

brahov;225140 schreef : Heren, ik wilde ook geenzins het nut van de koelwateraansluiting betwisten ;) ik was alleen geschokt door het feit dat mijn carburateur deze aansluitingen niet heeft en er ook geen slangen door mijn motorruim lopen die hiervoor zijn bedoeld.

Waar komen deze normaliter vandaan? (Als in: radiateur, net achter de thermostaat, etc.)

Bedankt voor alle achtergrond info en hulp!

Ik heb eigenlijk zo uit het hoofd geen idee waar deze slangen zitten aangesloten, en de auto met 1.7 motor staat momenteel in de stalling...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC