Bandenspanning
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
huysmans;115217 schreef :
Kan je gewoon bijvullen dus, dan heb je na bijvullen geen 100% stikstof meer maar iets van 97%.
Ik zeg ook niet dat het niet kan

@ roestjager, ik weet niet waar jij op uit bent, maar; als ik nieuwe banden koop en ze laat monteren en vullen met puur stikstof, doet men er groene dopjes op om te laten zien dat er puur stikstof inzit.
Die laatste zin van je vind ik al helemaal nutteloos.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

- V300 register
- Verbannen
-
Overigens: volgens die redenering (de andere componenten buiten stikstof verlaten de band of reageren tot vaste stof) is na 2 of 3 keer terug op spanning brengen met lucht het percentage ook 99% stikstof.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
comfortabeler??
Tja, dat zeggen alle bandenboeren hier in de buurt.
Afijn, om de discussie af te kappen: jullie weten het ongetwijfeld beter dan de bandenboeren.
- V300 register
- Verbannen
-
daar is idd. weinig speld tussen te krijgen: de stikstofmoleculen zijn zo groot dat ze niet door de porien van het rubber ontsnappen, de rest van de 'luchtgassen' wel, dus na meermaals bijpompen benader je de toestand '100% stikstof'...antiekeradio;115370 schreef : Overigens: volgens die redenering (de andere componenten buiten stikstof verlaten de band of reageren tot vaste stof) is na 2 of 3 keer terug op spanning brengen met lucht het percentage ook 99% stikstof.
gratis en voor niks dus stikstofgevulde bandjes; geen groene dopjes, maar of ik daar voor wil betalen?? :crazy1:
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;115371 schreef : Tja, dat zeggen alle bandenboeren hier in de buurt.
Afijn, om de discussie af te kappen: jullie weten het ongetwijfeld beter dan de bandenboeren.
Misschien is het een leuk idee om dit na de vakantie eens voor te leggen aan de natuurkunde / ANW leraar?
Ik zou namelijk niet weten of er een significant verschil in samendrukbaarheid is tussen Lucht, en Stikstof.
Temperatuurstabiliteit kan ook nooit veel schelen.
En wat bedoelt men met comfort..... is dat inderdaad minder vaak bijvullen? of iets wat je merkt bij het rijden?
Het "probleem" voor de bandenboeren is gewoon dat Lucht al 78+ procent stikstof bevat. Eventuele verschillende eigenschappen van gassen worden dus zowieso al 80% gedempt. Van een paar procent verschil (dat is significant) blijft gelijk al vrijwel niets meetbaars over. En dat geldt dan vooral voor zuurstof, de andere gassen kunnen meer schelen maar die zijn percentueel helemaal irrelevant.
- V300 register
- Verbannen
-

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Niels;115397 schreef : Gewoon verkooppraat zodat je weer eens fysiek bij de bandenboer langskomt, en daar nog eens het foldertje onder de neus gedrukt krijgt met de gunstige APK- en kleine beurt-tarieven
Veel plezier met je APK dan, dat doen ze hier niet. Ook geen ander onderhoud, enkel en alleen banden.
Ik ben wel benieuwd geworden, ga ik 't es over hebben met m'n Natuurkundeleraar (en scheikundeleraar).