300's en caravan's
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2012 20:11 #918395
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 300's en caravan's
Een Predom (althans de hefdakkers) lijken wel wat op zo'n Lander Graziella. Waar ik heen ga? Naar Bretagne moet toch wel gaan? Ik begrijp wel dat je dus beter of een 2 liter kan nemen (snap het Joost, al is die caravan achter jouw 345 wel een beeeeeeeetje erg groot, zo groot is een Predom niet hoor...) of een vario...
Het grootste 'probleem' is niet zo zeer het gewicht, het weegt niet veel, maar de extra luchtweerstand denk ik overigens. Ter vergelijking: Civic zonder caravan 1:19/1:20, met caravan; 1:12 ongeveer. Scheelt nogal flink dus.., denk dat de 343 dan ook flink moet werken dan. Wie heeft er al wel eens een licht caravannetje achter z'n schakel 1400 gehad dan? Ging dat goed?
Het grootste 'probleem' is niet zo zeer het gewicht, het weegt niet veel, maar de extra luchtweerstand denk ik overigens. Ter vergelijking: Civic zonder caravan 1:19/1:20, met caravan; 1:12 ongeveer. Scheelt nogal flink dus.., denk dat de 343 dan ook flink moet werken dan. Wie heeft er al wel eens een licht caravannetje achter z'n schakel 1400 gehad dan? Ging dat goed?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-11-2012 21:22 #918398
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 300's en caravan's
Gewicht is niet zo interessant op vlakke wegen. Het gaat inderdaad om de stroomlijn maar ook de algehele stabiliteit van de caravan.
Ik kan me de zomervakanties van 'vroeger' nog goed herinneren. 5 personen, dakkoffer, volle belading en een overbeladen caravan (Dethleffs 490, woog volgens mij steevast 1500 kg schoon aan de haak).
Het treingewicht ging iig dik over de 3 ton. Maar op vlakke wegen maakt dat vrij weinig uit. Ga je echt trekken (heuvels, bergen, lange stukken vals plat), dan ga je het merken.
Het punt van jouw caravan is dat het echt een lichtgewicht "bolletje" is. Op hellingen zal je dus terug moeten schakelen. Maar richting Bretagne, vanuit Zuid-Nederland, volgens mij kom je dan niets schokkends tegen als je de Route Atlantique neemt. Ja, de brug bij Le Havre maar dat is dan wel het hoogtepunt (letterlijk).
Conclusie: schroef een trekhaak onder je 343 en fijne vakantie gewenst
(en zodra je de alpen door wilt, ga maar nadenken over een variomatic of een 2-liter).
Verschil tussen vario en 2-liter is trouwens dat een variomatische 340 het op hogere snelheden (60+ km/h, dus provinciale- en rijkswegen) aflegt tegen een 2-liter, al helemaal als het om hellingen gaat.
Bij binnendoorweggetjes door de bergen ben je met een cvt misschien zelfs beter uit. Staat tegenover dat een 2-liter minder snel last heeft van motorische ongemakken zoals oververhitting e.d.
Edit: ohja, belangrijk is wel dat je bij je 343 de 5e versnelling niet moet gebruiken als je een caravan trekt. Niet goed voor de motor en ook niet goed voor je verbruik. En Euro 98 tanken.
Ik kan me de zomervakanties van 'vroeger' nog goed herinneren. 5 personen, dakkoffer, volle belading en een overbeladen caravan (Dethleffs 490, woog volgens mij steevast 1500 kg schoon aan de haak).
Het treingewicht ging iig dik over de 3 ton. Maar op vlakke wegen maakt dat vrij weinig uit. Ga je echt trekken (heuvels, bergen, lange stukken vals plat), dan ga je het merken.
Het punt van jouw caravan is dat het echt een lichtgewicht "bolletje" is. Op hellingen zal je dus terug moeten schakelen. Maar richting Bretagne, vanuit Zuid-Nederland, volgens mij kom je dan niets schokkends tegen als je de Route Atlantique neemt. Ja, de brug bij Le Havre maar dat is dan wel het hoogtepunt (letterlijk).
Conclusie: schroef een trekhaak onder je 343 en fijne vakantie gewenst

(en zodra je de alpen door wilt, ga maar nadenken over een variomatic of een 2-liter).
Verschil tussen vario en 2-liter is trouwens dat een variomatische 340 het op hogere snelheden (60+ km/h, dus provinciale- en rijkswegen) aflegt tegen een 2-liter, al helemaal als het om hellingen gaat.
Bij binnendoorweggetjes door de bergen ben je met een cvt misschien zelfs beter uit. Staat tegenover dat een 2-liter minder snel last heeft van motorische ongemakken zoals oververhitting e.d.
Edit: ohja, belangrijk is wel dat je bij je 343 de 5e versnelling niet moet gebruiken als je een caravan trekt. Niet goed voor de motor en ook niet goed voor je verbruik. En Euro 98 tanken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2012 21:29 #918399
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 300's en caravan's
Nou Joost, een 340 met 1400 stuurt veel gemakkelijker en ik had laatst nog dat ik slechts met zeer veel moeite een vario kon bijhouden. Die dingen zijn zeker niet zo sloom als ze lijken, voor die tijd dan he. Ik weet niet wat het is, maar zo'n 1400 blokkie klimt gemakkelijk in de toeren en perst er dan flink wat bruikbare pktjes uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2012 21:40 #918401
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 300's en caravan's
Heb je, afgezien van het ophalen van jullie Fendt al wel eens met een caravan gereden Joost? Volgens mij niet
Met zo'n Predom kan je makkelijk in z'n 5 rijden, volgens mij kan de 343 dat nog wel, zolang je maar geen tegenwind kracht 6 of meer hebt. Harder dan 100 gaat ook goed, maar dat zit 'm meer in het feit dat een Predom eigenlijk niks weegt.
Terugschakelen moet je sowieso, mijn overbuurman heeft een Subaru Legacy waar min. 1800 kg achter mag, maar die rijdt toch vaak in z'n 4 met caravan (redelijke zware Tabbert) wanneer er een vrachtwagen ingehaald moet worden o.i.d. En dan heb je het toch over een auto met 2 of 3 x zoveel vermogen als de gemiddelde 340 natuurlijk. Wat dat betreft zal het niet uitmaken of je met een 343 of zo'n Suba op pad bent, de meeste auto's missen echt voldoende (caravan)koppel in z'n 5.
Ik zal d'r eens goed over nadenken, 2 extra deuren is immers ook wel handig..., die mis ik namelijk in de 343. Kan natuurlijk altijd met de figuurzaag aan de slag

Terugschakelen moet je sowieso, mijn overbuurman heeft een Subaru Legacy waar min. 1800 kg achter mag, maar die rijdt toch vaak in z'n 4 met caravan (redelijke zware Tabbert) wanneer er een vrachtwagen ingehaald moet worden o.i.d. En dan heb je het toch over een auto met 2 of 3 x zoveel vermogen als de gemiddelde 340 natuurlijk. Wat dat betreft zal het niet uitmaken of je met een 343 of zo'n Suba op pad bent, de meeste auto's missen echt voldoende (caravan)koppel in z'n 5.
Ik zal d'r eens goed over nadenken, 2 extra deuren is immers ook wel handig..., die mis ik namelijk in de 343. Kan natuurlijk altijd met de figuurzaag aan de slag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
22-11-2012 10:13 #918406
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 300's en caravan's
Zelf niet nee, maar dat is helemaal niet relevant. Ik heb genoeg op de achterbank zitten meekijken.
De Toyota diesel van mijn vader trekt alles in z'n 5 vanwege de turbo en het koppel bij lage toeren, daarom even de waarschuwing dat je dat bij een (oudere) benzinemotor niet moet doen.
Ook heb ik genoeg ongelukken gezien... auto's met caravan die je met 120 voorbij razen en een stuk later de halve snelweg versperren omdat de zaak geschaard is.
Nieuwe caravans hebben allerhande stabilisatoren, liggen veel strakker achter de auto en de auto's zelf zijn ook een stuk sterker/zwaarder geworden waardoor je NU met een nieuwe combinatie best 110-120 kunt rijden.
Qua tijd maakt het 0,0 uit of je 90 rijdt of 100, voor het verbruik en de veiligheid des te meer.
Uiteraard wil ik je niet de les lezen, maar je vraagt naar ervaringen (en het hangt van je eigen definitie van 'ervaring' af of ik zelf een caravan moet hebben getrokken, of er hele discussies met mijn vader over heb gehad) en die geef ik je. Doe ermee wat je wilt.
De Toyota diesel van mijn vader trekt alles in z'n 5 vanwege de turbo en het koppel bij lage toeren, daarom even de waarschuwing dat je dat bij een (oudere) benzinemotor niet moet doen.
Ook heb ik genoeg ongelukken gezien... auto's met caravan die je met 120 voorbij razen en een stuk later de halve snelweg versperren omdat de zaak geschaard is.
Nieuwe caravans hebben allerhande stabilisatoren, liggen veel strakker achter de auto en de auto's zelf zijn ook een stuk sterker/zwaarder geworden waardoor je NU met een nieuwe combinatie best 110-120 kunt rijden.
Qua tijd maakt het 0,0 uit of je 90 rijdt of 100, voor het verbruik en de veiligheid des te meer.
Uiteraard wil ik je niet de les lezen, maar je vraagt naar ervaringen (en het hangt van je eigen definitie van 'ervaring' af of ik zelf een caravan moet hebben getrokken, of er hele discussies met mijn vader over heb gehad) en die geef ik je. Doe ermee wat je wilt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
22-11-2012 10:36 #918407
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 300's en caravan's
Als je een beetje gevoel hebt voor techniek en voor de auto voel je toch vanzelf of de auto het trekt in de 5 of niet?
Ben zelf deze zomer met een 850 2.0 (dus ook een lichte motor in verhouding tot de auto) en een lichte vouwwagen op pad geweest. Bergop op de snelweg in de eifel ging die ook gewoon terug naar de 4 hoor. Op stevige hellingen zelfs terug naar de 3 (heerlijk die roffel
) maar ook dan kun je rustig doortrekken tot 120 
Ik denk dat je 343 met 1.4 en 5bak de caravan makkelijk trekt. Gewoon zelf aanvoelen wat de auto doet.. Dan merk je snel genoeg hoe hard je kunt rijden en in welke versnelling.
Andere kleine tip, let op de gewichtsverdeling bij het inladen van je caravan. Laad zoveel mogelijk laag in (zwaartepunt) en verdeel het gewicht netjes, zodat je een goede kogeldruk overhoud.
Vroeger gingen mensen ook met een kever + lichte caravan op pad, en dat kan ook
Dus dan moet een 340 met meer vermogen dat ook trekken
Ben zelf deze zomer met een 850 2.0 (dus ook een lichte motor in verhouding tot de auto) en een lichte vouwwagen op pad geweest. Bergop op de snelweg in de eifel ging die ook gewoon terug naar de 4 hoor. Op stevige hellingen zelfs terug naar de 3 (heerlijk die roffel


Ik denk dat je 343 met 1.4 en 5bak de caravan makkelijk trekt. Gewoon zelf aanvoelen wat de auto doet.. Dan merk je snel genoeg hoe hard je kunt rijden en in welke versnelling.
Andere kleine tip, let op de gewichtsverdeling bij het inladen van je caravan. Laad zoveel mogelijk laag in (zwaartepunt) en verdeel het gewicht netjes, zodat je een goede kogeldruk overhoud.
Vroeger gingen mensen ook met een kever + lichte caravan op pad, en dat kan ook


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-11-2012 19:23 #918409
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 300's en caravan's
Oh maar het is ook geen aanval op jou hoor Joost, maar echt rijden met zo'n ding is anders vind ik. Ik weet ook grotendeels wel (voordat we uberhaupt een caravan hadden) wat alles inhield m.b.t. belading, kritische snelheid enz. enz., alles wat met caravan's te maken heeft, maar als je er zelf eentje hebt hangen is het toch weer anders.
Maar je hebt zeker gelijk, net als Mark, kijken wat de auto kan en doet. Zodra ie moet gaan zwoegen is het natuurlijk niet zo best. Maar ik denk dat ook een 343 het moet kunnen in z'n 5, aangezien een B14 wel niet zo veel koppel heeft, maar al wel bij een relatief laag toerental in tegenstelling tot een 1400 Civic (en die kan het dus ook in z'n 5)
Maar je hebt zeker gelijk, net als Mark, kijken wat de auto kan en doet. Zodra ie moet gaan zwoegen is het natuurlijk niet zo best. Maar ik denk dat ook een 343 het moet kunnen in z'n 5, aangezien een B14 wel niet zo veel koppel heeft, maar al wel bij een relatief laag toerental in tegenstelling tot een 1400 Civic (en die kan het dus ook in z'n 5)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
22-11-2012 19:48 #918410
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 300's en caravan's
O, ik beschouwde het ook niet als aanval 
Ik wilde alleen even duidelijk maken dat een ervaring niet pas een ervaring is als je er persoonlijk "been there, done that" over kunt zeggen
Als je het niet te gek maakt qua heuvels en snelheid zal je 343 er geen moeite mee hebben. Ik ben ook wel erg benieuwd naar het verbruik.

Ik wilde alleen even duidelijk maken dat een ervaring niet pas een ervaring is als je er persoonlijk "been there, done that" over kunt zeggen

Als je het niet te gek maakt qua heuvels en snelheid zal je 343 er geen moeite mee hebben. Ik ben ook wel erg benieuwd naar het verbruik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-11-2012 20:46 #918412
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 300's en caravan's
In de vakantie tuf ik rond in een VW T3. Met volle camperopbouw. En mijn gezin met bagage erin. Heb uitgerekend dat het blokje [1900cc waterboxer] iets van 2,5 a 2,7 ton wegsleept. Tadaaa. En dan naar de Vogezen, jawel. Eigenlijk kan alles, als je maar naar je blok luistert. En dan is rijden weer leuk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-11-2012 07:13 #918420
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic 300's en caravan's
Is dat alleen aan bagage? Waar is je gevoel voor avontuur...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets