show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Even voorstellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2014 11:50 #941364 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen.
Ffff correctie Bart............

Die carburateur wordt niet gekoeld......maar verwarmd!
En wel om bevriezen (wat ook bij buitentemperaturen boven nul gebeurt) te voorkomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2014 12:05 #941367 door V300 register

Bart Manders;224885 schreef : Ffff correctie Bart............

Die carburateur wordt niet gekoeld......maar verwarmd!
En wel om bevriezen (wat ook bij buitentemperaturen boven nul gebeurt) te voorkomen.

Letterlijk ''om de temperatuur te regelen'', maar wel degelijk ??k om te koelen als de motor op temperatuur is.
Daar kwam mijn schade destijds ook door; lekkende koelslang => te weinig koelvloeistof => hoogste punt van het systeem (carburateur) wordt niet gekoeld => zwakke plek begeeft het, en de voet van de carb trekt krom.

Toen ik eens bij de dealer was werd dit bevestigd als probleem van vooral de B172:
Als er koelvloeistof bij de carb komt kun je gassen wat je wilt, maar de voet trekt niet krom. Komt er geen koelvloeisof, dan krijg je al snel problemen. Daarbij komt dat het niveau maar een centimeter of wat onder niveau hoeft te staan wil het niet meer bij de carb komen.
Bij andere motoren krijg je deze problemen niet direct, omdat die carburateur niet die specifieke zwakke plek heeft...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2014 12:17 #941370 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Even voorstellen.
De carburateur wordt in principe verwarmd door het koelwater en gekoeld door de benzine. Het kromtrekken van de voet gebeurt erg snel, niet alleen door oververhitting maar vooral ook door het te vast draaien van de moeren. Daarom ook de tip om de carb van een 440 te nemen, die hebben hier vrijwel geen last van.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2014 13:38 #941372 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Even voorstellen.
@Joost: Helemaal mee eens. Het luchtfilterhuis zal niet direct passen, maar is aan te passen (zo heb ik een keer ervaren).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2014 07:09 #941440 door V300 register
Passen alle andere (onder)delen van deze carburateur naadloos? Zelfde pakkingen (intern en voor de voet), ringen en onderdeeltjes.
Zo ja, ben ik nu officieel op zoek naar een 440 carb met vlotter intact! :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2014 10:26 #941492 door V300 register
Update:
Een aantal spulletjes besteld (en binnen gekregen) waaronder:
Een aantal meters (RPM, Olie-druk, Olie-temp, Volt) en bijbehorende accessoires.
Carburateur revisie set (Dafhobby) voor de Z10.

Waarschijnlijk kan ik binnenkort twee carburateurs overnemen van Diede om rustig te kunnen reviseren.

Ik hoop dit weekend alles binnen te hebben (dus ook de carburateurs) en alles maar vast voor te bereiden en wellicht zelfs te monteren.
Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat ik geen apparatuur heb voor de CO afstelling en puur op gehoor lijkt me een beetje onnauwkeurig.

Na het weekend meer (met foto's!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2014 11:31 #941493 door V300 register

brahov;225016 schreef : voor de CO afstelling en puur op gehoor lijkt me een beetje onnauwkeurig.

Gaat prima hoor, en bij de apk zet de garage het co dan wel precies goed (al kan het goed zijn dat de motor dan minder mooi loopt). De basisafstellingen zijn dacht ik de co schroef 1,5 slag open, en een stationair toerental van 900r/min. Vanaf daat kun je dan aan het co draaien tot hij op gevoel het mooiste loopt.
Erg mooi werk vind ik zelf. Zeker een goede 1.7 carburateur laat zich toch wel ?rg mooi afstellen :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2014 12:21 #941495 door V300 register
Oh, dat klinkt anders dan de ervaring die ik tot nu toe heb gehad met oude Volkswagens en Lancia's, die dingen waren zo verschrikkelijk moeilijk af te stellen dat het zelfs MET CO meter bijna niet te doen was. (Deze hadden vaak ook meerdere carburateurs)

Bedankt voor het duwtje in de rug ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2014 14:34 #941496 door V300 register
Ja, maar met meerdere carbs is zowiezo een heel ander verhaal (synchroniseren enzo). Bij de volvo is dit relatief vrij eenvoudig allemaal; ??n schroef voor het stationair toerental (te bereiken met een heeeel lange, dunne schroevendraaier) en ??n voor het stationair toerental, dat is het wel zo'n beetje. Mits de vlotter OK is, tenminste...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2014 16:18 #941499 door V300 register
Klinkt veelbelovend.. Ik zal er dit weekend achter komen.
To do:
- Carb reviseren
- Carbs wisselen (gereviseerd <-> huidig)
- Carb stellen
- Testen =D
- Meters inbouwen:

- Vloeistoffen check (dacht laatst een beetje diff olie op straat te zien liggen).

Hier ook alvast de eerste foto:

Het oplettend oog zal zien dat de auto redelijk strak is op een aantal plekken na (die wel erg vervelend en lastig te fixen zijn) zoals de roest boven de voorruit.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC