Discussie in de Volkskrant over de variomatic

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 16:36 #811642 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
Met een vario kun je makkelijk 1:14 halen, mits hij 100% correct is afgesteld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2010 16:39 #811644 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
Wanneer is de volgende knutseldag? ;D Iets zegt me dat Lijntje nog wat werk heeft dan. 1:10 is het beste dat we er tot nu toe uit gehaald hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 16:43 #811645 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
zie kalender evc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2010 19:47 #811667 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
Ik merk dat sinds een klein beurtje (met bougiekabels) m'n 360i ineens ruim een kilometer meer op een liter benzine doet. Gek he?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 20:29 #811673 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
Niks gek, dat merk ik ook!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2010 21:00 #811676 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
Dat de CVT een leuke transmissie is, wordt op dit moment wel weer bewezen in de Dakar-rally. De buggies van onder andere Tim Coronel bevat een CVT waar hij weinig problemen mee heeft. Helaas breekt de rest van de buggy zowat onder z'n kont vandaan.

De CVT bevat een enkele trekband-CVT en werkt gewoon met twee poelies die in onderlinge afstand varieren. Dit alles aangedreven door een 1-liter 4-takt met een vermogen van zo'n 140pk afkomstig uit een sneeuwscooter (vandaar 't kutgeluid wat zo'n ding produceert). Een hoogtoerig motortje en een CVT die op hoge toeren loopt om ervoor te zorgen dat de transmissie niet teveel koppel te verduren krijgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2010 09:21 #811696 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
Volgens mij is de CVT of de afgeleide duwschakelband nog altijd razend populair; je moet 'm alleen weten te vinden. Ook FIAT en Lancia rijden ermee, in de zogenaamde Selecta-versies. En een aantal Aziaten bouwen hem in.
En weet ik hoeveel brommers en scoorters, zoals de Honda Scoopy etc etc. En die dingen zijn daarmee zo razend snel, daar valt niet tegen te schakelen met je MB5 of Z?ndapp!

Bij variomatic denkt men altijd aan rondsuizende aandrijfriemen en ouwe mensen die ook met een schakelbak of een andere automaat niet kunnen rijden. 'Zo simpel, dat k?n gewoon niet goed zijn.'
Onwetende journalistiek dus. Prietpraat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2010 14:36 #811723 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
In zekere zin kan ik de kwalificatie 'lulligheden' onderschrijven omdat er toch een zekere tragedie achter de variomatic schuilt: het gaat om een uitvinding, net als de praatpaal, waarbij er een nogal vage scheidslijn bestaat tussen 'gemak bezorgen' (de intentie van de uitvinder) en 'zorg wegnemen' (de uiteindelijke functie). Mensen willen nu eenmaal niet altijd 'geholpen' worden, zeker niet als het ze geld kost. De eerste DAF 600 had nog een heel gunstige prijs maar tegen de tijd van de 66 waren ze al duurder dan een equivalente Kadett of Escort. En dan is het aantoonbare voordeel van een (standaard) automaat alleen relevant voor de mensen die per se een automaat willen. En helaas zijn dat niet alleen levensgenieters maar ook mensen die moeite hebben met schakelen. En dat zijn weliswaar goede en dankbare klanten, maar ze schrikken de gemiddelde mensch enorm af. Je kunt auto's voor een jonge doelgroep uitstekend aan ouderen verkopen, maar andersom niet: zo werkt het helaas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2010 20:37 #811768 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic
Daarom des te leuker als je medeweggebruikers laat schrikken die denken: o jee, weer een witte 340.... en dan de injectiemotor eens flink aan het werk zetten. Laatst een sejat lejon (150 pk?) die me met heeeel veel moeite voorbij kwam. Jammer dat ik door dat getinte glas z'n gezicht niet kon zien.

Ik voel me trouwens te oud voor dit soort geintjes....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-01-2010 21:10 #811776 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Discussie in de Volkskrant over de variomatic

Ik voel me trouwens te oud voor dit soort geintjes....


Dat denk ik ook wel eens Jean-Luc, maar toch is het soms leuk die verbazing bij een stoplicht, dat je zeker de eerste 50-100 meter heel aardig van je plek komt, met een 360 is dat effect natuurlijk nog wat groter.

Gr; Wouter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD