show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Gele 343 1980
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-10-2012 16:07 #632333
door V300 register
Gele 343 1980 is gemaakt door V300 register
Lid van de club! En daarom ook tijd om 'de gele' op het Forum te plaatsen. Na de eerste liefde in 2010, een 340 van 1991, een tweede 340 van 1983 in het voorjaar van 2012, nu een 'splinternieuwe' 343 uit 1980. Ik gebruikte het forum al vaak voor advies om kleine reparaties uit te voeren, maar deze auto lijkt intensive care nodig te hebben om weer in volle glorie de weg op te kunnen. Ik sleutel graag aan fietsen, maar van auto's weet ik nog erg weinig en hoop contacten op te doen om samen te klussen en veel van jullie te kunnen leren!
De Volvo heeft vaak drie keer starten nodig voor de motor aanslaat. Dit is niet goed, maar ging goed, tot twee weken terug. Het leek erop dat-i startte op drie cilinders, kwam niet lekker op gang en viel herhaaldelijk uit na remmen (stilstand). Nadat alles warm was gedraaid ging het beter. Deze week nogmaals geprobeerd, maar helaas viel de motor dit keer uit bij iedere keer remmen. Uiteindelijk wilde deze niet meer starten. Na een sleepje weer voor de deur. Nogmaals geprobeerd te starten... en het was tikken, lopen.
Ik zou graag willen leren hoe dit probleem is op te lossen. Nieuwe bougies? Nieuwe olie? Nieuwe verdeler? Stationair sproeier? Een keer een goede onderhoudsbeurt? (zowiezo nodig, de olie is zwart). Vanwege mijn onervarenheid weet ik niet waar het aan ligt, en lijkt me een rit naar de eerstvolgende sleuteldag in Enschede te risicovol en niet goed voor de motor. Who can help me out?
Welke gegevens zijn er meer nodig voor een advies?
Volvo 343 AUT
1980
77.000 km
carburateur Weber
De eerste code op het metalen plaatje? OLV-1495
No. plaat: GK-74-PK
Tot slot nog een paar foto's!
De Volvo heeft vaak drie keer starten nodig voor de motor aanslaat. Dit is niet goed, maar ging goed, tot twee weken terug. Het leek erop dat-i startte op drie cilinders, kwam niet lekker op gang en viel herhaaldelijk uit na remmen (stilstand). Nadat alles warm was gedraaid ging het beter. Deze week nogmaals geprobeerd, maar helaas viel de motor dit keer uit bij iedere keer remmen. Uiteindelijk wilde deze niet meer starten. Na een sleepje weer voor de deur. Nogmaals geprobeerd te starten... en het was tikken, lopen.
Ik zou graag willen leren hoe dit probleem is op te lossen. Nieuwe bougies? Nieuwe olie? Nieuwe verdeler? Stationair sproeier? Een keer een goede onderhoudsbeurt? (zowiezo nodig, de olie is zwart). Vanwege mijn onervarenheid weet ik niet waar het aan ligt, en lijkt me een rit naar de eerstvolgende sleuteldag in Enschede te risicovol en niet goed voor de motor. Who can help me out?
Welke gegevens zijn er meer nodig voor een advies?
Volvo 343 AUT
1980
77.000 km
carburateur Weber
De eerste code op het metalen plaatje? OLV-1495
No. plaat: GK-74-PK
Tot slot nog een paar foto's!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2012 18:43 #916821
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gele 343 1980
Oei, een zeer mooie uitvoering. Die kan zo het museum in. Heb je een winterstalling met klimaattent etc.. Is ie al getaxeerd?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2012 18:44 #916822
door E. van Oostveen
Hoeveel van deze in deze kleur en uitvoering zijn er nog in Nederland: ?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2012 19:38 #916824
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gele 343 1980
welkom!
met contactpuntontsteking moet het tikje-lopen zijn, ik denk dat je het hoogstwaarschijnlijk in die weg moet zoeken, uitvallen na remmen kan met de carburateurafstelling/vacuumlekkage te maken hebben maar aangezien hij dus ook moeilijk start zal het eerder in de contactpunt-onsteking zitten. meeste van dit soort problemen worden met een rondje onderhoud zo goed als opgelost
zowieso vervangen: contactpunten en condensator. als je niet weet wanneer de rest vervangen is ook de bougiekabels, bougies, verdelerkap en rotor vervangen, net als de olie/filters etc uiteraard:)
met contactpuntontsteking moet het tikje-lopen zijn, ik denk dat je het hoogstwaarschijnlijk in die weg moet zoeken, uitvallen na remmen kan met de carburateurafstelling/vacuumlekkage te maken hebben maar aangezien hij dus ook moeilijk start zal het eerder in de contactpunt-onsteking zitten. meeste van dit soort problemen worden met een rondje onderhoud zo goed als opgelost
zowieso vervangen: contactpunten en condensator. als je niet weet wanneer de rest vervangen is ook de bougiekabels, bougies, verdelerkap en rotor vervangen, net als de olie/filters etc uiteraard:)
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2012 22:28 #916834
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Gele 343 1980
Zo op de foto ziet hij er nog strak uit!
Alleen een beetje technisch onderhoud plegen, lijkt mij?
Tja, hoeveel zouden er nog zijn? Geen register in de club?
Alleen een beetje technisch onderhoud plegen, lijkt mij?
Tja, hoeveel zouden er nog zijn? Geen register in de club?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2012 11:30 #916900
door E. van Oostveen
Schoonmaken carb. en benzinefilter monteren.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-10-2012 13:21 #916937
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gele 343 1980
Bedankt voor de adviezen! Aan het schoonmaken van de carb. en bezinefilter monteren had ik zelf nog niet gedacht, maar goede raad. De planning is om er van de winter niet mee te rijden en de auto op een mooie droge niet te koude plek te stallen. Een klimaattent heb ik niet, maar is dat echt nodig? Het schoonmaken van de carb. betekent reviseren? Beginnen met de contactpunten en condensator. Die onderdelen kan ik overal krijgen?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2012 14:57 #916941
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Gele 343 1980
een klimaattent is meer voor de vochtige schuurtjes e.d.
Zorg ervoor dat je in een goede ruimte je auto stalt, liefst een beetje ge?soleerd en vooral NIET strak naast een buitenmuur (vocht!).
Zelf hebben we een paar auto's gestald en mijn favoriete plaats is toch wel een hal in een oude fabrieksloods. Geen resten van mest op de vloer (want als je je auto op een stalvloer zet die nooit gesaneerd is, gaat de bodem roesten als een gek), geen vochtige ruimte (want de hal ligt midden in een hallencomplex, dus de andere hallen fungeren als 'isolatie'), geen grote temperatuurwisselingen en ook geen zonlicht.
In de Achterhoek hebben we zat van die plekken, met als bijkomend voordeel dat het nog goedkoop is ook
Zorg ervoor dat je in een goede ruimte je auto stalt, liefst een beetje ge?soleerd en vooral NIET strak naast een buitenmuur (vocht!).
Zelf hebben we een paar auto's gestald en mijn favoriete plaats is toch wel een hal in een oude fabrieksloods. Geen resten van mest op de vloer (want als je je auto op een stalvloer zet die nooit gesaneerd is, gaat de bodem roesten als een gek), geen vochtige ruimte (want de hal ligt midden in een hallencomplex, dus de andere hallen fungeren als 'isolatie'), geen grote temperatuurwisselingen en ook geen zonlicht.
In de Achterhoek hebben we zat van die plekken, met als bijkomend voordeel dat het nog goedkoop is ook

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-10-2012 16:59 #916942
door V300 register
Overigens is de rode/bruine nu dus mijn karretje, leuk om ze samen hier te zien!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-10-2012 18:11 #916948
door V300 register
Kijk! Dus geen stalling in een oude koeienstal. Weer een goede om te onthouden. Voor de hand liggend, maar vergeet je snel zoiets. Ik hoop in Zeeland iets te vinden, want in en rond Wageningen is me het nog niet gelukt. Jij nog idee?n Rens?
Ik kwam er vandaag tot m'n schrik achter dat er geen koelvloeistof meer in de expansietank zit. Waarschijnlijk een lek en kort geleden leeg gelopen en de oorzaak van alle problemen? Hoop niet dat het motorblok te warm is geworden... maar vrees... Gelukkig de keer dat ik gereden heb, alleen een rondje in de woonwijk, met herhaaldelijk uitvallen. Temperatuur echter altijd op N of kouder gestaan... Meter kapot?
Wil nu graag het systeem weer vullen met koelvloeistof. In het boekje staat dat het verversen van de koelvloeistof in het gesloten overdruksysteem nogal een klus is. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een kwestie van verwarming op warm, leeg laten lopen (wat er nog in zit) door de onderste slang bij de radiateur los te maken en daarna weer vullen, of ingewikkelder?
Ik kwam er vandaag tot m'n schrik achter dat er geen koelvloeistof meer in de expansietank zit. Waarschijnlijk een lek en kort geleden leeg gelopen en de oorzaak van alle problemen? Hoop niet dat het motorblok te warm is geworden... maar vrees... Gelukkig de keer dat ik gereden heb, alleen een rondje in de woonwijk, met herhaaldelijk uitvallen. Temperatuur echter altijd op N of kouder gestaan... Meter kapot?
Wil nu graag het systeem weer vullen met koelvloeistof. In het boekje staat dat het verversen van de koelvloeistof in het gesloten overdruksysteem nogal een klus is. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een kwestie van verwarming op warm, leeg laten lopen (wat er nog in zit) door de onderste slang bij de radiateur los te maken en daarna weer vullen, of ingewikkelder?
Moderators: Mark Smeets