Afscheid van een Volvo...
- V300 register
- Verbannen
-
Kevin;74113 schreef : Ik heb het over de voorlopers... nog uit Engeland bij Leyland vandaan. Nog zonder gloeikoppen e.d. gewoon een mechanische brandstofpomp en startmotortje, en meer niet
Dat was de DKDL 1160-motor. Deze werd in licentie van Leyland gebouwd. Leyland zelf leverde ook motoren van het type 0.680 (168 PK). Ook deze werden gebruikt voor de bouw van de gele streekbussen (gebouwd op het LVB668-onderstel).
Naast de DKDL-motor werd later ook de DKTL-motor leverbaar (252 PK). Deze zwaardere variant werd gebruikt voor de bouw van gelede bussen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-

76 heeft die O.680
Wat in de 117 ligt weet ik eigenlijk niet, is wel nog een Leyland, maar lijkt op de DAF. Zou ook zomaar een 680 kunnen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kevin;74119 schreef : en de O.600
o.a. 7639
76 heeft die O.680
Wat in de 117 ligt weet ik eigenlijk niet, is wel nog een Leyland, maar lijkt op de DAF. Zou ook zomaar een 680 kunnen zijn.
Maar de 7639 is een Leyland-Den Oudsten "A-Road", oftewel een "Bolramer".
Ik heb net even wat dingen nagetrokken en ik zie dat de 117 ook een O.680-motor heeft. Deze heeft een vermogen van 165 PK en een inhoud van 11.6 liter. De bussen zoals de 117 hadden een Voith DiwaBus-transmissie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
ja toen kon Voith nog bakken bouwen die niet zo snel kapot gaan..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kevin;74126 schreef : Ik had het ook over de oude beestjes, die MB200'en staan in Wervershoof.
ja toen kon Voith nog bakken bouwen die niet zo snel kapot gaan..
De 3681 en 3882 hebben een DKDL1160-motor. Deze bussen hebben trouwens een volledige automatische transmissie van ZF. De laatste bus met een Wilson semi-automaat was de VAD 9533 (geleverd in 1983).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-

@ Stefan, jij weet te veel jaartallen uit je hoofd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Wat een geweldige verhouding... 14.2 pk per liter...Stefan;74123 schreef : Deze heeft een vermogen van 165 PK en een inhoud van 11.6 liter.
De D16 van een 340 heeft het dubbele en dat is al een trage bak!

Het koppel zal wel wat indrukwekkender zijn mag ik hopen? :crazy2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.