Tips voor goede 343 vario

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-12-2008 11:25 #742391 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips voor goede 343 vario
Ik heb nog wel een mooie roestvrije 340 voor je te koop staan. Vario nagekeken, motor nagekeken echt leuk ding. Ook mijn viendin een automaatrijbewijs. Ding opgeknapt voor haar en nu wil ze een andere (vrouwen.....) Goed, als je intersse hebt bel dan even met 06-42346531-Jasper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-12-2008 21:54 #742480 door V300 register
Met 38 berichten zal er een pb vast ook wel aankomen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 17:44 #742567 door V300 register
Ik stel de vraag hier maar even... hoe is het met de verkrijgbaarheid van de plaatdelen? Met name over de neus gaan de geruchten dat die slecht verkrijgbaar zijn.

Tevens vraag ik me af hoe het zit met de bak, onderdelen voor de bak e.d. Is er nog veel uitwisselbaar op dat gebied of zit ik vast aan speciale versies?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 17:51 #742569 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Tips voor goede 343 vario
Een aantal plaatdelen zijn volgens mij nog wel te krijgen. Vaak gaat het wel om slechte imitatie.
Bij normaal gebruik is eigenlijk het enige wat slijt de riemen. Deze worden voorlopig nog steeds nieuw geproduceerd door diverse fabrikanten.
De membramen willen ook soms wel eens lek gaan, ik weet niet hoe het met de beschikbaarheid hiervan gesteld is.
Op elke sloop kun je wel een paar Variobakken vinden. Uiteraard worden deze in de loop der tijd schaarser. Deze Vario's zijn dacht ik allemaal gelijk bij de 300 serie. Opslag van een paar reserve exemplaren is voor jou geen probleem denk ik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 18:06 #742573 door V300 register
Nog meer onderdelen... ik heb al voor elke 7 en celica een reserve blok en bak. (handig dat dat maar 3 series zijn ;) )

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 18:27 #742576 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tips voor goede 343 vario
belangrijkste slijtagedelen aan een vario:
- koppelingsplaat (als die niet bijgesteld word elke 10000km) duur grapje, verkrijgbaar bij dafhobby icm ruil delen.
- riemen (periodiek of optisch vervangen, advies van volvo is 80.000, praktijk leert dat riemen wel eens langer mee willen gaan>scheurvorming e.d. in de gaten houden, periodiek inspecteren) nieuwe riemen zijn bij dafhobby te bestellen
- membramen in primair (geen slijtagedeel, geen periodieke vervanging. wanneer een of allebei de membramen lek is/zijn schakelt de vario niet via het vacuum, merk je in hogere toeren en verbruik) membramen zijn te verkrijgen bij dafhobby
- klepjes in emvk, zelfde verhaal als hierboven mbt toeren, goede 2e hands emvk is vaak de oplossing, ik meen dat ze ook "nog"(voor hoelang dat nog duurt) verkrijgbaar waren bij volvo..

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 21:22 #742594 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Tips voor goede 343 vario
Ah! Plaatwerk, het mooiste onderhoud aan een 300 (of had ik dat al gezegd?)!

De neus is bijzonder moeilijk te verkrijgen. Ze roesten vaak, ook al zie je het lang niet altijd. Ik heb vier gedemonteerde neuzen onder me door zien gaan waarvan er drie op het eerste oog helemaal niet slecht waren. Behalve de achterkant...
De vierde neus heb ik reeds wel helemaal volgespoten met Tectyl maar moet ik nog overspuiten naar groen (ja, ook mijn huidige neus is roestig).

Dorpels zijn goed de krijgen. Portieren niet. Daarom zeg ik: let goed op de onderkant (hiervoor met je echt op de knietjes). Die portieren zijn verrekte zeldzaam. De voorschermen zijn nog redelijk te krijgen maar er moet flink voor betaald worden. Kortom: van de voorportieren tot en met de neus wordt het lastig.
Daarom is het zo belangrijk dat je beginnende roest meteen aanpakt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 21:49 #742604 door V300 register
Ah, ok... neus open voor roest en direct aanpakken... het lijkt wel een oude celica... :D Het blijven oudere 70's-80's wagens... slecht staal toen.

Nu begrijp ik waarom je zo gek bent op plaatwerk... zat oefening.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 21:54 #742605 door 16673-dummy
:yesyes:

Trek de kap los: dan zie je op de neus geloof ik drie schroeven (dopje 10 of 11). Dan haal je de grille eraf. Let op: dit zijn geen schroeven. Als je ze los wilt draaien kun je draaien tot je een ons weegt. Een kwartslag draaien is genoeg; het is als het ware de kop, dan een staafje en dan een 'plaatje' die zich na het draaien achter de grille haakt en de grille zo vastzet. Deze plastic schroeven hebben ook een dik rubber ertussen, dus ze voelen sponzig aan. Deze schroeven zitten links en rechts; boven en onder zijn normale kruisschroeven. Alls je de grille los hebt zie je links en rechts nog twee schroeven van de neus (1 links, 1 rechts).

Denk er wel aan dat je eerst de stekkers van de koplampen loshaalt, de lampen zitten vastgeschroefd aan de neus ( 4 schroeven per lamp waarvan twee lange (naar het midden van de neus) en twee korte (aan de zijkant-kant van de lampen)).

Vertil je niet. Met lampen is 'ie zwaarder dan je zou denken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 21:59 #742609 door 16673-dummy
Ziehier:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC