300's en caravan's

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2012 21:27 #632392 door V300 register
300's en caravan's is gemaakt door V300 register
Hoi allemaal,

Wegens het verkrijgen van een lease-auto (zonder prive gebruik) gaat de daily Honda Civic wellicht het veld ruimen. Alleen..., die trok altijd de caravan (licht dingetje, Predom N126 van 500 kg). Nu is mijn vraag dan ook, is een 343 met B14.4 mans genoeg om met een caravan te rijden? Beladen en wel zal het ding zo'n 650 kg wegen schat ik. Of is het wellicht verstandig eens te kijken naar een 360 o.i.d.?

Punt 2; hoe kom ik aan een trekhaak? Zijn die nog nieuw te krijgen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2012 21:33 #918337 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 300's en caravan's
Zou zonder problemen moeten kunnen, met mijn Panda (900cc 40pk) trok ik zonder problemen aanhangers van 350 kilo en die mocht ongeremd ook niet meer hebben. En heb ook complete caravans van het zelfde formaat als wat je beschrijft achter een Panda zien hangen :+ In de bergen is de 4x4 uitvoering dan wel aan te raden ;)

Trekhaken zijn met een beetje zoeken nog wel nieuw te krijgen maar dan betaal je vaak de hoofdprijs, via bijv marktplaats of de advertentierubriek maak je waarschijnlijk meer kans op een tweedehands trekhaak voor een redelijke prijs.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2012 21:35 #918338 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 300's en caravan's
Ik ken verhalen van mensen met routineus >1200 KG aan hun 343..
En ik heb zelf een v70 met succes gesleept aan mijn 340. Maar hij mag op het kenteken 900KG geremd trekken :+
Kortom, het gaat zeker. Met een 360 kun je het echter met het gemak doen alsof er niks aan hangt.

Trekhaken kun je bij meerdere clubleden 2e hands krijgen. Je kunt hiervoor een advertentie plaatsen. Met een middag tot een dag heb je hem er zeker onder zitten. Als alle gaten al geboord waren, dan met een paar uurtjes al.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2012 21:39 #918340 door V300 register

powerflux;208469 schreef : Ik ken verhalen van mensen met routineus >1200 KG aan hun 343..

Haha, dat ken ik. Op een festivalterrein ook een keer zoiets achter de Panda gehad :crazy1:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-11-2012 21:51 #918344 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 300's en caravan's
Ik heb met de vorige 340 cvt iemand helpen verhuizen, boedelbak (??n asser) erachter en volstouwen maar, ging prima en ook een flink aantal spullen vanaf de IKEA in Hengeloooo naar Deventer was geen probleem.

Onze voorzitter is ook vaker met zijn kleine caravan op pad geweest naar Engeland, geen centje pijn voor zover mij bekend.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2012 21:57 #918346 door V300 register
wat dacht je hiervan ;) helemaal volgeladen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2012 22:01 #918347 door V300 register
Nou dat moet dan wel lukken. Wat trekt beter/prettiger? CVT of handbak? D'r zit nu een 5-bak in (was 4-bak), maar als een CVT beter trekt is dat misschien te overwegen (dan wel een 5-deurs ivm de kleine, 3 deurs is erg onhandig).

Een goede CVT nieuwe neus moet toch wel 1:13 kunnen halen neem ik aan? Rij zelf nu 1:13,5 ongeveer gemiddels met de 343, maar dat zal met een caravan wel aardig oplopen denk ik..

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2012 22:12 #918352 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 300's en caravan's
Waar ga je heen met de caravan?

Als er stukken vals plat, heuvels of bergen op de route liggen en je rijdt provinciale of rijkswegen dan is een 2-liter wel wat fijner hoor.

Dit ging ook prima:

Mocht je met een 1400cc een aanhanger trekken, is een CVT fijner/beter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 09:37 #918365 door V300 register
Deze caravan werd door een 340 vario zonder problemen de Col de Lauteret over gesleurd. We reden toen zelfs verschillende mensen voorbij die met kokende motor in de berm stonden te wachten tot ie weer wat was afgekoeld... 340je ging zoemend de berg op. Veel toeren maakt ie vanzelf wel, maar om niet volgas te hoeven geven om nog wat terug te schakelen had ik er een 'caravan schakelaar' in gemaakt.

Die vakantie zijn we nog de galibier op geweest, zonder caravan. daarbij had ik door de hoogte wel wat moeite om de motor na een tussenstop weer aan de praat te krijgen. 2600 m is ook flink hoog natuurlijk :) Maar zolang de motor loopt blijft ie ook lopen.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2012 09:57 #918366 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 300's en caravan's

Wouter;208496 schreef : Deze caravan werd door een 340 vario zonder problemen de Col de Lauteret over gesleurd. We reden toen zelfs verschillende mensen voorbij die met kokende motor in de berm stonden te wachten tot ie weer wat was afgekoeld... 340je ging zoemend de berg op. Veel toeren maakt ie vanzelf wel, maar om niet volgas te hoeven geven om nog wat terug te schakelen had ik er een 'caravan schakelaar' in gemaakt.

Die vakantie zijn we nog de galibier op geweest, zonder caravan. daarbij had ik door de hoogte wel wat moeite om de motor na een tussenstop weer aan de praat te krijgen. 2600 m is ook flink hoog natuurlijk :) Maar zolang de motor loopt blijft ie ook lopen.

ik neem aan: "om de koppeling te sparen" :halo:

maar goed, zoals je ziet kan een 340 het allemaal wel

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC