Asbest op de Volvo 360?!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 08:35 #630367 door V300 register
Asbest op de Volvo 360?! is gemaakt door V300 register
Dag,

Ik was van het weekend een uitlaat aan het demonteren van een volvo 360 GLT.
De zon scheen en toen het uitlaatspruitstuk los schoot vlogen er opeens allemaal vezels door de lucht, ik ben toen onmiddellijk gestopt met het demonteren.

Tegen het schutbord van de motorruimte waar de uitlaat onder de auto 'verdwijnt' zit een vel isolatie ter grote van een A5. Deze had ik stuk getrokken tijdens de demontage met een scherpe rand van de uitlaat.
Ik heb een aardig dosis van die troep ingeademd, ik maakte me er aardig zorgen om. Het materiaal zag er wit vezelig uit.

Ik heb daarop uit voorzorg een gasmasker opgezet, handschoenen aangedaan en de rest van het materiaal verwijderd.

Mijn vraag is dan ook of het isolatiemateriaal bij de uitlaat asbest is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 09:26 #837283 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Asbest op de Volvo 360?!
Dat zal geen asbest zijn wel kan het glaswol of steenwol zijn, dat ben ik wel vaker tegen gekomen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 09:38 #837284 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Asbest op de Volvo 360?!
Erick, je kan beter zeggen dat fabrieksaf geen Asbest is gebruikt!
Want zoals je wss zelf ook wel weet, zijn er eigenaren van auto's die de gekste dingen ermee doen!

Ik zou er dus niet van opkijken dat het mss toch zo zou zijn omdat de vorige eigenaar er ergens een nut inzag!

@Jochum, Als je het een keertje binnen gehad zou hebben (onder voorbehoud dat het asbest is), dan hoef je je nog geen zorgen te maken, je hebt direct daarna je beschermingsmiddelen gebruikt, dus zou het al helemaal niet erg meer mogen zijn.
Om je gerust te stellen, 9 van de 10 is het geen Asbest geweest, maar het nemen van voorzorgsmaatregelen als je niet helemaal zeker bent is meer dan TOP!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 09:49 #837286 door V300 register
Het zag er wel hetzelfde uit als witte asbest vezels:

Maar ja, glasvezel lijkt wat dat betreft ook weer precies op dat plaatje:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 12:30 #837295 door V300 register
Ik heb voor de zekerheid toch nog maar even gebeld met de gemeente, het blijkt dat vanaf begin jaren 80 geen asbest meer gebruikt is in Europese auto's. Echter zijn niet originele onderdelen zoals remblokjes en koppelingsplaten nog wel in de jaren 80 vervaardigd.

Toch fijn om het even zeker te weten (alhoewel alleen een test dat kan bevestigen)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 13:36 #837296 door V300 register
Ik vraag het me af, die pakkingen van toen hadden het zeker te weten. Als je er een brander tegen aanzet, en het gloeit op (oranje) maar er veranderd niks van vorm ( en het fikt niet) dan is het geen glaswol of steenwol.... Maar asbest.

Want vanaf 1993 is het pas verboden.... Maar goed, een incidenteele blootstelling geeft bijna geen risico hoor!

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 13:49 #837297 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Asbest op de Volvo 360?!

Markvictor;149295 schreef : Ik vraag het me af, die pakkingen van toen hadden het zeker te weten. Als je er een brander tegen aanzet, en het gloeit op (oranje) maar er veranderd niks van vorm ( en het fikt niet) dan is het geen glaswol of steenwol.... Maar asbest.

Want vanaf 1993 is het pas verboden.... Maar goed, een incidenteele blootstelling geeft bijna geen risico hoor!

Exact, wil je er echt ziek van worden dan moet je er langere tijd aan blootstaan.

Vroeger werden hier bijvoorbeeld oprijlanen naar boerderijen verhard met rest materiaal uit een sloop (lees asbest). Vervolgens zie je gewoon tientallen jaren later dat veel mensen uit die families sterven aan de gevolgen hiervan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 14:00 #837298 door V300 register
Zo is het zeker! Laatst heb ik nog een collega hier van het werk zien verdwijnen, had jarenlang bij Eternit gewerkt en nu... Kanker in zijn longen! Laten we hopen dat ze 1 long kunnen wegnemen en hij verder gespaard blijft!

In pakkingen zit idd asbest genoeg, heb nog pakkingsets liggen waar een grote trotse sticker op plakt, asbestvrij... Ook voor een 300, dus dat wil al wat zeggen!

Gewoon bij twijfel jezelf beschermen en dan heb je niets te vrezen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 16:28 #837302 door V300 register

Markvictor;149295 schreef : Ik vraag het me af, die pakkingen van toen hadden het zeker te weten. Als je er een brander tegen aanzet, en het gloeit op (oranje) maar er veranderd niks van vorm ( en het fikt niet) dan is het geen glaswol of steenwol.... Maar asbest.

Das nog eens een tip! Ik kan het natuurlijk laten onderzoeken, maar ja duurt weer even en kost een paar centen (circa 50 euro). Ik zal vanavond even kijken met de brander.

Ter info, ik had meerdere mails gestuurd over mijn vermoedelijke asbest vondst. En kan zeggen dat een boel nog niet hebben gereageerd of weinig behulpzaam reageerden. Nogal tegenstrijdig als je bedenkt dat de overheid pretendeert asbest serieus te nemen.
Ik ben eigenlijk van mening dat het opruimen van asbest gratis moet worden, daar wil ik wel een paar belastingcenten per jaar aan spenderen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 19:50 #837303 door V300 register
Ik heb vanavond het spul eens onder een brander gehad. Het gloeit oranje en verschrompelt. Voor de volledigheid hetzelfde gedaan met een stuk glasvezel, precies hetzelfde resultaat.

Dit zijn natuurlijk wel vezels en geen plakken, kan me voorstellen dat zelfs asbest dan opbrand.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC