show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 12:03 #721148 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
LPG met verdamper heeft standaard een 10% lager rendement dan dezelfde setup op benzine. Het verbruik kan nog wat hoger (of lager) zijn t.o.v. 10%, maar dan staat het mengsel gewoon niet goed en heb je een nog lager rendement (vermogensverlies)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 12:05 #721150 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
Ja, hij vult voor maximaal 70%, dus veel meer dan 25 euro ben ik niet kwijt per keer. Ik zal het verbruik eens gaan bijhouden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 12:10 #721154 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
70% maar? is wel een heeele voorzichtige instelling dan. nieuwe LPG tanks hebben allemaal een afslag op 80%

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 13:30 #721168 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
g3 installatie idd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 13:51 #721170 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
De installatie zit vanaf het begin in de auto. Dus 24 jaar oud.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 14:07 #721175 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
moet de gasinstallatie nou elk jaar gekeurd worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 14:08 #721176 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
Die van mij is 28 jaar oud en vult wel bij tot 80%.

Gasinstallatie wordt wel naar gekeken, dat weet ik zeker, bij mij is er wel eens wat vervangen bij een keuring, zo lag de tank te los achterin en hebben ze die opnieuw bevestigd. Maar niet als aparte LPG-keuring ofzo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 14:13 #721180 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
als die van jean luc maar tot 70% vult,is er dan wat mis met de installatie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 14:15 #721181 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
Ik denk dat het geen kwaad kan, het is gewoon een hele safe afstelling. De druk bouwt toch aardig op als je 'm vult, maar 80% moet ook kunnen.

edit: hoe werkt dat 'afslaan' eigenlijk, bij mij vult hij gewoon langzamer naarmate hij tot 80% vult = bij mij 32 liter, meer heb ik nooit kunnen tanken, dus ik ga ervanuit dat het een 40 liter tank is, dat is mij ook verteld. Overigens staat er op de meter op de tank wel gewoon dat ie bijna helemaal vol zit...en dat metertje loopt tot 100.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 14:37 #721187 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
het metertje gaat uit van 100% gevuld, bij een vloeistofniveau van 80% in de tank. Als de afslag kapot is, kun je dus volgens de tankmeter de tank tot 125% vullen.
De afslag zal bij de meeste tanks geen 'on/off' klep zijn, maar meer een soort vlotterkraan zoals bij de stortbak van een ouderwetse WC.
Naarmate het maximale nivo bereikt wordt, duwt de klep al grotendeels dicht. daardoor gaat de vulling steeds langzamer.
Er zijn ook kleppen (ook bij WC's) die tot een stand net onder maximum vol doorlaten, en dan in 1 keer "omklappen" en volledig afsluiten.

Het vloeistofpeil in de tank is overigens aan een maximum van 80% bij het vullen gebonden, omdat de vloeistof bij opwarming gaat uitzetten.
Doordat alles wat in de tank zit LPG is (de vloeistof en het gas erboven hebben dezelfde samenstelling!) kan de vloeistof bij voldoende uitzetting de volle 100% van de binnenruimte van de tank vullen.
Als dat gebeurt, en het wordt nog warmer, loopt de druk op met zo'n 8 bar per graad celcius temperatuurstijging......

m.a.w. nog een paar graden erbij en de tank klapt.

Nu is er wel een afblaasventiel gemonteerd, dus in het ergste geval loopt de tank gecontroleerd leeg. maar dan heb je wel een enorme stoot brandbaar gas rond de auto hangen!
De 80% vulstop en afblaasventiel werken dus samen om het ontploffen van de tank te voorkomen.

Het is overigens vooral voorgekomen bij gasflessen voor op de camping, dat ze ontploffen nadat ze gevuld zijn met een speciale nippel bij een LPG pomp. Een gasfles heeft namelijk geen 80% vulstop maar moet gevuld worden door 'op gewicht' te beoordelen of er niet meer dan 80% in gaat.
Als je de pomp laat lopen komt de fles voor 100% vol te zitten, en dan gaat meteen de "8 bar per graad" tijdbom tikken... er zit ook geen afblaasventiel op!

Als de tank scheurt, krijg je een [SIZE=-1]BLEVE ofwel "boiling liquid expanding vapour explosion" (kokende vloeistof-gasexpansie-explosie) waar bij brandweeropleidingen veel aandacht aan besteed moet worden...
[/SIZE]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD