Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic
- V300 register
- Verbannen
-

Toerenteller en vacuummeter heb ik al in mijn GLT-tellerbak. De radiatortemperatuur of een manuele bediening van de ventilator is dan weer minder van toepassing op mijn 340, omdat het gewoon een wegauto is en geen sportauto. Dan heb je dat denk ik toch nooit nodig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

Het is alleen dat ik het niet echt nuttig vind... Maar als iemand een keer iets voor een leuk prijsje heeft, dan sluit ik het niet uit.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;225691 schreef : Quote keuringseis 5.2.44:
Kachel blaast op voorruit = okee. Hoe snel of hoe goed de ruit schoon wordt? Hoe moeten ze anders al die 2CV's ooit goedgekeurd hebben :+
Of wat dacht je van de A-body Dafjes....die hebben helemaal geen kachelventilator!
Hm...was al min of meer vermeldt...sorry.
- V300 register
- Verbannen
-
Nog een optie die de 340 niet had, maar sinds vandaag wel; cruise control. Voor ?30 kun je weinig armoede lijden, dus ik dacht ik probeer het een keer. De voornaamste rede is brandstofverbruik. Elke maandag rijd ik buiten de spits van Bladel naar Utrecht en terug, ik denk dat dat zuiniger en relaxter kan door het gas vast te zetten.
Vandaag kwam het apparaatje binnen.
De inhoud van het apparaatje; een tandwiel voor het oprollen van de gaskabel, een wormwiel om het tandwiel te blokkeren, een knop om mechanisch te deblokkeren, en een elektromagneet om via de rem te deblokkeren.
En meteen maar ingebouwd

(geen foto's van de inbouw op zich omdat ik mijn telefoon ff kwijt was :woops:)
Extra gaskabel, hier komt Volvo's vooruitziende blik weer van pas, want dit is plug & play:
En het bedieningskastje.
Dit is het lastigste deel, want het is een mechanisch mechanisme, dus het kastje op zich moet binnen handbereik zitten. Bovendien zit de extra gaskabel aan de zijkant, dus uit het zicht monteren is bijna niet te doen... Ik heb ervoor gekozen om de kabel zo snel mogelijk in het dashboard te voeren, en een extra afdekkapje zelf te maken om de kabel af te schermen.
Het droogtesten is gelukt, van de week eens kijken of dit ding ook echt uitmaakt in verbruik

- V300 register
- Verbannen
-
Dit apparaat lijkt als het ware de stand van de gaskabel vast te zetten, anders dan de meeste (al dan niet af-fabriek) systemen die op een ingestelde snelheid werken. Die laatste systemen zullen dan ook corrigeren als de werkelijke snelheid gaat afwijken van de ingestelde snelheid (hellingen e.d.) en de manier waarop en de mate waarin ze dat doen heeft volgens mij wel aanzienlijke invloed op het verbruik. Ik noem als voorbeeld de bussen waarmee ik rijd: de Mercedessen hebben een superieure cruise control die vrijwel ongemerkt correcties uitvoert en zeer soepel accelereert als je hem terugzet met de memorystand. De cruise in onze oude Ambassadors daarentegen... net alsof iemand heel vervelend met het gaspedaal zit te spelen. En de cruise control is nu net uitgevonden om dat specifieke probleem
Een simpel systeem zoals jij hebt zal niet corrigeren voor hellingen en zal dan dus ook niet het gas lossen als je van een helling af komt zeilen. Dan moet je toch echt zelf de instelling 'cancelen' anders heb je nog geen voordeel.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
wat heb je daar trouwens voor rood spul op je carburateur zitten?
- V300 register
- Verbannen
-
Je kunt voor de helling op te gaan wel even ''voetmatig'' extra gasgeven zonder dat je de instellingen wijzigt. Voor langere hellingen kun je ook de cruisecontrol bijstellen door aan het pinnetje te draaien, en voor afdalingen draai je de andere kant op. Hier verwacht ik dus geen problemen.
Ik ben zelf ook h??l benieuwd naar het verbruik, aangezien je, in theorie althans, voor wat verbruik betreft eigenlijk een optimale situatie hebt.
@ Joost
De eerste ervaringen zijn eerlijk gezegd niet heel goed. Het kastje verdient niet de schoonheidsprijs, en het bedieningsknopje is eigenlijk te klijn om echt lekker te werken.
Dan moet ik er overigens wel bijzeggen dat mijn ervaring een afstand van maximaal 2 kilometer bedraagt, puur om het te testen. Eigenlijk te kort dus...
Maandag over een week dan moet ik weer op en neer naar Utrecht, met cruisecontrol afstanden van 20-30 kilometer, dus dan gaan we zien wat het met verbruik en bedieningsgemak doet
Dat rode spul is vloeibare pakking, aangezien hier de pakking ontbrak, de onderdelenboer niet open was, en ik geen zin had om te wachten

Het is van dat spul op basis van silicone, eigenlijk om te gebruiken in combinatie met een papieren pakking. Eigenlijk werkt het prima, dus ik heb hem niet meer vervangen :woops:
- Mark Smeets
- Moderator
-
General Custom;226376 schreef : @ Niels
Je kunt voor de helling op te gaan wel even ''voetmatig'' extra gasgeven zonder dat je de instellingen wijzigt. Voor langere hellingen kun je ook de cruisecontrol bijstellen door aan het pinnetje te draaien, en voor afdalingen draai je de andere kant op. Hier verwacht ik dus geen problemen.
Het hele doel van cruise control is juist dat je niet meer voetmatig of handmatig extra handeling moet uitvoeren. Dus eigenlijk een waardeloos systeempje.
Maar voor jou doel, zeker 's avonds op de terug weg zal het prima werken