Tips voor goede 343 vario
- V300 register
- Verbannen
-

Oh, van Paul heb ik begrepen dat de bestuurdersstoel wat scheurtjes in de stof heeft... weet iemand ook losse bekleding te vinden? (bij een nagenoeg perfecte wagen wordt dat nagenoeg dan wel aangevallen :yesyes: )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
huysmans;78649 schreef : ...of heeft de 300 club wel een onderdelenvoorraad. (i.t.t. de v700 vereniging
We hebben geen magazijn zoals bij de Dafclub, maar de praktijk leert dat veel onderdelen gevonden kunnen worden bij een paar personen. Zoals Dafhobby en de clubleden William en Erik hebben een eigen magazijn. Zoiets centraal regelen heeft tot nu toe teveel voeten in de aarde.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar vraagje, een koppeling in een automaat? Ik ken alleen koppelomvormers, maar dan ken ik ook alleen automaten en geen variomatics...
Hoe zit dat stellen dan? Is het alleen een kabel afstellen of is het meer werk?
- V300 register
- Verbannen
-
Afstellen werkt met vulplaatjes. Ik geloof dat het niet moeilijk is, maar voor de How To Do laat ik liever de leden van de technische commissie spreken.
- V300 register
- Verbannen
-
Hoe af te stellen zal vast ook wel in de volvo werkplaatshandboeken staan. (zo niet dan lezen jullie dat vast wel een keer... de komende week)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4130&page=2
een versnellingsbak met koppelomvormer heeft als medium olie, als het oliepeil onvoldoende is dan "grijpt" de koppeling pas heel laat aan en dat vergroot de slijtage in de bak.
de vario met de centrifugaalkoppeling werkt op centrifugaalkracht en een luchtspleet. stationair is de centrifugaalkracht 0, ga je het toerental verhogen naar getal x (1100/1200 toeren) dan komt de plaat naar voren door de centrifugaalkracht en begint deze aan te grijpen. de grootte van die luchtspleet is dus van cruciaal belang voor de koppeling, is de spleet te groot, dan is dat te vergelijken bij een handbak, voor met een half ingetrapt koppelingspedaal rijden.
we stellen deze spleet af met een set vulplaatjes, en dit dient bij de vario het liefste bij 10.000km onderhoud te gebeuren.
de eerste keer dat ik de koppeling stelde op een brug deed ik er samen met wouter nieuwlaat een goede 45 minuten over, inmiddels is het een klusje wat ik met een kwartiertje kan klaren. en het dan nog op m'n gemakkie kan doen ook.
- V300 register
- Verbannen
-
Overigens is de kracht bij stationair niet helemaal 0, maar er zitten veren tussen de drukgroep en het vliegwiel die de drukgroep tot ongeveer 1050 toeren in de 'ontkoppelde' toestand houden.
Er is ook een systeem met een balg en hefboom aanwezig, dat deze veerkracht kan ondersteunen (ingeschakeld door indrukken van de pookknop, en in N en P). Als dit systeem ingeschakeld is, begint de drukgroep pas vanaf 2000 toeren te bewegen. Dit is dus voldoende om met flink choke erop toch zonder problemen te kunnen schakelen.
De luchtspleet moet idealiter afgesteld worden tussen 0,1 en 0,3 mm. Zo gaat de koppeling direct aangrijpen als het toerental boven de 1050 komt. Dit zorgt er tevens voor dat de drukgroep niet veel hoeft te bewegen om in/en weer uit te koppelen, zodat dit vloeiender gaat. Als de speling te groot is gaat in/en uitkoppelen vaak schokkerig.
- V300 register
- Verbannen
-
En dan te bedenken dat ik, na de achterwiel aangedreven celica's naar de 4WD turbo's ben overgestapt voor de uitdaging... simpele techniek.

- V300 register
- Verbannen
-
Ik vraag dit omdat de volvo 740 tussenneus ook direct vervangbaar is door de 940 neus. (of de oude 740 neus, als je een oudere hebt) Misschien was dat daar niet de 1e keer dat men zo'n overstap gemaakt heeft bij volvo.
- V300 register
- Verbannen
-
huysmans;78676 schreef : ....wat nou als al het plaatmateriaal van de 343 op is... is het onderliggende gedeelte gelijk aan de nieuwere 340 neus? (m.a.w., kan je dat geheel overschroeven?)
Daar kan ik nog wel iets leuks over vertellen. Ik ben onlangs bij een garage geweest die vroeger veel in 300's deden. Die eigenaar vertelde dat ze begin jaren '80 ombouwsets kregen aangeleverd van Volvo. Dus voor een conversie van oude naar nieuwe neus. Ik geloofde mijn oren niet, maar er waren kennelijk ook consumenten die graag de nieuwe look wilden ipv dat Daf-uiterlijk. Achteraf is dit natuurlijk jammer.