Asbest op de Volvo 360?!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 19:57 #837305 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Asbest op de Volvo 360?!
Asbest brand gewoon helemaal niet... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 20:01 #837306 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Asbest op de Volvo 360?!
Asbest brand niet, zo simpel is het :) anders werd het niet gebruikt als brandwerend middel :P

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 20:03 #837308 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Asbest op de Volvo 360?!

Bodejodel;149305 schreef : Asbest brand gewoon helemaal niet... :D

Ok ok, mijn fout. Het gloeit/smelt.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 20:04 #837309 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Asbest op de Volvo 360?!
Uiteindelijk wel ja... :D

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 21:34 #837313 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Asbest op de Volvo 360?!
Nieuwe inzichten van de gezondheidsraad verteld wel dat witte asbest gelijk gesteld moet worden aan blauwe asbest. Het laatste advies is alweer strenger bijgesteld vanwege onderschatting van het gevaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 00:57 #837317 door V300 register
asbest gloeit, maar met een gasvlam krijg je er verder geen vat op.

met een acetyleen vlam kun je er wel doorkomen, dan worden de vezels 'amorf' ofwel vloeibaar zoals de fijnste poedersuiker.

overigens is er in een willekeurige auto uit de jaren 80 nog volop asbest materiaal te vinden.

- pakkingen (vooral de spruitstuk pakkingen)
- remvoeringen
- koppelingsplaat

het is mij helaas niet bekend vanaf welk jaar welke OEM delen asbestvrij geworden zijn, maar het zijn natuurlijk wel precies onderdelen die wel eens vervangen worden en dan weet je het nooit meer natuurlijk.

vooral met remstof ben ik altijd wel voorzichtig, en niet alleen vanwege asbest risico. (dat is ook anderszins erg ongezond stof)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 10:55 #837323 door V300 register
Het is geen asbest, dat verschrompelt gewoon niet. Wat wel kan is als je een product hebt met 10% asbest, dat die 90% dan wel verschrompelt maar dit is echt geen asbest.

Koppelingsplaten, remblokken die wit zijn en uit de oude doos: 99,9% kans zeker dat het asbest betreft. (zeker als ze wit zijn) Maar die zie je praktisch nooit bij de 300 serie. Witte remblokken, en koppelingsplaten zijn zeer verdacht op asbest. Je kunt het ook positief bekijken, ze gaan meestal wel langer mee...

Dat blauw en wit even gevaarlijk is is onzin. In australie heb je een plaatsje: wittenoom praktisch iedereen daar is dood gegaan. Blauw asbest dus. En dan heb je nog witte asbest wat in sommige gebieden gewoon open en bloot in bergen in de natuur voorkomt, in Rusland, Canada bijvoorbeeld en daar is het sterfrisico maar net meetbaar hoger dan normaal...

Dan lijkt me toch dat blauw wel iets erger is...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 11:23 #837324 door V300 register
de kleur van rem- en frictie materiaal kun je niets van zeggen op dit punt.

ik heb althans remschoenen liggen uit de jaren 60 (waar 100% zeker asbest in zit) en die zijn gewoon donkerbruin/ tegen het zwart aan.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 11:45 #837325 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Asbest op de Volvo 360?!

Markvictor;149323 schreef : Het is geen asbest, dat verschrompelt gewoon niet. Wat wel kan is als je een product hebt met 10% asbest, dat die 90% dan wel verschrompelt maar dit is echt geen asbest.

Koppelingsplaten, remblokken die wit zijn en uit de oude doos: 99,9% kans zeker dat het asbest betreft. (zeker als ze wit zijn) Maar die zie je praktisch nooit bij de 300 serie. Witte remblokken, en koppelingsplaten zijn zeer verdacht op asbest. Je kunt het ook positief bekijken, ze gaan meestal wel langer mee...

Dat blauw en wit even gevaarlijk is is onzin. In australie heb je een plaatsje: wittenoom praktisch iedereen daar is dood gegaan. Blauw asbest dus. En dan heb je nog witte asbest wat in sommige gebieden gewoon open en bloot in bergen in de natuur voorkomt, in Rusland, Canada bijvoorbeeld en daar is het sterfrisico maar net meetbaar hoger dan normaal...

Dan lijkt me toch dat blauw wel iets erger is...

Lees rapportage aan minister van de gezondheidsraad en oordeel dan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 13:28 #837329 door V300 register
Dat zeggen ze dat klopt ik had daarvoor ook al dit krantenartikel gelezen:
www.trouw.nl/nieuws/nederland/article296...voor_saneringen.html

Het rare is dat dat onderzoek in goor waar ze aan refereren ook gelijk de prullenbak in kan. Hier wordt namelijk het risico door wit asbest vergeleken met blauw sterk gebagataliseerd. Mesthlioom schrijven ze slechts voor een heel klein deel toe aan wit asbest. Toch raar dat ineens al die onderzoeken niet deugen...

Dat gaat om dit onderzoek:

wikis.irion.nl/milieuhulp/images/5/5d/As...ge_blootstelling.pdf

En dit:
www.vrom.nl/docs/w022.pdf
rapport goor, duidelijk wit asbest als veel minder schadelijk gezien zie bladzijde 19
En al die onderzoeken deugen niet volgens de gezondheidsraad, ik vind dat wel erg gemakkelijk hoor... Wat ze hebben hier precies het aantal longkanker gevallen uitzitten rekenen, wat klopt rekening houdend met de lage aantalen vanwege wit asbest. Maar nu zeggen ze dat klopt niet, dus die onderzoekers deden maar wat...

Dat zegt de gezondheidsraad idd, maar als al die onderzoeken van vrom onbetrouwbaar zijn wat voor .... hebben dat onderzoek dan gedaan?
Er zijn ook veel mensen die ik ken er aan overleden trouwens, die gewoon dat ruwe spul vervoerde... Gewoon open en bloot in de vrachtwagen... Tja als je familie (vrienden) hebt die daarin werkt... En die zijn echt niet oud geworden. En dat ging meestal wel omdat witte spul, maar goed het was van alles. (ja veel 2, dat is best veel vind ik)

Maar iedereen kent slachtoffers. Wie kent er bijvoorbeeld niet die ene verwarmingsmonteur, of die ene bouwvakker? Dat bedoel ik. En als je de verwarmingsmonteur die toevallig langskomt vraagt ken jij nog gevallen, kan die er zeker 1 maar meestal meer opnoemen!

Overigens een kleine aantekening tot nu toe gingen ze er vanuit dat je mestholioom wel van witte asbest kon krijgen, maar dat de kans vele malen kleiner was dan blauwe. Longkanker kon je van allebei de soorten krijgen, alleen had je van blauw veel minder nodig realatief gezien. Dat is waar ze nu van uitgingen, maar dat rapport zegt dat alle asbest even schadelijk is van de gezondheidsraad.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC