Afscheid van een Volvo...

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2008 12:29 #628124 door V300 register
Afscheid van een Volvo... is gemaakt door V300 register
Gisteren ben ik met een select gezelschap afgereisd naar Zeeland om afscheid te nemen van de Volvo gelede bussen die bij het Utrechtse GVU hebben gereden. In mei van dit jaar werden de laatste bussen van dit type buiten dienst gesteld. Officieel is er nooit afscheid genomen van deze bussen, hetgeen gisteren dus geschiedde met de voormalige GVU 555. Deze bus werd als eerste Volvo in 1995 buiten dienst gesteld met brand-schade. Door de huidige eigenaar werd de bus helemaal opnieuw opgebouwd.

De rit van gisteren voerde langs diverse Zeeuwse bezienswaardigheden. Ik heb hier ook een paar fotootjes van bijgevoegd. De eerste foto is genomen bij Neeltje Jans en de tweede aan de voet van de Zeelandbrug. De laatste foto laat zien hoe de Volvo's er in Utrecht uitzagen.

Het geluid van deze bussen is echt geweldig. Dat gierende geluid met de kenmerkende "piep" met het remmen. Typisch Volvo.





Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2008 19:13 #735287 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afscheid van een Volvo...
Ja dat waren wel leuke bussies. Zijn die weg nu??

Ik vind die nieuwe van hool's/daf maar niets.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2008 19:21 #735290 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afscheid van een Volvo...
Vraagje: waarom zijn deze gelede Den Oudsten B88's op een Volvo-chassis uitgevoerd en niet op een DAF-chassis?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2008 19:22 #735291 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afscheid van een Volvo...
Ik weet het niet :).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2008 20:22 #735296 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afscheid van een Volvo...
d'oh! :)

Ik vroeg het ook aan onze Haagse buskenners. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 10:38 #735322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afscheid van een Volvo...

Niels;73512 schreef : Vraagje: waarom zijn deze gelede Den Oudsten B88's op een Volvo-chassis uitgevoerd en niet op een DAF-chassis?

Tot en met 1988 was het DAF MB200-chassis leverbaar (dus met middenmotor onder de vloer). De gelede variant van dit chassis was het DAF MBG205-chassis. Net zoals het MB200-chassis was ook dit chassis leverbaar tot en met 1988. Beide chassis waren ontwikkeld voor de bouw van hogevloerbussen. Het MB200-chassis werd in 1988 vervangen door het MB230-chassis. Er werd geen chassis ontwikkeld voor de bouw van gelede bussen op basis van het MB230-chassis. Wel kwam DAF in 1991 met het SBG220-chassis voor de bouw van gelede bussen. Dit chassis was gebaseerd op het SB220-chassis (leverbaar vanaf 1988) en was bestemd voor semi-lagevloersbussen. De SB220/SBG220 beschikte niet over een middenmotor onder de vloer, maar over een motor achterin. De SBG220's (dus de geledes) waren in feite duwbakken.
Volvo was sinds de jaren '70 pionier als het ging om de bouw van chassis voor gelede bussen. DAF kwam pas in 1982 met een vergelijkbaar chassis (MBG205). In Nederland werden vanaf 1988 veel gelede bussen op Volvo-chassis gebouwd. Op het DAF SBG220-chassis werden vrijwel geen bussen gebouwd (alleen twee series voor Westnederland en ??n serie voor de Zuidooster).
Het B10M-chassis (voor de bouw van 12-meterbussen) en het B10MG-chassis (voor de bouw van gelede bussen) waren zeer stijf en bezaten sterke motoren met turbocompressie. De turbocompressie was ook goed hoorbaar voor de reizigers. Vandaar dat deze bussen altijd een erg gierend geluid maakten. In onderstaand filmpje is dat vanaf 30 seconden ook goed hoorbaar.
[youtube]cQ0Qt1dQ738[/youtube]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2008 20:10 #735517 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Afscheid van een Volvo...
Wat betekent dat 'gelede' eigenlijk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2008 20:16 #735519 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afscheid van een Volvo...
Dat de bus extra lang is doordat er een scharnierend deel achter de bus hangt. Prachtige bussen vond ik dat altijd! Altijd een feest om mee te rijden, net achter het scharnierpunt gaan zitten, en dan kijken hoe dat allemaal werkte! Fantastisch! :worship:

Eerder waren er ook nog van die bussen waar de chauffeur nog zelf moest schakelen, volgens mij halfautomaat. Stond zo'n pilaar rechts van hem en je kon gewoon de gleuven zien waar de pook in stond. En dat kenmerkende *PSSHHHH* bij het schakelen :worship::worship::worship:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2008 23:11 #735545 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Afscheid van een Volvo...
Ja! De semi-automaat. Daar hebben we er een paar van in het museum! Rijd leuk, nu nog wachten tot ik 21 ben en behalve 1 en 2 ook is op de grote weg naar 4 kan :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2008 13:57 #735630 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afscheid van een Volvo...
De bussen van onderstaand type hadden zo'n Wilson semi-automaat. Vanaf 1983 werden er alleen nog maar bussen met een volautomaat geleverd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD