show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Gele 343 1980

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2012 18:34 #916949 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gele 343 1980
N is goed toch? Bij een 343 is het typisch/herkenbaar dat de meter vaak net niet tot het midden komt, volgens mij mede dankzij de constante fan en extra koeling van onder de bumper door de voorbalk. Expansievat leeg wil niet zeggen dat de radiateur leeg is. Ik heb met bijna volle radiateur en leeg expansievat eens een heel stuk gereden (onbewust) niets aan de hand.

Aangaande ontluchten: het is heel eenvoudig, gewoon spoelen, vullen en aan de bestuurderskant in de (linkse) kachel/luchtbak zit een kraantje dat je open kunt draaien. Motor heet stoken en met 3000 toeren verwarming op MAX en kraantje open (sleutel 7/8) tot er een straaltje uitkomt ipv druppeltjes. Tijdje de expansievatvuldop eraf laten werkt volgens mij ook/kun je ook gerust tijdens ontluchten doen. Als je merkt dat ie maar blijft bubbelen (bijvoorbeeld tijdens gasgeven) dan is er sprake van teveel druk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2012 14:31 #916983 door V300 register
N is prima. Ik vind het alleen zo vreemd dat de meter op N (of wat je zegt, net niet tot het midden) is blijven staan met een leeg expansievat. Je zou dan toch zeggen dat het allemaal te warm wordt? Ik ga 'm vullen en kijken of daarmee de problemen op te lossen zijn? Misschien staat het er wel helemaal los van? Maar het ontbreken van koelvloeistof lijkt me zowiezo niet goed. We shall see.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2012 14:48 #916985 door V300 register
Een leeg expansievat hoeft helemaal niet zo erg te zijn, zolang de radiateur nog maar een beetje vol zit. Daarnaast weet ik niet hoe lang je ermee gereden hebt? Aangezien de tempsensor het nog doet (hij komt immers wel tot de N) denk ik niet dat je je teveel zorgen hoeft te maken. Thermoswitch (voor 't lampje) is iig niet aangegaan...geen kokende motor gehad...denk dat er niets aan de hand is. Als je echt een kokende boel hebt gehad, had je dat wel gemerkt, en anders merk je het straks wel als er koelvloeistof bij de olie komt of vice versa -> koppakking lek.

edit: wat overigens de moeite is om te controleren zijn de koelwaterslangen en de klemmen op de aansluitingen. Heel vaak zijn die verbindingen vergaan en aan vervanging toe. Kan heel sneeky koelwater lekken. Bij jouw 343 heb je nog eens een aparte koelwaterslang die van een nippel op de kop (aan de bijrijderkant) naar de carburateurvoet loopt. Volgens mij is die slang/aansluiting bij de carburateur zowat op elke 343 al eens vergaan door aantasting olie/sludge/hitte e.d.

edit: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1958&page=10 vanaf bericht 229, met plaatjes.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2012 16:37 #917368 door V300 register
Vanmiddag samen met Rens (van de rode) het geheel nog eens bekeken. Ik denk dat het expansievat al een tijd leeg is, gezien "rood stof". Bij verschillende klemmen zit er rondom oppervlakkige roest en sommige klemmen zijn behoorlijk op. Alle klemmen vervangen en het hele spul nalopen lijkt me daarom geen slecht plan. Is het nog handig de uiteinden van de slangen in te smeren met bijvoorbeeld vaseline?

Om te controleren of de radiateur vol zit mag ik de metalen dop losdraaien waar op staat "niet losdraaien"? Hier gaat neem ik aan ook gewoon koelvloeistof in?

We hebben de contact puntjes en condensator vervangen. Was nodig want veel slijtage. De motor had echter nog steeds moeite met starten. Bougies los gedraaid en warempel... allemaal roet. Drie weken terug voor een rit van 200 km, waren ze nog mooi (daarna stopte de motor). Dat dat met slechte ontsteking zo snel kan gaan! Bougies schoongemaakt. Nog niet starten. verdeler kapje en het zwarte dingetje schoongemaakt. Starten... en de motor liep even! Daarna niet meer.

Advies: alles vervangen? Bougies, bougiekabels, verdelerkap? rotor is het zwarte dingetje?

Zonde... dat achterstallig onderhoud.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2012 16:59 #917371 door V300 register
Sowieso die hele reut vervangen ja, rotor is dat ding wat onder de verdelerkap zit, op het asje, draait keihard rond, nogal belangrijk voor de verdeling van de vonken. Zit soms erg vast, maar is gewoon kliksysteem, kan er maar op 1 manier op. Neem bij bestellen alle oude zooi mee, voor de 343 willen ze nog wel eens verkeerd spul meegeven, bijv. schroef- vs. clip-verdeelkap. Bobinekabel universeel erbij kopen op lengte, dus ook mee naar binnen nemen, geen enkel setje passende bougiekabels bevat de juiste lengte bobinekabel. Checken of alles daarna goed vonkt. Zoja, dan checken of de brandstoftoevoer/pomp nog werkt. Wellicht als er een filtertje opzit is deze verstopt. dan naar carburateur kijken, werkt alles nog, choke, sproeiers, bladieblada edit: haha, slecht...

edit: metalen dop op radiator kun je gerust losdraaien (als dat nog lukt)...is alleen waarschuwing voor als de boel heet is denk ik. Uiteraard ook koelvloeistof, alles wat je in het expansievat slingert komt ook in de radiateur :D Overigens is bijvullen via dop volgens mij gunstiger/sneller, omdat het bij de 343 nog wel eens een tijdje wil duren voordat de vloeistof van het expansievat in de radiateur komt. Ik moest nog een paar keer bijvullen en ontluchten voordat ik geen 'verlies' meer had in expansievat. Dat was best irritant, omdat er ook nog de mogelijkheid bestond dat er t?ch nog ergens een lek was. Vandaar ook (denk ik dan) dat de ontluchtingsmethode bij de 343 wat 'handmatiger' is.

edit zoveel: is de ontsteking goed afgesteld en/of bougiekabels op juiste volgorde?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2012 21:32 #917386 door V300 register
Nou dat was even een leuke lunch met sleutelen aan het gele geval!

Ontsteking hebben we mijns inziens goed afgesteld, bougiekabels zitten ook goed bij mijn weten. Een vraag die bij mij nog wel bleef hangen is hoe snel je nou eigenlijk zo'n mooie roetlaag op je bougies krijgt? Van een paar keer proberen starten met slechte afgestelde contactpuntjes al?

Grappig was om er achter te komen dat in de 343 ook een B14.2E ligt, net zoals in mijn 340.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 21:54 #917391 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Gele 343 1980
waarschijnlijk loopt het ding veel te rijk..?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2012 21:57 #917393 door V300 register
Dat de bougiekabels goedzitten, wil niet zeggen dat de bougiekabels nog optimaal functioneren (het is nat weer nu, meestal kun je dan goed merken dat de kabels wat minder worden).

Ik gok dat de bougies eruit zien als onder kopje 2? www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark...faqread.asp?mode=nml :D

Deze 'ontstekingsronde' hoort toch tot de standaard vervangingsprocedure bij mij, ik ga geen bougies, rotors en verdeelkappen schoonmaken, daar geloof ik niet in. Een keer een avondje goed doorstappen overslaan en je kunt 't geld daar aan uitgeven ;) :D

Ja, deze 343 heeft 'al' de lange bumpers, ??n van de eerste met 14.2 en jij met ??n van de laatste!

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 22:50 #917400 door Frans van Zeeventer
Beantwoord door Frans van Zeeventer in topic Gele 343 1980
Mijn vader heeft ook zo'n gele V340, alleen mijn vader noemt hem geen geel, maar gehoorapparaten beige, hier te zien naast mijn V66

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2012 18:08 #917574 door V300 register
haha, mooie naam voor die kleur. kan hem trouwens geen ongelijk geven :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC