Schorsen, hoe en wat?

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
04-04-2013 09:16 #926357 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Schorsen, hoe en wat?
Heb je bij de premieberekening zelf nog de BTW erbij geteld? Dat doet de calculator op de site namelijk niet (had ik eerst ook niet gezien) ;)
Je prijs kan wel kloppen, want ik ben voor de 360GLE van Kelsey nu 150 per jaar kwijt met rechtsbijstand en inzittende, maar zonder casco, omdat de vorige taxatie is verlopen. Ik meen dat ik 50 euro extra kwijt was (ex BTW) bij een taxatie van 5.000,-. In totaal is dat dus 210 per jaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2013 09:22 #926358 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schorsen, hoe en wat?
Daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden :wtf2: Maar goed, dan is het nog goedkoop tegenover een normale WA-verzekering.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2013 09:49 #926362 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Schorsen, hoe en wat?
speculeren over een taxatiewaarde heeft niet zoveel zin als je niet concreet aangeeft wat de bedoeling is.

Als een auto van de grond af aan opnieuw opgebouwd is, elk roestplekje vervangen is door nieuw materiaal in te lassen, alles weer getectyleerd is, alles weer volgens origineel opgebouwd is, incl. nieuwe lak, en ook het onderstel en de complete aandrijflijn grondig onder handen is genomen, DAN pas kom je aan bovengenoemde taxatiewaarden.
Ohja, en aantonen d.m.v. foto's is dan wel een goede :)

Voor een 340 waar plaatselijk aan is gelast en ook wat bijgespoten is (professioneel), en waarvan de techniek een 'upgrade' heeft gehad (zoals een goede onderhoudsbeurt), is 5.000 denk ik echt wel de max.
Dit verschilt nog weer per taxateur natuurlijk.

Kun je voor jezelf de afweging maken wat je nu eigenlijk wilt. Want als je volgens mijn eerstgenoemde "methode" te werk wilt gaan, dan trek rustig 5.000 euro uit, en dan moet je zelf nog flink de handen uit de mouwen steken (lees: sowieso demonteren en monteren zelf doen).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2013 10:08 #926363 door V300 register
Waarschijnlijk wordt het iets er tussenin.
Hij gaat niet helemaal uit elkaar, maar het interieur gaat er in elk geval uit om de carrosserie helemaal te kunnen lassen, spuiten, en tectyleren. De carrosserie is nu namelijk nog best wel goed (enige grote minpunt is wat bobbels in de paravanhoek), en dus betaalbaar 100% in orde te maken.

Voor de rest krijgt de auto een grote beurt en worden alle slijtagedelen vervangen. Hij heeft 140.000 gelopen, en alles is eigenlijk nog gewoon perfect. Ik zie hier dus geen rede om alles uit elkaar te halen. Kom ik toch wat tegen, dan wordt dat natuurlijk wel gemaakt of vervangen. De nieuwe carburateur en nokkenaskeerring zijn hier voorbeelden van...

Voor mij moet qua uitzicht echt alles als nieuw zijn, en technisch gewoon prima in orde. Het kostenplaatje, dat maakt me niet heel veel uit. Ik wil natuurlijk wel waar voor mijn geld, maar ik hoef er niet mee te zitten of ik ?5000 of ?7500 betaal. Nu is er geld, over een paar jaar misschien niet meer... En deze auto is het gewoon waard voor mij.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2013 10:25 #926364 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Schorsen, hoe en wat?
De kunst is om voor jezelf een duidelijk plan te maken wat je wel en niet wilt aanpakken. Meerdere offertes laten maken, onderdelen bij elkaar zoeken etc.
Als je voor jezelf geen duidelijk stappenplan maakt is het einde echt zoek.

Ik heb afgelopen twee weken meerdere offertes binnengekregen voor het opnieuw laten spuiten van mijn 345 en daar zit nog best verschil tussen. Verschil dat ook echt de moeite waard is.
Het is gebleken dat het voor mij nog niet haalbaar is om komende zomer die auto te restaureren. Het zit hem simpelweg in de onderdelen. Ik heb zoveel specifieke wensen dat ik nog wel een jaar nodig heb voor ik die delen heb gevonden.

Wat ik daarmee bedoel, is dat je beter ruim vantevoren een plan van aanpak kunt maken. Zonder doel kun je ook niet scoren (Johan Cruijff). Maak een lijst met heel concreet daarop wat je wilt doen, waar je het door wilt vervangen en wat je er aan wilt uitgeven.
Het geld ervoor hebben is de eerste drempel, zodra je dat bereikt hebt komt de tweede drempel; het vinden van alle onderdelen (al zal dat voor een '88-er niet zo moeilijk zijn als een '81-er GLS). Dan is er de derde drempel; de uitvoering. Ook hier moet je vantevoren over nadenken. Een planning of in ieder geval een richtlijn heb je echt nodig. Ik bevind me nu nog bij de tweede drempel, en als ik de planning volg die ik laatst heb gemaakt, had ik nu al bij die derde drempel moeten zijn. De auto had voor 1 september af moeten zijn maar ik weet nu al dat dat niet meer gaat lukken vanwege die ontbrekende onderdelen.

Je moet het goed doen, en anders niet (of uitstellen).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2013 11:11 #926369 door V300 register
Het plan ligt er gelukkig al, alleen de planning qua datums klopt helaas niet meer... (met een gebroken pols kun je niks). Ik ben iemand die alles strak plant, dus heb ik alles weer af kunnen bellen.

Het idee is dat ik het in stappen ga doen, want anders kom je inderdaad nergens:
-Eerst de motor en aandrijflijn.
In elk geval een grote beurt. Verder moet er een nieuwe pakking in het differentieel, een nieuwe carburateur, en een nieuwe nokkenaskeerring. Daarnaast natuurlijk alle slijtagedelen.
Voor deze stap heb ik alles liggen, alleen zou ik nog graag een oliefilter van Volvo gaan halen i.p.v. de Bosch die ik nu heb, puur voor het uitzicht. Verder is het vooral schoonboenen en dingen netjes opnieuw spuiten.
(tijdsplanning 3 weken, spullen liggen klaar)

-Dan de remmen en ophanging.
Ik wil in elk geval de remslangen vervangen, en natuurlijk de remblokken en remolie. Voor de handrem komen de kabels aan de beurt omdat er eentje een beetje ingescheurd is. Vorig jaar heeft Erik de achterremmen met mij vervangen, dus daar heb ik ook niet heel veel omkijken naar.
Hoog op het verlanglijstje staan ook nog nieuwe banden .
Verder is het ook hier vooral schoonmaken en dingen opnieuw spuiten.
(tijdsplanning 2 weken, ik ben spullen aan het hamsteren)

-Carosserie
Zelf ga ik de zaak uit elkaar schroeven en met de slijpschijf de roest er af slijpen. Het lassen en lastigere slijpwerk besteed ik uit, net zoals het spuiten en tectyleren.
Deze stap ligt voor mij vrij moeilijk, omdat ik het precies wil zoals ik dat wil. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven die geen Sikkens LV Exclusive kunnen/willen spuiten, een zeer krasbestendige blanke lak die ik per se wil...
(tijdsplanning onbekend, ik ben spullen aan het hamsteren, heb een lasbedrijf, ben een spuitbedrijf aan het zoeken)

Tot nu toe staat de teller overigens (zonder aanschaf van de auto en zonder eerder onderhoud) rond de ?500 aan onderdelen, wanneer mijn plaatwerk en remdelen zijn geleverd schat ik rond de ?1000.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2013 11:54 #926372 door V300 register
Reken bij een restauratie maar op 5000 euro +.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2013 10:50 #926409 door V300 register
Je moet er wel in 1 "rechte weg" naar het keurings station toerijden. En het hoeft niet het dichtste bij te zijn. Wat ik me wel afvraag, als ik in Tilburg woon en laat hem keuren ergens in Tilburg zullen ze niet moeilijk doen.

Maar als ik nu een keuringsafspraak maak in Amsterdam? .... Lijkt me niet dat dit de bedoeling is. Ook al rij ik er met een rechte weg naar toe.

En nog iets, wat als je naar een neutraal station gaat en hij wordt afgekeurd?....

Dan heb je officieel wel een probleem bij de terugreis volgens mij.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2013 12:01 #926412 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Schorsen, hoe en wat?

Markvictor;214305 schreef : Je moet er wel in 1 "rechte weg" naar het keurings station toerijden. En het hoeft niet het dichtste bij te zijn. Wat ik me wel afvraag, als ik in Tilburg woon en laat hem keuren ergens in Tilburg zullen ze niet moeilijk doen.

Maar als ik nu een keuringsafspraak maak in Amsterdam? .... Lijkt me niet dat dit de bedoeling is. Ook al rij ik er met een rechte weg naar toe.

Niet de bedoeling nee, maar het is ook niet verboden. Waarschijnlijk weet de politie het wel onder misbruik van een regeling te schuiven ofzo.

Markvictor;214305 schreef : En nog iets, wat als je naar een neutraal station gaat en hij wordt afgekeurd?....

Dan heb je officieel wel een probleem bij de terugreis volgens mij.

Ja, want dan mag je niet terugrijden.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC