Tips voor goede 343 vario
- V300 register
- Verbannen
-
Sinds m'n vriendin te horen gekregen heeft dat ze misschien beter in een automaat kan gaan lessen (en afrijden) zijn we aan het neuzen naar een 343 variomatic.
Zijn er nog speciale punten waar je, zeker bij de 1e versies, op moet letten om er zeker van te zijn geen gebakje te kopen? (ik ben een ramp met bodywerk, vandaar) Technische uitdagingen zijn geen probleem. (helemaal niet voor de juiste prijs)
Waar kan ik een goede checklist vinden voor de 1e 343 versies?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Maar hier wat foto's van mijn 343's op de bekende plekken:
Wielkastranden:
De foto boven is een voorbeeld van rot wat dient gelast te worden.
Hier twee foto's met de delen die vaak roesten aangegeven:
-De "neus" (de randen om de koplampen, onder de grille, boven de grille en koplampen zijn ??n geheel 'paneel' welke vaak roest)
-De paravan, dat is de rand onder/naast de voorruit
-De randen onder de ramen
-Dorpels
-Deurranden, deze zijn vaak roestig aan de onderkant
-Wielkastranden en het hoekje bij het voorscherm
Dan hier nog wat foto's van roestige dorpels en dragende delen:
In de wielkast zit bij mij een gaatje in de dorpel
Hier zie je de linkerdorpel van onderaf gezien (fototoestel lag op de grond). Je ziet allemaal gaatjes, in dit geval is het een APK adviespunt
Hier heb je een voorbeeld van een voorscherm met extreme roestvorming; waarschijnlijk was dit APK afkeur (scherpe uitstekende delen) maar ik heb 'm vervangen
Met deze foto als voorbeeld zie je waar de scharnierpunten van de kofferklep zitten (bij het dak). Deze roesten vaak, maar bij vroege 343's heb ik er nog geen noemenswaardige roest gezien.
Ook de kofferbakrand (de rand boven de kentekenplaat) roest nogal eens.
Let ook op de rand onder de achterlichten.
Dan zie je hier een gat in de bodem van weer een andere 343. Deze plek is vlakbij het kriksteunpunt (welke bijna altijd roesten).
Typisch voorschermroest:
Typisch portierraamrandroest
Kriksteun: deze is nog helemaal hard
Dorpel met roest. Helemaal hard.
Hier zie je een plek achter de kriksteun, nog hard, maar ik moest er wel meteen wat aan doen:
Hier zie je een chassisbalk bij de tank. Deze balk is gelukkig nog hard, typisch punt voor 300's.
Hier zie je het neusje met roest:
Voor alle duidelijkheid; een 343 zonder roest op bovenstaande plekken vind je niet. Schrik niet als je roest tegenkomt, behalve als er gaten of grote bobbels (= gaten) inzitten, dan wordt 't laswerk.
Hier nog een roestende portierrand (onderkant):
Als je vragen hebt of een mooie 343 gevonden hebt waarvan je wilt weten of 'ie goed is, kun je altijd weer hier terecht:y:
- V300 register
- Verbannen
-
Voorbeeldje:
Het grijze dat je er tussendoor ziet... da's m'n toen vers geschilderde garagevloer...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Ach ja.... mijn vorige 343 had ook meerdere gaten in de bodem en portieren...
Plaatwerkervaring krijg je niet door theorie, alleen door praktijk. Ik heb eventueel nog wel een oud voorscherm voor je (die rotte van de foto) waar je naar hartelust op kunt oefenen met schuren, spuiten, polijsten e.d.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Bij mij is soortgelijke roestvorming al twee jaar lang geen APK-afkeur. Gewoon plamuren en glad maken! :eek: ik weet, het is geen oplossing, het komt er nu alweer doorheen, maar al m'n geld (iig zoveel mogelijk) gaat in een ander (benzine-)gebakje zitten. De lpg-ert is er alleen nog om zo goedkoop mogelijk het dagelijks verkeer te trotseren.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
huysmans;78273 schreef : Die zou wel heel erg in de categorie 'kan ik niets meer aan verpesten' vallen. Lijkt mij geen slecht idee om me daar eens op uit te leven, temeer alle celica's die ik heb minimaal 2 te restaureren wielkastranden hebben.
Van mij mag je 'm hebben. Als je nog eens in de buurt komt mag je 'm ophalen.
@ Steven; tuurlijk, dan zitten er geen uitstekende delen meer aan:nono:
Ik weet ook niet zeker of het afkeur is, maar als je hiermee een fietser aanrijdt heeft 'ie tetanus. Plus dat dit mijn opknapper is en zo'n golfplaat hoort daar niet op.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-