Asbest op de Volvo 360?!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 14:22 #837331 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Asbest op de Volvo 360?!
dr wordt denk ik in de pers stukken over dit rapport nogal "kort uit de bocht gevlogen" als gesteld wordt dat dit onderzoek nu ineens aantoont dat witte asbest even gevaarlijk is als blauwe.

Als je gaat lezen, zie je dat er verschillende risico factoren zijn, waarbij het voornaamste verschil zit in de soort kanker die je ervan kunt oplopen.

Mijn 'kort door de bocht' conclusie is als volgt:

- Men heeft een flink aantal onderzoeken gepakt, en aan de hand van (niet nader genoemde!) selectie criteria er een hele hoop weggedonderd.
- De resultaten van de overgebleven onderzoeken zijn zo goed mogelijk vergelijkbaar gemaakt dmv conversie factoren op gebruikte meetmethoden, etc.
- De verkregen resultaten zijn gemiddeld
- De uitkomsten zijn opgesteld als het risico op 2 typen kanker, als gevolg van de blootstelling aan 3 typen asbest.

De typen kanker zijn longkanker, en borstvlieskanker.
de typen asbest; puur wit, mengsel (max 20% blauw/bruin) en puur blauw/bruin

De risico factoren voor Lonkanker blijken behoorlijk onafhankelijk te zijn van het type asbest. Voor dit specifieke risico is er dus geen verschil tussen blauw en wit.

De risico factor voor borstvlieskanker is wel 'effe wat anders'; daarvoor geldt namelijk dat blauw/bruin een 50x zo hoog risico oplevert.

Aangezien beide soorten kanker een slecht overlevingspercentage hebben, en het bij overheids beleid er meestal om gaat om alle risico's uit te sluiten, is het naar mijn idee;

- logisch dat de normen naar de laagste waarde toe gaan
- nog steeds zo dat blauwe asbest veel gevaarlijker is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 16:12 #837336 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Asbest op de Volvo 360?!
Conclusie, door alle soorten asbest krijg je kanker, dus ruim het gewoon zo snel mogelijk op!

Of het nou wit, bruin of blauw is je kunt met geen ??n gezellig een biertje aan de bar drinken... :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 16:37 #837337 door V300 register

antiekeradio;149331 schreef : dr wordt denk ik in de pers stukken over dit rapport nogal "kort uit de bocht gevlogen" als gesteld wordt dat dit onderzoek nu ineens aantoont dat witte asbest even gevaarlijk is als blauwe.

Als je gaat lezen, zie je dat er verschillende risico factoren zijn, waarbij het voornaamste verschil zit in de soort kanker die je ervan kunt oplopen.

....

Aangezien beide soorten kanker een slecht overlevingspercentage hebben, en het bij overheids beleid er meestal om gaat om alle risico's uit te sluiten, is het naar mijn idee;

- logisch dat de normen naar de laagste waarde toe gaan
- nog steeds zo dat blauwe asbest veel gevaarlijker is

Laten we ook niet vergeten dat er meer is dan alleen asbest. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs glasvezel in bepaalde situaties gevaarlijk kan zijn. Wanneer je glasvezel bewerkt kunnen ook gevaarlijke stofdeeltjes vrij komen.
Het gaat om de grote en de vorm van de stofdeeltjes, asbest heeft doordat het door een natuurlijk proces gevormd is veel schadelijke deeltjes.

Ook moeten we nog rekening houden met de verschillen in mensen, niet iedereen is even gevoelig (vandaar dat sommigen die er mee gewerkt hebben het nog wel eens bagatelliseren).

Toen het WTC instortte, hebben heel wat mensen het veelvoudige aan stof ingeademd wat een normaal mens in een heel leven inademt.
Joost mag weten wat er allemaal in dat stof zat, maar de gevolgen waren niet gering. 33,000 mensen zijn in behandeling voor ernstige gezondheidsklachten, dan hebben we het nog niet eens over de mensen die niet behandeld worden maar wel klachten hebben of mogelijk nog ontwikkelen.

Ik wil geen paniek zaaien hier, we ademen de hele dag stof in. Het is echter wel verstandig om onszelf waar mogelijk te beschermen tegen bewezen gevaarlijke stoffen.
Vandaar dat ik graag wil weten waar ik mee te maken heb, dat klust toch een stuk prettiger.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 16:52 #837340 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Asbest op de Volvo 360?!
Nee ik weet het ook niet, maar ik zou het wel graag onderzoeken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 18:43 #837352 door V300 register

volvofiel;149340 schreef : Nee ik weet het ook niet, maar ik zou het wel graag onderzoeken.

Voor 40 euro kan ik het materiaal in een lab laten testen. Zijn er mensen hier die een paar euro willen doneren?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 18:56 #837353 door V300 register
D'r was toch ook zo'n oude spreuk over?

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 23:01 #837385 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Asbest op de Volvo 360?!

jooch;149303 schreef : Ik heb vanavond het spul eens onder een brander gehad. Het gloeit oranje en verschrompelt. Voor de volledigheid hetzelfde gedaan met een stuk glasvezel, precies hetzelfde resultaat.

Dit zijn natuurlijk wel vezels en geen plakken, kan me voorstellen dat zelfs asbest dan opbrand.

Conclusie, materiaal verloren gegaan... :snif:

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2010 00:47 #837391 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Asbest op de Volvo 360?!

jooch;149352 schreef : Voor 40 euro kan ik het materiaal in een lab laten testen. Zijn er mensen hier die een paar euro willen doneren?

Je mocht altijd gratis een monster naar TNO sturen. Je moet ff checken of dat nog zo is. Maak het monster niet te klein, maar zeker niet te groot.

Als je heel oud keukenzeil hebt liggen kan daar ook asbest in zitten. Als het geplakt zit is afdekken misschien beter als lostrekken (oude studentenhuizen?).

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2010 00:48 #837392 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Asbest op de Volvo 360?!
Biertje lus ik sowiezo wel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2010 01:28 #837393 door V300 register

Erik;149393 schreef : Biertje lus ik sowiezo wel.

+1 :y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC