Ik ga een 340 kopen!!!!
- V300 register
- Verbannen
-
aan Gerrit: ja, die twee die ik aangaf zijn dan inderdaad veel te jong. En ik weet uit ervaring dat knutselen en onderdelen zoeken een leuke hobby is (240 diesel).
aan Jos: t zijn wagens met een heel eigen karakter ja. Het wordt wellicht nog druk hier op het forum.
aan Jodebodel: ach, eerste echte proefrit was zaterdag jl met 1.7 schakel en dat beviel zeer goed. Dan is de keuze snel gemaakt. Had zelf niet behoefte dan verder te gaan zoeken. Eerst die maar eens aanschaffen en wat ervaring mee opdoen. Wellicht later een variomatic erbij.
Volvo-groet,
Marnix
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
marnixt;131722 schreef :
aan Jodebodel: ach, eerste echte proefrit was zaterdag jl met 1.7 schakel en dat beviel zeer goed. Dan is de keuze snel gemaakt. Had zelf niet behoefte dan verder te gaan zoeken. Eerst die maar eens aanschaffen en wat ervaring mee opdoen. Wellicht later een variomatic erbij.
Volvo-groet,
Marnix
De 1700-motor is idd een heerlijk motortje, ik heb er sinds dit weekend ook een thuis staan en is echt helemaal anders dan de 1.4 vario die ik gereden heb! Pakken meer vermogen en dat merk je ook als je het gas indrukt, dan loopt hij gewoon lekker weg...
Verder schrok ik ervan hoe goed de mijne eigenlijk draait, heel rustig en stabiel en echt fluisterstil!
Weet echter wel waar je aan begint, want de 1700 motor is er eentje die af en toe zijn kuren wil krijgen! De onsteking is het grote probleem en deze dien je echt in het oog te houden. Ook heeft de carb de neiging om snel krom te trekken, maar daar zijn ook methoden voor om dit wat tegen te gaan (aanbrengen van rondellen aan de voet)...
Al bij al kan ik er nog niet veel over zeggen, want zoals gezegd, ik rijdt er nog maar heel kort mee...
- V300 register
- Verbannen
-
marnixt;131722 schreef : hallo,
aan Gerrit: ja, die twee die ik aangaf zijn dan inderdaad veel te jong. En ik weet uit ervaring dat knutselen en onderdelen zoeken een leuke hobby is (240 diesel).
aan Jos: t zijn wagens met een heel eigen karakter ja. Het wordt wellicht nog druk hier op het forum.
Volvo-groet,
Marnix
Ik heb een 480 van 1986 gehad met een 1.7 met standaard 109 pk, dat blok liep echt super soepel, veel power en best wel zuinig. Als het zou passen wil ik best wel zo'n blok in een 1.4 vario lepelen.
- V300 register
- Verbannen
-
Langs de andere kant heeft dit blok 80pk, is ook redelijk wat power in zo'n lichte auto en verbruiken ze als ze perfect lopen ook heel weinig, denk dat je het voor jezelf alleen maar duur gaat maken wil je er een 1.7 blok uit de 400 in wil lepelen...
- Mark Smeets
- Moderator
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
motorsteunen naar carosserie zijn bij mk3 340's allemaal gelijk.Dendorssers;131738 schreef : Ik geloof dat het wel zou moeten passen, maar je dan in de problemen komt met de carterpan... (echter wel enkel met een 1.7 motor, want bij een 1.4 zitten de motorsteunen niet op dezelfde plaats...)
maar wil je dat blok in een 300 hangen, moet je een 1.7 340 als basis hebben; ook het koppelingshuis past niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Verhaal was zo mooi, 70.000 km, keihard van onderen en een klein roestplekje, km stand nagetrokken, klopte. Roest in achting gehouden moest dit wel wat kunnen worden, dus op naar Dalfsen, leve de navi!!!
Nou daar stond ze!!!
Rechterdeur van onderen doorgeroest, volgens mij lastig repareren dus daar gat een andere in.
Rechts en links deuren en rechter achterscherm ingedeukt.
Achterbumper flink ingedeukt.
Grote klodder vloerbedekkingslijm in de kofferbak??
Flinke (speaker) gaten in de hoedenplank.
Bovenkant achterbank gescheurd, maar voorstoelen heel!!!
Van onderen inderdaad aardig hard maar wel een verrotte voorpijp en de rest van de uitlaat was ook pet.
Achterbanden glad en fuseekogels waren de enige puntjes voor de APK??
Overal rare putjes, wat roest aan de wielranden en 2 rare verroeste stukjes onder de voorbumper aan het scherm gelast maar slecht bewerkt.
Toch maar gaan zitten op de hele zachte stoel en mijn maatje Bas riep na een minuutje rondneuzen, verdomd een natte reet!! Auto had 4 maanden langs de weg te koop gestaan, beetje condens volgens de koffiedrinkende verkoper.
Maar toch, choke uit en gas erop, tering we stijgen op maar gaan niet vooruit!!! Maar goed ook want die remmen, welke remmen, ankers uit!!
Ik denk dat de vario flink doorslipte, als dat kan en vandaar de hoge toeren en de remblokken voor waren nergens meer te bekennen op die 2 mm na.
Pfoe, rondje afgemaakt en veilig geland. Conclusie:
Een handig iemand kan hier wat van maken maar wil of kan ik dat. Willen wel maar kunnen helaas wat minder omdat mijn handen iets meer naar links dan naar rechts neigen. Door de bodem en de motor zie ik nog wel mogelijkheden en eigenlijk wil ik haar best wel op de weg houden ipv naar de autocross.
Hmm, ga maar eens een nachtje goed slapen en kijken wat dit gaat kosten inkl. het inbouwen van stuurbekrachtiging.
Als iemand mij kan helpen en weet wat zo'n beetje de kosten zijn van een opknapbeurtje en goed nakijken vario ga ik er nog maar eens een nachtje over slapen.
En waarom ik geen nieuwere (betere) koop?? Het is een hobbyauto voor erbij die als ze goed is gas ingebouwd krijg zodat ik er wat jaartjes gunstiger mee kan rijden en wat minder ga rijden met onze Spacewagon 2.4 automaat.
Truste mensen, teleurgestelde Gekke Gerritje
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Deze auto heeft zo te horen flink achterstallig onderhoud. Dingen die nu nog werken zullen binnenkort ook sneuvelen. (grote kans hierop in iede geval)
De koste van het restauratiewerk en het inhalen van het achterstallig onderhoud zullen de eerste paar jaar niet opwegen tegen het belastingvoordeel...
Wil je hem eigenlijk nog steeds kopen? Gefeliciteerd, dan ben je officieel besmet met het 300 virus!

- J. Ruiter
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Gekke Gerritje;131786 schreef : verdomd een natte reet!!
Ik moest me werkelijk even oprapen van mijn stoel

Tsja je weet wat ze zeggen als je naar een auto zoekt: koop nooit de eerste die je ziet. Misschien ook maar de beste raad in dit geval.